Στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας βρέθηκε το ΑΠΕ, προκειμένου να σχηματίσει μια ολοκληρωμένη εικόνα από την πρώτη γραμμή της μάχης με τον «αόρατο εχθρό».
Και, δράττοντας την ευκαιρία, συνομίλησε με τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ, αλλά και με τους εργαζόμενους, που επιτελούν το καθήκον τους με αυταπάρνηση, μαζί με όλο το υγειονομικό προσωπικό της χώρας.
Η -αισιόδοξη- κοινή διαπίστωση των ανθρώπων του ΕΚΑΒ, είναι πως τα κρούσματα μειώνονται, με την «επιπέδωση» της καμπύλης των κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα μας να αποδεικνύεται και από τα γεγονός ότι, την τελευταία εβδομάδα οι διακομιδές ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων έχουν μειωθεί κατά 50%.
«Την προηγούμενη εβδομάδα μεταφέραμε καθημερινά 90 ύποπτα περιστατικά, εκ των οποίων τα 20-25 ήταν διαπιστωμένα. Αυτή την εβδομάδα αυτός ο αριθμός έχει μειωθεί στο μισό, περίπου 40 ύποπτα περιστατικά μεταφέρονται την ημέρα και από αυτά, περίπου τα 10 είναι διαπιστωμένα περιστατικά κορωνοϊού», αναφέρει ο Γιάννης Βασιλείου, υπεύθυνος του κέντρου του ΕΚΑΒ, κάνοντας λόγο για «φάση ύφεσης, όσον αφορά τα νούμερα που έχει η υπηρεσία».
Σε αυτό, όπως λέει, έπαιξε σημαντικό ρόλο η έγκαιρη λήψη μέτρων από την κυβέρνηση, η συμμόρφωση των πολιτών, ως προς τις υποδείξεις των αρμοδίων αρχών και η καλή προετοιμασία των υπηρεσιών υγείας.
Έγκαιρη προετοιμασία
Όπως αναφέρει ο κ. Βασιλείου, η αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19 από την υπηρεσία γίνεται, μέχρι στιγμής, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς το ΕΚΑΒ άρχισε να προετοιμάζεται πριν εμφανιστεί κρούσμα στην Ευρώπη. «Κάναμε ασκήσεις αντιμετώπισης και διακομιδής περιστατικών Covid-19. Υπήρχε σχεδιασμός της αντιμετώπισης της πανδημίας, ανάλογα τις φάσεις μετάδοσης που θα είχε», καταλήγει.
Για την έγκαιρη προετοιμασία του ΕΚΑΒ μίλησε στο ΑΠΕ ο πρόεδρός του, Νικόλαος Παπαευσταθίου. «Κινητοποιηθήκαμε έγκαιρα -από τα τέλη Δεκεμβρίου αρχές Ιανουαρίου- προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Οργανωθήκαμε σε ό,τι αφορά τις εσωτερικές μας διαδικασίες, τόσο σαν ΕΚΑΒ όσο και σαν Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας (σ.σ. από τον Οκτώβριο το παλιό ΕΚΕΠΥ, έχει συνενωθεί με το ΕΚΑΒ) και, με βάση αυτή τη συνένωση, προσπαθήσαμε να συντονιστούμε και να οργανώσουμε τόσο τον προνοσοκομειακό χώρο, δηλαδή τα ασθενοφόρα, τις κινητές μονάδες και τις αεροδιακομιδές, όσο και τον νοσοκομειακό χώρο, Κέντρα Υγείας και νοσοκομεία σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των περιστατικών των ασθενών με Covid-19».
Ο κ. Παπαευσταθίου υπογραμμίζει ότι το ΕΚΑΒ πραγματοποίησε μεγάλο αριθμό ασκήσεων ετοιμότητας, τόσο προγραμματισμένες όσο και έκτακτες σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας και κυρίως στα νοσοκομεία αναφοράς για Covid 19, αλλά και σε νοσοκομεία που θα χρησιμοποιούνταν σε δεύτερο χρόνο, στην περίπτωση που είχαμε μεγάλο αριθμό κρουσμάτων.
Επίσης, οργανώθηκε ένα «άρτιο σύστημα» αεροδιακομιδών, με πλωτά, αλλά και μέσα της πολεμικής αεροπορίας έτσι ώστε «να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της νησιωτικής χώρας», όπου περιστατικά Covid 19 θα έπρεπε να διακομιστούν σε νοσοκομεία αναφοράς.
Ασφαλής διακομιδή ασθενών από ξηράς και αέρος
«Φτάσαμε στο σημερινό σημείο, κάτω από την καθοδήγηση του ενιαίου συντονιστικού κέντρου επιχειρήσεων του ΕΚΑΒ, τόσο τα ασθενοφόρα όσο και οι υγειονομικοί σχηματισμοί να μπορούν να λειτουργούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και οι ασθενείς, οι οποίοι έχουν νοσήσει από τον ιό, ή τα ύποπτα περιστατικά, να διακομίζονται με ασφάλεια στους υγειονομικούς σχηματισμούς, αλλά και η αλυσίδα διακομιδής ασθενών με άλλα προβλήματα υγείας να μην διαταραχθεί».
