Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) στην Αθήνα απήγγειλε την Τετάρτη πρόσθετες κατηγορίες εναντίον 16 υπόπτων –συμπεριλαμβανομένων 13 δημόσιων υπαλλήλων– σχετικά με την εκτέλεση συμβάσεων για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης της κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ.
The EPPO in Athens 🇬🇷 today brought additional charges against 16 suspects in the case involving EU-funded railway signalling systems in Greece. The charges relate to alleged misappropriation of funds and follow an extended investigation. More: https://t.co/jEsZEIY7zc pic.twitter.com/Wsud4Mwp6h
— European Public Prosecutor’s Office (EPPO) (@EUProsecutor) May 28, 2025
Εννέα από τους υπόπτους είχαν ήδη κατηγορηθεί για άλλα εγκλήματα στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας και τώρα απαγγέλλονται κατηγορίες σε επτά επιπλέον ύποπτους.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας επικεντρώνεται στις συμβάσεις για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ –θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για τη διαχείριση των συμβάσεων– και του Αναδόχου Κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες και είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση του έργου. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε την εκτέλεση του βόρειου τμήματος του έργου ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε την εκτέλεση του έργου στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Οι νέες κατηγορίες έρχονται μετά την ολοκλήρωση εκτεταμένης έρευνας, με στόχο την εξέταση της πιθανής ποινικής ευθύνης μη πολιτικών προσώπων, και συγκεκριμένα δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ και μελών της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, οι οποίοι φέρονται να συμμετείχαν στην υπεξαίρεση κεφαλαίων εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Τα γεγονότα χρονολογούνται από την περίοδο μεταξύ 2019 και 2020, όταν μέλη της κοινοπραξίας ζήτησαν αποζημίωση για ζημίες, επικαλούμενοι κόστος διακοπών μηχανημάτων -παρά το γεγονός ότι τα έργα δεν είχαν ολοκληρωθεί λόγω υπαιτιότητας της κατασκευαστικής κοινοπραξίας. Μια πληρωμή ύψους 2,7 εκατ. ευρώ χορηγήθηκε επίσημα από τον τότε Έλληνα υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, έπειτα από θετική τεχνική γνωμοδότηση δημοσίων υπαλλήλων της αναθέτουσας Αρχής.
Μετά την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής έρευνας, απαγγέλθηκαν επίσημα ποινικές κατηγορίες εναντίον 16 ατόμων, δημοσίων λειτουργών και μελών της προαναφερθείσας κοινοπραξίας. Κατηγορούνται για συνέργεια σε υπεξαίρεση κεφαλαίων εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ και της Ελληνικής Δημοκρατίας, καθώς και για ηθική αυτουργία σε υπεξαίρεση κεφαλαίων, η οποία διαπράττεται κατ’ επανάληψη.
Τα αδικήματα για τα οποία κατηγορούνται οι κατηγορούμενοι τιμωρούνται με φυλάκιση έως και 10 ετών, καθώς και με πρόστιμο.
Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στον Ειδικό Ανακριτή Δικαστή, που έχει οριστεί για να χειριστεί τις υποθέσεις της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, για την συνέχιση της δικαστικής διαδικασίας.
Όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα θεωρούνται αθώα μέχρι αποδείξεως του εναντίου τους ενώπιον των αρμόδιων ελληνικών δικαστηρίων.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) είναι η ανεξάρτητη εισαγγελία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι υπεύθυνη για την διερεύνηση, την δίωξη και την παραπομπή στην Δικαιοσύνη εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.
Δείτε επίσης:
- Τέμπη: 16 ύποπτοι καλούνται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για την Σύμβαση 717
- Καρυστιανού μετά την πρόταση της ΝΔ για Κ. Αχ. Καραμανλή: «Οι πολιτικοί να φερθούν σαν γονείς, πολίτες και μετά ως εκπρόσωποι κόμματος»
- Τέμπη: Τρεις ισχυροί επιχειρηματίες κατηγορούνται για «εγκληματικό σχεδιασμό» από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία