Πώς οι ειδικές συνθήκες της μετά πανδημίας εποχής αλλάζουν την παροχή υπηρεσιών στα ξενοδοχεία

Must Read

Όπως η συνύπαρξη πολλών διαφορετικών καιρικών συστημάτων δημιούργησαν την «τέλεια καταιγίδα» του ομώνυμου κινηματογραφικού έργου, έτσι και οι ειδικές συνθήκες της έλλειψης προσωπικού, της μεγάλης αύξησης του λειτουργικού κόστους, της περιβαλλοντικής ευαισθησίας των πελατών και η νέα αντίληψη του πελάτη περί προστασίας της ιδιωτικής του ζωής, που διαμορφώθηκε από την ανάγκη του επανασχεδιασμού της λειτουργίας λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων κατά την περίοδο της πανδημίας, αλλάζουν τον λειτουργικό σχεδιασμό των ξενοδοχείων με τη διαφοροποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

  • του Δημήτρη  Μ. Καλαϊτζιδάκη

Ξενοδοχειακές υπηρεσίες… α λα καρτ

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα κατά την περίοδο της πανδημίας «επέβαλαν» διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας στα ξενοδοχεία. Τμήματα και υπηρεσίες από full service έγιναν self service. Μια τέτοια υπηρεσία ήταν αυτή της καθαριότητας των δωματίων. Αυτό συνέβαλε στη διαφοροποίηση της αντίληψης των πελατών ως προς την καθαριότητα των δωματίων. Και στην προ της πανδημίας περίοδο υπήρχε αυτή η αντίληψη για τους περιβαλλοντικά ευαίσθητους πελάτες, σαν μια επιλογή αειφορίας, ιδιαίτερα για την καθημερινή αλλαγή πετσετών και σεντονιών.

Ξενοδοχεία επιβράβευαν τους πελάτες αυτούς προσφέροντας πόντους επιβράβευσης ή άλλα κίνητρα. Μερίδα πελατών συνεχίζουν να μη θέλουν να εισέρχονται «ξένα» άτομα στα δωμάτια τους, πολύ δε περισσότερο να αγγίζουν τα προσωπικά τους αντικείμενα. Το παγκόσμιο φαινόμενο της έλλειψης προσωπικού ανάγκασε πολλά ξενοδοχεία να αναθεωρήσουν– ξανασχεδιάσουν τη λειτουργία τους. Αναγκάστηκαν να εκμεταλλευτούν τη νέα αντίληψη του πελάτη περί καθαριότητος, που είχε αποδεχτεί – συμβιβαστεί την περίοδο της πανδημίας. Αυτή η νέα αντίληψη δημιουργεί συνθήκες καθαριότητας α λα καρτ.

Ανάλογα το brand κάθε ξενοδοχειακής εταιρείας θα προσφέρονται υπηρεσίες καθαρισμού δωματίων, σε διαφορετικά επίπεδα, ανάλογες με την τιμή  χρέωσης του δωματίου. Άρθρο των NewYorkTimes (Πείτε αντίο στον καθημερινό καθαρισμό των δωματίων στα ξενοδοχεία, 29 Μαρτίου 2023) αναφέρει ότι η απώλεια των θέσεων εργασίας καμαριέρας θα φθάσει το μείον 39% στα ξενοδοχεία της Αμερικής. Εκτός από την απώλεια των ημερομισθίων, οι καμαριέρες χάνουν και τα τυχερά τους και θα αναγκαστούν να κοπιάζουν παραπάνω επειδή όσο η καθαριότητα δεν θα γίνεται σε καθημερινή βάση, θα γίνεται πιο χρονοβόρα. Θα τους δημιουργεί περισσότερο άγχος, σε μια ήδη κοπιαστική δουλειά. Σαν αντίλογο, οι επαγγελματίες καμαριέρες αμφισβητούν ότι επιτυγχάνεται εξοικονόμηση λόγω του επιπλέον χρόνου που απαιτείται πλέον για την καθαριότητα και του επιπλέον κόστους καθαριστικών υλικών που χρειάζονται.

Το έργο της καθαριότητας των δωματίων ξενοδοχείων

Το επίπεδο καθαριότητας των δωματίων ενός ξενοδοχείου καθώς και των κοινόχρηστων και εξωτερικών χώρων είναι κάτι που χαρακτηρίζει το ξενοδοχείο. Η καθαριότητα, ιδιαίτερα των δωματίων είναι μια απαιτητική, χειρωνακτική, κοπιαστική και στρεσογόνα εργασία.

Επιπλέον της έντασης της υψηλής περιόδου του καλοκαιριού, η μεγάλη χρήση των αντηλιακών και ο ιδρώτας λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, επιβάλλουν  μέχρι και την καθημερινή αλλαγή των λινών (ανάλογα και την κατηγορία). Η μεταφορά άμμου από την παράλια, επιβαρύνει επιπλέον το έργο της καμαριέρας.

Σε προορισμούς μαζικού τουρισμού που ο κύριος όγκος των αναχωρήσεων – αφίξεων γίνονται συγκεκριμένες ημέρες και με μικρή διαφορά ώρας μεταξύ τους, οι συνθήκες είναι ακόμη πιο επιβαρυντικές και στρεσογόνες. Σε περιορισμένο χρόνο θα πρέπει να καθαριστούν τα δωμάτια που αναχωρούν, να ελεγχθούν, για να είναι διαθέσιμα για τις αφίξεις, ανάλογα με την προβλεπόμενη ώρα και τον τύπο δωματίου που έχει γίνει η κράτηση.

Στα ξενοδοχεία πόλεως το δωμάτιο χρησιμοποιείται κατά το πλείστον από ένα άτομο, μόνο για ύπνο, μια και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας απουσιάζει σε επαγγελματικά ραντεβού ή συμμετέχει σε συνέδριο. Σε αντίθεση, στα ξενοδοχεία διακοπών, στα περισσότερα δωμάτια και ιδιαίτερα στα μπανγκαλόου, διαμένουν οικογένειες με ένα, δυο και τρία παιδιά. Το χαλαρό περιβάλλον διακοπών και ανεμελιάς των πελατών, απαιτεί παραπάνω χρόνο καθαριότητας και τακτοποίησης του χώρου για την καμαριέρα. Ανάλογα και την εθνικότητα βέβαια.

Σε μια προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών εργασίας του τμήματος δωματίων  με σκοπό τη διατήρηση του υπάρχοντος προσωπικού και της προσέλκυσης νέων εργαζομένων, τα ισπανικά ξενοδοχεία στις Βαλεαρίδες Νήσους, προχώρησαν στη λήψη ειδικών μέτρων.

Διεθνείς πρακτικές που βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας και  προστατεύουν την επαγγελματική υγεία των εργαζομένων

Καινοτόμες νομοθετικές ρυθμίσεις για ένα δίκαιο εργατικό περιβάλλον που προστατεύει την επαγγελματική υγειά των εργαζομένων καμαριερών στα ισπανικά ξενοδοχεία στις Βαλεαρίδες Νήσων, ισχύουν από  1 Απριλίου 2023, αναφέρει σε άρθρο του ο Oliver Thansan δημοσιευμένο στο usanews.net στις 4 Απριλίου 2023.

Τα ξενοδοχεία στις Βαλεαρίδες Νήσους θα πρέπει να καθορίσουν  τον μέγιστο αριθμό δωματίων και εργασιών που μπορούν να ανταπεξέλθουν  οι 20.000 και πλέον  καμαριέρες τους, χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία τους. Μια πρωτοποριακή μελέτη, ανά κατηγορία – τύπο ξενοδοχείου, ανάλογα με τις προδιαγραφές και τα υλικά, εξοπλισμό και επίπλωση των δωματίων και προφανώς τις ηλικίες του προσωπικού καθορίζει το έργο και τα καθήκοντα που θα πρέπει να αναλάβει κάθε καμαριέρα.

Η ανάλυση του φόρτου εργασίας περιλαμβάνεται ήδη στην τριμερή συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ της κυβέρνησης και των οικονομικών και κοινωνικών φορέων, η οποία αργότερα αποτυπώθηκε στη συλλογική σύμβαση εργασίας των Βαλεαρίδων Νήσων, μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων.

Το παραπάνω καινοτόμο μέτρο που αφορά την επαγγελματική υγεία των εργαζομένων αφού ορίζει τον φόρτο εργασίας, έρχεται να συμπληρώσει μια άλλη υποχρεωτική βάσει νόμου ρύθμιση, για όλα τα ξενοδοχεία των Βαλεαρίδων Νήσων. Ο νόμος αυτός επιβάλλει την αντικατάσταση  300.000 κρεβατιών, σε μια περίοδο 6 ετών, με άλλα έξυπνα (smart) εργονομικά κρεβάτια που μπορούν να ανυψωθούν για να διευκολύνουν τις καμαριέρες και να διασφαλίσουν την υγεία τους έναντι των επαγγελματικών τραυματισμών!

Το μέτρο αυτό υποστήριξε η CEO της ισπανικής αλυσίδας ξενοδοχείων Riu, Carmen Riu (109 ξενοδοχεία, σε 20 χώρες, 31.270 εργαζόμενοι), δηλώνοντας ότι: “είναι το καλύτερο μέτρο που έχει πάρει ο κλάδος”.

* Ο Δημήτρης Μ. Καλαϊτζιδάκης είναι Director of Operations, Grecotel Hotels & Resorts

*αναδημοσίευση 

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This