Ερευνητές στην Φλόριντα δημιουργούν rapid test που ανιχνεύει τον καρκίνο του μαστού

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το νέο εγχείρημα επιστημόνων από την Φλόριντα, που εξηγούν πως ένα απλό τεστ, που κοστίζει μόλις πέντε δολάρια, δύναται να ανιχνεύσει τον καρκίνο του μαστού σε ένα δείγμα σάλιου. Μάλιστα, μπορεί να εντοπίσει τα δείγματα των γυναικών, που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ασθένειας.

Συγκεκριμένα, το τεστ ανιχνεύει ορισμένες πρωτεΐνες που παράγουν τα καρκινικά κύτταρα, ενώ η διαδικασία διεξάγεται μέσω μίας φορητής συσκευής, μεγέθους όσο μία παλάμη, που λειτουργεί με κοινές ταινίες μέτρησης σακχάρου. Τις ταινίες βέβαια χρησιμοποιούν οι ασθενείς με διαβήτη για να μετρούν τη γλυκόζη (σάκχαρο) σε μία σταγόνα αίματος, ωστόσο, στο νέο αυτό τεστ χρησιμοποιείται σταγόνα σάλιου.

Οι ερευνητές, που περιγράφουν το τεστ στην ιατρική επιθεώρηση Journal of Vacuum Science & Technology B, εξηγούν πως βασίζεται σε συγκεκριμένα αντισώματα που περιέχουν οι ταινίες μέτρησης. Συγκεκριμένα, όταν η ταινία με το σάλιο τοποθετηθεί στη συσκευή, διοχετεύει ηλεκτρικούς παλμούς σε ορισμένα σημεία. Στην περίπτωση που υπάρχουν καρκινικοί βιοδείκτες, συνδέονται με τα αντισώματα των ταινιών και υπάρχει η ανάλογη ένδειξη στη συσκευή.

«Σε πολλές χώρες, ιδίως του αναπτυσσόμενου κόσμου, δεν υπάρχουν προηγμένες τεχνολογίες ανίχνευσης του καρκίνου του μαστού, όπως οι μαστογραφίες και οι μαγνητικές τομογραφίες. Η τεχνολογία μας είναι φθηνή και απλή στη χρήση της και θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο σε αυτές τις χώρες», ανέφερε σχετικά η επικεφαλής ερευνήτρια Hsiao-Hsuan Wan, υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Χημικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Φλόριντα.

Τα ευρήματα της μελέτης

Στο πλαίσιο της μελέτης, οι επιστήμονες έλαβαν δείγματα σάλιου από 17 γυναίκες με καρκίνο του μαστού και τέσσερις υγιείς εθελόντριες. Μάλιστα, εξήγησαν πως οι ταινίες μέτρησης περιείχαν αντισώματα για τις πρωτεΐνες HER2 και CA15-3.

Σημειώνεται πως η HER2 είναι πρωτεΐνη που παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό των υγιών κυττάρων. Ωστόσο υπερπαράγεται στο 15-20% των ασθενών με καρκίνο του μαστού και η υπερπαραγωγή αυτή σχετίζεται με επιθετική ανάπτυξη του καρκίνου. Αντίστοιχα, το CA15-3 είναι ένα αντιγόνο που σχετίζεται με τον καρκίνο και τα επίπεδά του συνήθως αυξάνονται όταν ο καρκίνος του μαστού είναι σε προχωρημένο στάδιο.

Κατά την διάρκεια της μελέτης, το τεστ κατόρθωσε να ξεχωρίσει με ακρίβεια ποιες γυναίκες είχαν καρκίνο του μαστού και ποιες όχι. Παράλληλα, διαχώρισε τους αρχικούς από τους προχωρημένους καρκίνους.

Ως εκ τούτου, οι επιστήμονες συνεχίζουν την έρευνά τους, με σκοπό να το βελτιώσουν ακόμη περισσότερο και να το δοκιμάσουν στην ανάλυση και άλλων καρκινικών βιοδεικτών.