Η έγκριτη ιστοσελίδα Insider κάνει μία περίεργη αναφορά σχετικά με τις επιθέσεις στους αγωγούς Nord Stream, καθώς εμπλέκει στην υπόθεση το ελληνικής σημαίας και ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοιο, Minerva Julie!
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το ελληνικό τάνκερ, το οποίο ανήκει στον εφοπλιστή Μαρτίνο, οι στενές σχέσεις του οποίου με τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι γνωστές, βρισκόταν επί επτά ημέρες αραγμένο κοντά στο σημείο της επίθεσης και η «περίεργη» αυτή στάση, θα μπορούσε να ενδιαφέρει τους ερευνητές που αναζητούν μάρτυρες.
Οι ιδιοκτήτες του τάνκερ είπαν στο Insider ότι το πλοίο σταμάτησε «ενώ περίμενε τις οδηγίες για το επόμενο ταξίδι του».
Οι υποθαλάσσιοι αγωγοί χρηματοδοτήθηκαν από κοινοπραξία εταιρειών από τη Ρωσία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία και παρακάμπτουν την Ουκρανία για να παραδώσουν ρωσικό φυσικό αέριο απευθείας στη Γερμανία.
Η εμφάνιση του Minerva Julie στα «ραντάρ» έγινε από τον Όλιβερ Αλεξάντερ, έναν 29χρονο αναλυτή ανοιχτού κώδικα με έδρα τη Δανία, ο οποίος επί μήνες ανέλυε δεδομένα από το ναυτικό σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), από πλοία που πέρασαν κοντά στην τοποθεσία τριών από τις τέσσερις εκρήξεις του αγωγού, λίγο πριν από τη ζημιά.
Ο 29χρονος παρατήρησε ότι το Minerva Julie κατευθυνόταν ανατολικά από το Ρότερνταμ όταν στις 6 Σεπτεμβρίου σταμάτησε απότομα στη μέση της Βαλτικής Θάλασσας!
Σύμφωνα με στοιχεία του AIS, από τις 6 έως τις 13 Σεπτεμβρίου, το Minerva Julie έπλεε και άραζε, διασχίζοντας μια περιοχή περίπου 200 τετραγωνικών ναυτικών μιλίων πάνω από τους δύο αγωγούς φυσικού αερίου, κοντά στο σημείο των εκρήξεων της 26ης Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το Insider, το τάνκερ ταξίδεψε στο Ταλίν της Εσθονίας, πριν φτάσει στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας στις 18 Σεπτεμβρίου.
Πάντως, το τάιμινγκ της παρουσίας του Minerva Julie στο σημείο της επίθεσης, αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το φινλανδικό ΜΜΕ Verkkouutiset (στις 30 Σεπτεμβρίου). Η σύμπτωση αυτή έχει πυροδοτήσει επίσης ένα κύμα εικασιών στο διαδίκτυο μεταξύ μιας ομάδας ερασιτεχνών ερευνητών και ειδικών στη ναυτιλία.
Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία που ανακάλυψε ο Όλιβερ Αλεξάντερ, δεν υποδεικνύουν σε καμία περίπτωση ότι το πλοίο εμπλέκεται με οποιονδήποτε τρόπο στην καταστροφή των αγωγών. Ωστόσο, εγείρει το ερώτημα για το τι μπορεί να είχε δει το πλήρωμά του.
Ο 29χρονος διαπίστωσε ότι οι τρεις εκρήξεις που σημειώθηκαν, συνέβησαν σχεδόν ακριβώς εκεί που το Minerva Julie είχε κάνει τη μεγάλη «παύση» του λίγες μέρες πριν. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είτε οι ιδιοκτήτες του ελληνικού τάνκερ, είτε το πλήρωμά του είναι το αντικείμενο των ερευνών, οι οποίες αναφέρουν ότι επικεντρώνονται σε ένα νοικιασμένο γιοτ.
Quite the coincidence for the Minerva Julie, with links to Russia, just so happens to be suspiciously circling the site at the exact same time as a “pro-Ukrainian” group decides to plant explosives on the pipes.
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) March 7, 2023
After leaving the area above the Nord Stream sites the Minerva Julie proceeds to Tallinn where it spend 7 hours performing what looks to be a crew change on September 14th. pic.twitter.com/g1n9R4rq56
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) March 10, 2023
If the Minerva Julie is a DSV (DiveSupportVessel), then that's a smoking gun. Even if she has been retooled, there is hardly any way to disguise what she was. The mission required saturation divers and the very sophisticated chambers which house them on the seafloor.
— Franck Sasser (@SasserFranck) March 10, 2023
Οι Ευρωπαίοι ερευνητές φέρεται να έχουν συνδέσει τις επιθέσεις στον Nord Stream με ένα νοικιασμένο σκάφος, ένα ιστιοφόρο 50 ποδιών εξοπλισμένο με κινητήρα 75 ίππων, το οποίο φέρεται ότι ξεκίνησε στις 6 Σεπτεμβρίου, την ίδια μέρα που το Minerva Julie σταμάτησε στο μελλοντικό σημείο των εκρήξεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχές ερεύνησαν το γιοτ και βρήκαν ίχνη εκρηκτικών. Την Πέμπτη, το Der Spiegel αναγνώρισε αυτό το γιοτ ως το Andromeda. Αρκετές φωτογραφίες του αναρτήθηκαν στο Twitter την ίσια μέρα από τον Άρικ Τόλερ, ερευνητή της Bellingcat.
Another very good find from our Discord (https://t.co/i7sSuFvWWd) — 2018 photo of the Andromeda. This one has a great sense of scale of the actual size of the yacht.https://t.co/MFNcaxK8fm pic.twitter.com/npxfcifWHY
— Aric Toler (@AricToler) March 9, 2023
Όπως αναφέρει το Insider, μεταξύ των ερωτημάτων που εγείρονται από τα δεδομένα τοποθεσίας AIS του Minerva Julie, είναι εάν το δεξαμενόπλοιο ήρθε σε επαφή με το Andromeda. Ενώ επέπλεε κοντά στο σημείο της επίθεσης στα βορειοανατολικά του νησιού Bornholm, η γέφυρα του τάνκερ θα είχε πιθανώς ορατότητα περίπου 10 έως 15 μιλίων.
Δεν είναι ακόμα σαφές εάν οι ερευνητές έχουν στην κατοχή τους το ημερολόγιο του ελληνικού τάνκερ, τους χάρτες πλοήγησης ή το ιστορικό ραντάρ, το οποίο θα μπορούσε να έχει αρχεία δραστηριότητας γύρω από τις τοποθεσίες επίθεσης κατά τη διάρκεια αυτής της επταήμερης περιόδου.
Η δήλωση της εταιρείας
Σε δήλωση που εστάλη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Insider, ένας εκπρόσωπος της Minerva Marine επιβεβαίωσε την τοποθεσία του τάνκερ κατά τη διάρκεια της περιόδου των 7 ημερών:
«Το σκάφος σταμάτησε εν αναμονή των οδηγιών του επόμενου ταξιδιού του, σύμφωνα με την τυποποιημένη ναυτιλιακή πρακτική».
Η δήλωση δεν ανέφερε εάν το Minerva Julie είχε έρθει σε επαφή με τους ανακριτές της υπόθεσης. Ανέφερε όμως ακόμα ότι η εταιρεία «ήταν και παραμένει πάντα στη διάθεση όλων των αρμόδιων δημόσιων αρχών σε σχέση με οποιαδήποτε έρευνα, ενεργώντας πάντα με νόμιμο και διαφανή τρόπο».
«Παραείναι σύμπτωση»
Καταλήγοντας στο άρθρο της, η έγκριτη ιστοσελίδα σχολιάζει:
«Το να σταματήσει ξαφνικά το Minerva Julie για επτά ημέρες στη μέση ενός ταξιδιού, ακριβώς πάνω από το σημείο μελλοντικής επίθεσης, είναι μια εντυπωσιακή σύμπτωση, ίσως η πιο σοβαρή περίπτωση πλοίου να βρίσκεται τη λάθος στιγμή σε λάθος μέρος, από τότε που το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε στη μέση της διώρυγας του Σουέζ, εμποδίζοντας την κυκλοφορία για έξι ημέρες το 2021.
Αλλά μια αβλαβής εξήγηση για την παρουσία το Minerva Julie δεν είναι καθόλου αδύνατη, είπαν στο Insider ειδικοί στη ναυτιλία».
Και προσθέτει:
«Τα πλοία δεν πηγαίνουν πάντα με πλήρη ταχύτητα από το σημείο Α στο σημείο Β», είπε ο Στιβ Ρίχτερ, σύμβουλος πλοίων και βετεράνος πιλότος ελλιμενισμού. «Για παράδειγμα, εάν ένα πλοίο κατευθύνεται προς ένα διυλιστήριο στη Φιλαδέλφεια, μπορεί να μην έχει διαθέσιμη θέση αγκυροβόλησης. Έτσι, μπορεί να παρασύρονται αργά για να ξοδέψει χρόνο στα ανοικτά των ακτών του Ντέλαγουερ στο δρόμο τους προς την ακτή. Την ίδια στιγμή, είναι ασυνήθιστο για ένα δεξαμενόπλοιο να σταματήσει τη διαδρομή και να πλέει σε κύκλο, εκτός και αν έχει αλλαγή στις παραγγελίες ή ίσως κάποιο μηχανικό πρόβλημα».
Ένας δεύτερος εμπειρογνώμονας της ναυτιλίας είπε στο Insider ότι το τάνκερ θα μπορούσε να περίμενε εντολές για το πού να πάει στη συνέχεια. «Εκτίμησή μου, είναι πιθανό να συμμετείχε μόνο ένα σκάφος στην επίθεση και εκατοντάδες άλλα στην περιοχή. Με άλλα λόγια, υπάρχουν πολλά άχυρα. Αυτή είναι η βελόνα; Θα μπορούσε, αλλά δεν είναι πιθανό».
Για τον Αλεξάντερ, η εγγύτητα του Minerva Julie με την έκρηξη τόσο στον χώρο όσο και στον χρόνο απαιτεί περαιτέρω έλεγχο. Είπε χαρακτηριστικά στο Insider: «Για μένα, παραείναι σύμπτωση».