Οι ελληνικές εταιρείες δεξαμενόπλοιων (τάνκερ), οι οποίες, σύμφωνα με το Brookings Institution, μεταφέρουν το ένα τρίτο του ρωσικού πετρελαίου που εξάγεται από δυτικά λιμάνια, άρχισαν να αρνούνται να συνεργαστούν με ρωσικές πετρελαϊκές, λόγω των κυρώσεων που επέβαλε πρόσφατα η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ.
Αυτό ανέφερε η διαδικτυακή εφημερίδα The Moscow Times επικαλούμενη το Reuters.
Στα τέλη Οκτωβρίου, η συμμετοχή των Ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίοι φέτος εξήγαγαν από 10 έως 20 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ανά μήνα, μειώθηκε στο ελάχιστο.
Σύμφωνα με πηγές του πρακτορείου, τώρα η μεταφορά του πετρελαίου Urals (σ.σ. μάρκα αναφοράς που χρησιμοποιείται ως βάση για την τιμολόγηση του ρωσικού μείγματος πετρελαίου εξαγωγής) πραγματοποιείται κυρίως από δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου».
Εκτοξεύθηκαν οι ναύλοι μεταφοράς
Ταυτόχρονα, οι ναύλοι μεταφοράς έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την αυστηροποίηση του καθεστώτος κυρώσεων. Η μεταφορά μιας παρτίδας Urals από το Πριμόρσκ και το Ουστ-Λούγκα σε ινδικά λιμάνια, ξεπέρασε τα 8 εκατομμύρια δολάρια, έναντι 7 εκατομμυρίων δολαρίων στις αρχές του μήνα.
Επίσης, ορισμένοι μεταφορείς αύξησαν τις τιμές στα 10 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι, δήλωσαν πηγές του Reuters.
Ο Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε πρόσφατα κυρώσεις αποκλεισμού στη Rosneft και τη Lukoil, τις δύο μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες της Ρωσίας, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το ήμισυ της παραγωγής της χώρας και κάθε δεύτερο βαρέλι εξαγωγών.
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του 19ου πακέτου κυρώσεων, πρόσθεσε άλλα 117 δεξαμενόπλοια από τον «σκιώδη στόλο» στη «μαύρη λίστα» της, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 558.
«Ναι μεν αλλά» για τα ελληνικά τάνκερ
Ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος» της Ρωσίας μεταφέρει περίπου το ήμισυ του ρωσικού πετρελαίου. Το υπόλοιπο μεταφέρεται από δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε χώρες της G7 ή είναι ασφαλισμένα από δυτικές χώρες, σύμφωνα με υπολογισμούς του φινλανδικού κέντρου CREA.
Πρώτα και κύρια, πρόκειται για ελληνικά πλοία, τα οποία είναι πρόθυμα να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, εάν τηρηθεί η αρχή της «οροφής τιμών». Επί του παρόντος, αυτό το όριο είναι 47,6 δολάρια ανά βαρέλι.
Θυμίζουμε ότι κι άλλες δύο μεγάλες ρωσικές εταιρείες, η Gazprom Neft και η Surgutneftegaz είχαν προηγουμένως υποστεί παρόμοιες κυρώσεις από τις ΗΠΑ και τώρα εξάγουν σχεδόν εξ ολοκλήρου στην Κίνα.
(ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ)
Δείτε επίσης:




