Κίνηση-έκπληξη από το Ιράν!

Ιρανικά δεξαμενόπλοια άρχισαν να μεταδίδουν ξανά δεδομένα AIS μετά από 7 χρόνια!

Must Read

Logo

Ποια είναι η περίληψη του άρθρου

Σχεδόν τα δύο τρίτα του στόλου της Εθνικής Εταιρείας Ιρανικών Δεξαμενόπλοιων (NITC) του Ιράν έχουν αρχίσει να μεταδίδουν ακριβή δεδομένα από το Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης (AIS) για πρώτη φορά από το 2018.

Σύμφωνα με το TankerTrackers.com, 20 με 25 από τα 39 τάνκερ με σημαία της NITC, ήταν ορατά τα προηγούμενα 24ωρα μέσω του AIS, ενός συστήματος που χρησιμοποιείται παγκοσμίως για την παρακολούθηση των θέσεων και των κινήσεων των πλοίων.

Η Kpler από την πλευρά της, ανέφερε ότι το 80% των ιρανικών δεξαμενόπλοιων είχαν μεταδώσει σήμα τοποθεσίας μέσα σε 48 ώρες.

Αυτό έρχεται μετά από περισσότερα από επτά χρόνια σκόπιμης χειραγώγησης του AIS, το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για την απόκρυψη εξαγωγών πετρελαίου που εκτιμώνται σε 1 έως 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Ιστορικά, ο στόλος της NITC προτιμούσε να απενεργοποιεί τους αναμεταδότες AIS παρά να παραποιεί τα δεδομένα τοποθεσίας, καθιστώντας την πρόσφατη διαφάνεια ασυνήθιστη.

Ο Samir Madani, συνιδρυτής του TankerTrackers.com, δήλωσε ότι είναι σπάνιο για τον ιρανικό στόλο να μεταδίδει ακριβή δεδομένα AIS, ειδικά μετά επτά χρόνια συνεχούς χειραγώγησης.

Υπογράμμισε ότι αυτή η αλλαγή δεν φαίνεται να συνδέεται με κυβερνοεπιθέσεις, επισημαίνοντας την προηγούμενη συμπεριφορά του στόλου, είτε απενεργοποίησης είτε πλαστογράφησης σημάτων AIS.

Γιατί τώρα;

Η χρονική στιγμή της επανέναρξης του AIS συνέπεσε με την επίσκεψη του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στη Μέση Ανατολή, λίγο μετά από μια περίοδο μείωσης των εχθροπραξιών στην περιοχή.

Η κυβέρνηση Τραμπ είχε εφαρμόσει μια εκστρατεία «μέγιστης πίεσης» με στόχο τις εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το εάν γεωπολιτικοί παράγοντες επηρέασαν την απόφαση του στόλου να επαναλάβει τις μεταδόσεις AIS.

Τους τελευταίους μήνες, οι επικοινωνίες εντός του εμπορικού στόλου του Ιράν έχουν επίσης δεχθεί επίθεση. Μια ομάδα χάκερ που ονομάζεται Lab Dookhtegan, ή Sewn Lips, ανέλαβε την ευθύνη για τη διακοπή των επικοινωνιών μεταξύ πλοίων τόσο στον στόλο της NITC όσο και στις Ναυτιλιακές Γραμμές της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν (IRISL).

Ο λόγος για την ξαφνική… ορατότητα των δεξαμενόπλοιων παραμένει ασαφής. Ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να σηματοδοτεί μια αλλαγή στις λειτουργίες ή στις προσπάθειες συμμόρφωσης με τους παγκόσμιους ναυτιλιακούς κανόνες.

Άλλοι, τη βλέπουν ως πιθανή απάντηση στις συνεχιζόμενες πιέσεις κυρώσεων που έχουν δυσκολέψει το Ιράν να εξάγει πετρέλαιο ανοιχτά.

Οι ναυτικοί παρατηρητές σημειώνουν ότι αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και στις διεθνείς σχέσεις, καθώς οι προηγουμένως κρυφές αποστολές, γίνονται πιο διαφανείς.

Ο Dalga Khatinoglu, αναλυτής ειδήσεων πετρελαίου και φυσικού αερίου για το Iran International, εικάζει ότι η κίνηση μπορεί να είναι μια προσπάθεια της Ισλαμικής Δημοκρατίας να διεκδικήσει τη νομιμότητά της.

Μπορεί επίσης να σχετίζεται με προειδοποιήσεις από τις ΗΠΑ ότι το ταξίδι χωρίς ενεργοποιημένους πομποδέκτες AIS αποτελεί παραβίαση των κανόνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και ως εκ τούτου, αποτελεί νόμιμη αιτία για την απαγόρευση οποιουδήποτε τέτοιου δεξαμενόπλοιου που ταξιδεύει «στο σκοτάδι» στη θάλασσα.

Ο παράγοντας Κίνα για το Ιράν

Ο Khatinoglu εικάζει επίσης ότι η κίνηση αυτή μπορεί να ήταν απάντηση στις απαιτήσεις που εξέδωσε η Κίνα, η οποία εισάγει το 90% του πετρελαίου που εξάγεται από το Ιράν.

Η μη μετάδοση και η πλαστογράφηση AIS σχετίζονται με τις μεταφορτώσεις στη θάλασσα (STS), όπου είναι σημαντικό για την επιτυχία των επιχειρήσεων μεταφόρτωσης η τοποθεσία τόσο του πλοίου-δότη όσο και του παραλήπτη να είναι είτε κρυφή, είτε, ακόμα καλύτερα, να πλαστογραφείται σε μια μη αμφισβητούμενη τοποθεσία.

Σε μια επιχείρηση όπου το κόστος κεφαλαίου είναι πολύ υψηλό, ο χρόνος ναύλωσης κοστίζει χρήματα. Εκτός από το κόστος συμμετοχής δύο VLCC σε τουλάχιστον δύο επιχειρήσεις μεταφόρτωσης ανά φορτίο, η διαδικασία παρατείνει τους χρόνους αποστολής σε κατά μέσο όρο 10 εβδομάδες ανά αποστολή.

Αυτά τα επιπλέον κόστη, σε σύγκριση με τις απλές αποστολές από τερματικό σε τερματικό, διάρκειας τριών εβδομάδων, αποτελούν έξοδα που βαρύνουν το Ιράν, επιπλέον της ανάγκης έκπτωσης των φορτίων έως και 10% ανά βαρέλι.

Η επιστροφή στις συμβατικές δραστηριότητες δεξαμενόπλοιων θα εξοικονομούσε έτσι στο Ιράν σημαντικά χρηματικά ποσά – υπό την προϋπόθεση ότι η Κίνα θα εξακολουθεί να δέχεται φορτία. Η ενεργοποίηση των πομπών AIS μπορεί να αποτελεί ένδειξη ότι η Κίνα έχει παράσχει τέτοιες διαβεβαιώσεις.

Η «υποταγή» του Ιράν, με την εκεχειρία να βρίσκεται ακόμη σε ασταθή ισχύ στη Γάζα, έχει πλέον αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία όσον αφορά την επίτευξη μιας ευρύτερης ειρήνης από τις ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή.

Τόσο η Κίνα όσο και το Ιράν, μπορεί να ανησυχούν ότι οποιαδήποτε αμερικανική προσπάθεια να αυξήσει την πίεση στην Τεχεράνη, η οποία προφανώς βρίσκεται σε επισφαλή θέση όσον αφορά την εσωτερική σταθερότητα, θα συνεπαγόταν αναχαιτίσεις ιρανικών δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα.

Επομένως, η ιρανική κίνηση να αφαιρέσει το παράνομο στοιχείο από τις εξαγωγές πετρελαίου μπορεί να είναι μια προσπάθεια να διαφυλαχθεί το πετρέλαιο ως κρίσιμη πηγή χρηματοδότησης και να δυσχερανθεί η νομιμοποίηση των κατασχέσεων στη θάλασσα.

(ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ)

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Δημήτρης Παπαστεργίου: Ο υπουργός μπήκε στη κουζίνα – «Σούλα ψάξε για πτήση νωρίτερα»

Μία φωτογραφία που αποδεικνύει ότι ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου μπορεί στο πεδίο δράσης του να φέρνει εις...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Καταπέλτης η κοινή γνώμη στη δημοσκόπηση του Newsbreak – Ποιον θεωρεί υπεύθυνο για το φιάσκο στα ΕΛΤΑ

Η οργή των πολιτών για τα λουκέτα στο καταστήματα των ΕΛΤΑ αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη νέα δημοσκόπηση του newsbreak.gr, η οποία...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σφάζονται στη Νέα Αριστερά – Χαρίτσης εναντίον Σακελλαρίδη

Σε ανοιχτή εσωκομματική σύγκρουση μοιάζει να βρίσκεται η Νέα Αριστερά. Η Κεντρική Επιτροπή αποφάσισε χθες με 80–58 υπέρ διεξαγωγής προγραμματικού...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης-Χριστοδουλίδης: Συνάντηση την Τετάρτη πριν από την Διακυβερνητική Σύνοδο Ελλάδας-Κύπρου

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί αύριο, Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, στις 11:00 το πρωί με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Φάμελλος για Μητσοτάκη: Προκάλεσε την τέλεια καταιγίδα και το έσκασε από την πίσω πόρτα

Την ώρα που αγρότες και κτηνοτρόφοι διαδηλώνουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, διεκδικώντας για πολλοστή φορά τα πάγια αιτήματά τους στη «σκιά»...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε την παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά;

Πρώτο θέμα στην πολιτική επικαιρότητα είναι η παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά μέσω συνέντευξής στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1. Η σφοδρή επίθεση...
ΕΛΛΑΔΑ

Αθήνα: Έκανε τελετή βουντού με μήλα και καρφιά για να «δέσει» τον πρώην της!

Μια απίστευτη υπόθεση που θα μπορούσε να έχει βγει από σενάριο ταινίας τρόμου συγκλονίζει την Αθήνα. Ένας άνδρας καταγγέλλει ότι...
ΕΛΛΑΔΑ

Hλεκτρικά πατίνια: Νέοι κανόνες για τη χρήση τους – Πάρκινγκ, απαγορεύσεις και κόφτες ταχύτητας

Zώνες χαμηλών ταχυτήτων, απαγόρευσης κυκλοφορίας, αλλά και μαζικής απόθεσης και στάθμευσης για τα ηλεκτρικά πατίνια περιλαμβάνονται στο σχέδιο με τους...
ΕΛΛΑΔΑ

Γαύδος: Τρεις νεκροί αλλοδαποί από ανατροπή λέμβου

Δεν φαίνεται να έχουν τέλος οι αφίξεις λαθρομεταναστών στα νότια της Κρήτης, ακόμα και υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες, με τραγικές...

Διαβάζονται τώρα