«Προσπαθούμε», συνεχίζει, «με κάθε τρόπο να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε συμβάν προκύψει, σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας, κρατώντας την αλυσίδα πάρα πολύ σφιχτή, έτσι ώστε να αποφύγουμε περιστατικά περαιτέρω διάδοσης και στους υγειονομικού σχηματισμούς, ακριβώς με το σύστημα επιτήρησης το οποίο έχουμε αναπτύξει».
Μάλιστα, σημειώνει ότι η αυστηρή χρήση των μέσων ατομικής προστασίας και η τήρηση των οδηγιών που έχουν δοθεί από την διοίκηση του ΕΚΑΒ, έχουν ως αποτέλεσμα μηδενικά κρούσματα προσβολής του προσωπικού.
«Οι αεροδιακομιδές συνεχίζουν το έργο τους 24 ώρες το 24ωρο, επί 365 μέρες. Από τη βάση των αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ, η οποία βρίσκεται μέσα στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, εξακολουθούμε να επιχειρούμε όπως πάντα. Η διαφορά, βέβαια, είναι ότι στα κρούσματα του κορωνοϊού, είτε τα επιβεβαιωμένα, είτε τα ύποπτα, εφαρμόζουμε πιο αυξημένα μέτρα βιοασφάλειας, ώστε το πτητικό μέσο, το οποίο ανήκει στην πολεμική αεροπορία και έχει και άλλες αποστολές, να είναι έτοιμο με το που θα φτάσουμε να μπορεί να εκτελέσει και άλλη αποστολή», αναφέρει στο ΑΠΕ ο Δημήτρης Πύρρος, διευθυντής ιατρικών υπηρεσιών ΕΚΑΒ.
Διευκρινίζει ότι αυτός είναι ο λόγος που χρησιμοποιείται για τη διακομιδή κρουσμάτων κάψουλα αρνητικής πίεσης και, βέβαια, και τα πληρώματα, οι διασώστες και οι γιατροί του ΕΚΑΒ είναι ντυμένοι με αυξημένα μέτρα βιοασφάλειας, δηλαδή τη λευκή στολή, τη μάσκα υψηλής προστασίας και τα γυαλιά.
Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων
Η Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων, ενεργοποιείται σε έκτακτες καταστάσεις και κρίσεις οι οποίες απειλούν τη δημόσια υγεία και αποστολή της είναι η διαχείριση σε προνοσοκομειακό και νοσοκομειακό επίπεδο όλων των περιστατικών, είτε ύποπτων είτε επιβεβαιωμένων, που αφορούν Στη νόσο Covid-19, τονίζει στο ΑΠΕ η επικεφαλής της Ομάδας, γιατρός Αναστασία Ζυγούρα.
Όπως μας εξηγεί, σε αυτή τη φάση διαχειρίζονται και συντονίζουν τη διακομιδή των ασθενών από το ΕΚΑΒ στα νοσοκομεία αναφοράς και, ταυτόχρονα, καταγράφουν και στοιχεία σχετικά με αυτή τη διακομιδή. «Παρακολουθούμε με αυτό τον τρόπο την κρίση και την εξέλιξη της, έτσι ώστε να είμαστε πάντα έτοιμοι να επέμβουμε εάν χρειαστεί, να ανεβούμε επίπεδο στην διαχειριστή της».
Τέλος, ο κ. Παπαευσταθίου αναφέρθηκε και στην «υπερκατάχρηση», κάποιες φορές, των υπηρεσιών του ΕΚΑΒ από τους πολίτες. «Το έχουμε δει, πλέον, να αποδεικνύεται με νούμερα, γιατί, σε ό,τι αφορά τα περιστατικά του ΕΚΑΒ εκτός κορΩνοϊού, σε ένα ποσοστό της τάξης του 50 έως και 60%, σε κάποια παραρτήματα και τομείς, έχουν μειωθεί, που σημαίνει ότι μιλάμε για υπερκατάχρηση των υπηρεσιών. Μιλάμε για σπατάλη πόρων και μέσων του ΕΚΑΒ.
Αυτό που λέγαμε τόσα χρόνια, ότι οι διασώστες που βρίσκονται στα ασθενοφόρα είναι αυτοί που μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες σε μια δύσκολη στιγμή, αυτοί οι διασώστες χρησιμοποιούνται απλά για να συνοδεύουν συνανθρώπους μας που δεν το έχουν ανάγκη, σαν ΤΑΧΙ σε κάποια νοσοκομεία. Ας μας μείνει τουλάχιστον αυτό σαν ένα από τα μεγαλύτερα μαθήματα στην συγκεκριμένη κρίση».
Δείτε σχετικά βίντεο: