TikTok και νέοι: Από την ψυχαγωγία στην πολιτική ενεργοποίηση

Η έρευνα του Eteron εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο η νεολαία χρησιμοποιεί τη δημοφιλή πλατφόρμα ως μέσο πληροφόρησης και κοινωνικής ευαισθητοποίησης

Η πλατφόρμα του TikTok βρίσκεται αδιαμφισβήτητα σε μια διαρκώς αυξανόμενη πορεία, αποτελώντας ίσως την πλέον περιζήτητη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, προσπερνώντας άλλες εφαρμογές αυτού του πολυδαίδαλου ψηφιακού σύμπαντος.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης μεγεθύνει καθημερινά το εύρος των χρηστών της, ενώ η ιλιγγιώδης ανάπτυξή της καταγράφεται κυρίως από τα χρόνια της πανδημίας και ύστερα. Ο αριθμός των επισκεπτών φτάνει το 1,5 δισεκατομμύρια ανά μήνα, τη στιγμή που στην Ελλάδα το έτος 2023-2024 είχε 3,84 εκατομμύρια εγγραφές και ποσοστό αύξησης 27,5% των χρηστών σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Την πρωτοκαθεδρία στην κατανάλωση οπτικού περιεχομένου κατέχει το νεανικό κοινό, η επονομαζόμενη Gen Z (νέοι 18-25 ετών), με ποσοστό 30,5% επί του συνόλου των χρηστών του, αλλά και άτομα που ανήκουν στο φάσμα της ανηλικότητας (13-17 ετών), με ποσοστό 30,2%. Το Ινστιτούτο Εteron πραγματοποίησε μια αρκετά ενδιαφέρουσα έρευνα, στην οποία αποτυπώνονται οι κοινωνικές τάσεις, αλλά και οι ανησυχίες για τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πολύωρης χρήσης της πλατφόρμας, καθώς και η πολιτική επίδραση των χρηστών της.

Το Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή παρουσιάζει την έρευνα «TikTok και νέοι», επιχειρώντας μια νηφάλια χαρτογράφηση αυτού του ψηφιακού κόσμου και των κύριων πολιτισμικών και πολιτικών δυναμικών που αναπτύσσονται εντός του.

Από τα κίνητρα συμμετοχής στη δημοφιλή πλατφόρμας μέχρι το ενδιαφέρον για κοινωνικά/πολιτικά ζητήματα ή τη δημοφιλία που καταγράφουν οι λογαριασμοί πολιτικών αρχηγών, η έρευνα ασχολείται με ενδιαφέρουσες παραμέτρους σε σχέση με τη χρήση της δημοφιλούς πλατφόρμας από την Gen Z.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η έρευνα διεξήχθη από τη δημοσκοπική εταιρία της aboutpeople, στο διάστημα 15-20 Νοεμβρίου. Συμμετείχαν 440 άτομα, ηλικίας 16-25 από όλη την Ελλάδα, όλοι/ες χρήστες/στριες της πλατφόρμας TikTok. Η επιστημονική επιμέλεια της έρευνας ανήκει στην καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης Λουκία Κοτρωνάκη και τη συντονιστική επιμέλεια του project έχει η Project Coordinator του Ινστιτούτου Eteron, Μαρία Λούκα.

Οπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, η διασκέδαση φαίνεται να είναι ο κύριος λόγος χρήσης της πλατφόρμας, σε ποσοστό 78,1%. Τα χιουμοριστικά βίντεο καταλαμβάνουν την κορυφή των προτιμήσεων και ακολουθούν το φαγητό και τα ταξίδια. Οι γυναίκες δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τη μόδα, τα ταξίδια, τους influencers και τις DIY/χειροτεχνίες. Αντίθετα, οι άντρες ενδιαφέρονται περισσότερο για αθλητικές ειδήσεις, επιστήμη και κρυπτονομίσματα.

Η απόλυτη κυριαρχία του TikTok αποτυπώνεται, σε ποσοστό 98%, στους νέους 16-25 ετών, που δηλώνουν ενεργοί χρήστες της πλατφόρμας, ενώ το 44,8% εξ αυτών αφιερώνει ημερησίως πάνω από τρεις ώρες στη διαδικτυακή εφαρμογή.

Οι ερωτώμενοι επιδεικνύουν, σύμφωνα με τα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας, αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον και για τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Ειδικότερα, το 35,5% των χρηστών δηλώνει ότι παρακολουθεί ζητήματα πολιτικής επικαιρότητα, ιδιαίτερα όταν βρισκόμαστε σε περιόδους εκλογών, ενώ ένα σημαντικό 22,3% δηλώνει ότι η πλατφόρμα έχει ενισχύσει τη συμμετοχή του σε online κοινωνικές συζητήσεις. Από τα πολιτικά ζητήματα που παρακολούθησαν συστηματικά τους τελευταίους 12 μήνες, στην πρώτη θέση καταγράφονται τα Τέμπη, με ποσοστό 44,8%, ενώ από τα κοινωνικά ζητήματα στην πρώτη θέση βρίσκονται οι γυναικοκτονίες, με 37%.

Δυσάρεστα είναι τα ευρήματα για τους πολιτικούς αρχηγούς και την επίμονη προσπάθεια που κάνουν να βρουν τον δικό τους χώρο στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Οπως προκύπτει από την έρευνα του ινστιτούτου, το ενδιαφέρον των χρηστών για πολιτικά κόμματα και αρχηγούς κομμάτων είναι αρκετά χαμηλό, καθώς το 73% δηλώνει ότι δεν παρακολουθεί προφίλ πολιτικών κομμάτων και πολιτικών προσώπων.

Οι χρήστες δείχνουν να προτιμούν τα χιουμοριστικά βίντεο κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου σε ποσοστό 47,4%, αλλά και ενημερωτικές σελίδες με περιεχόμενο για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα σε ποσοστό 10%. Ακρως ενδιαφέρουσες είναι οι απαντήσεις των ερωτώμενων σε σχέση με τη μάστιγα των fake news αλλά και των διαδικτυακών απειλών, δύο παράγοντες που επισκιάζουν και την πλατφόρμα του TikTok, αποτελώντας ένα ιδιαιτέρως ανησυχητικό φαινόμενο.

Πέφτει «μαύρο» στους λογαριασμούς με fake news

Οι νέοι ερωτώμενοι σε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό (60,2%) δηλώνουν ότι θα σταματούσαν να ακολουθούν έναν λογαριασμό εάν διαπίστωναν διάδοση ψευδών ειδήσεων, ενώ ένα 32,3% αναφέρουν ότι έχουν νιώσει προσωπική απειλή από χρήστες μέσω της πλατφόρμας.

Αν θέλαμε να προβούμε σε κάποια συμπεράσματα από τα παραπάνω ερευνητικά ευρήματα, αυτά θα ήταν ότι оι νέοι και οι νέες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλές ώρες την ημέρα. Παράλληλα, τόσο μέσω της πλατφόρμας του TikTok όσο και μέσω άλλων εφαρμογών (Instagram, YouTube) φαίνεται πως έχει καταγραφεί μια σαφής στροφή προτίμησης των νέων στις οπτικοακουστικές δυνατότητες της πλατφόρμας, επηρεάζοντας την ενημέρωση και τον τρόπο πολιτικής επικοινωνίας, οι οποίες καλούνται να προσαρμοστούν στο περιβάλλον των νέων μέσων.

Οσον αφορά τα πολιτικά πρόσωπα, οι νέοι, ενώ δείχνουν να επιθυμούν να ενημερώνονται για τις πολιτικές εξελίξεις και τα σημαντικά ζητήματα, την ίδια στιγμή όμως απορρίπτουν εν συνόλω το πολιτικό προσωπικό της χώρας, επιβεβαιώνοντας μια διαρκή κρίση αντιπροσώπευσης που κρατά από τα χρόνια των Μνημονίων και φαίνεται πως μεταπηδά από γενιά σε γενιά.

Τέλος, η έρευνα δείχνει ότι το TikTok, εκτός από πλατφόρμα διασκέδασης, μπορεί να λειτουργήσει και σαν ένα εργαλείο πολιτικής κοινωνικοποίησης με στοιχεία διάδοσης και πιθανώς διαμόρφωσης πολιτικών αφηγημάτων.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το μήνυμα στον εξώστη

Εκείνο που δεν λέγεται από κανέναν είναι ότι οι Σωκράτης Φάμελλος και Αλέξης Χαρίτσης όχι μόνο υποχρεώθηκαν να ανέβουν στον...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μπρος πίσω από Σαμαρά

Δεύτερες σκέψεις κάνει ξανά ο Αντώνης Σαμαράς ο οποίος «κατέβασε ταχύτητα» περιορίζοντας τις δημόσιες εμφανίσεις και παρεμβάσεις του. Συνομιλητές του...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Δείπνο Μητσοτάκη με γκρίνιες το βράδυ της Πέμπτης

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε απόψε στον «Καραβίτη» τους «33» της ΝΔ για ένα δείπνο που μοιάζει περισσότερο με… εξέταση παρά...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παρέμβαση Κακλαμάνη στον Λίβυο ομόλογό του για το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο

Παρέμβαση για το τουρκολιβυκό μνημόνιο έκανε ο Νικήτας Κακλαμάνης στο Πρόεδρο Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης. Ο Πρόεδρος της Βουλής...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαμός με Κωνσταντοπούλου-Μαγειρία για ΟΠΕΚΕΠΕ: «Επί πόσες γενιές αρμέγετε το ελληνικό Δημόσιο;»

Επεισοδιακή ήταν η κατάθεση του Χρήστου Μαγειρία στην Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, με τους τόνους να ανεβαίνουν ιδιαίτερα όταν...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με το κλείσιμο των Εθνικών Οδών από τους αγρότες;

Δυναμικά ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίες φέτος γίνονται υπό την σκιά του σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και των μειωμένων...
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία Byron: Διεκόπη προσωρινά η λειτουργία του Τραμ – Η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ

Τα προβλήματα από την κακοκαιρία Byron στην Αττική συνεχίζονται από το απόγευμα της Πέμπτης 4/12, πριν από λίγο έγινε γνωστό...
ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία Byron: Σε ποια περιοχή της Αττικής έπεσαν 245 χιλιοστά βροχής σε ένα 24ωρο

Έντονο συνεχίζει να είναι το σφυροκόπημα της κακοκαιρίας Byron στην Αττική, που πλήττεται από ισχυρές βροχές και καταιγίδες από χθες...
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Μεγάλη φωτιά σε εταιρεία με ανακυκλώσιμα υλικά στα Διαβατά

Συναγερμός σήμανε τα ξημερώματα σήμερα Παρασκευή (5/12) στη Θεσσαλονίκη εξαιτίας μεγάλης φωτιάς, που ξέσπασε σε εταιρεία με ανακυκλώσιμα υλικά και...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης