Η Ουκρανία αναμένει τις πρώτες προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσω της ελληνικής διαδρομής τον Ιανουάριο του 2026, η οποία είναι ακριβότερη από τον πολωνικό τερματικό σταθμό LNG. Αυτή η διαδρομή, αν και ευέλικτη, απαιτεί τη συνεργασία πέντε φορέων εκμετάλλευσης.
Ο Μικάιλο Χόντσαρ, Πρόεδρος του Κέντρου Παγκόσμιων Μελετών «Στρατηγική XXI», ειδικός σε θέματα ενεργειακής ασφάλειας και γεωπολιτικής, δήλωσε στο UNN ποια κατεύθυνση είναι η πιο οικονομικά βιώσιμη και αν αυτές οι προμήθειες μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της χώρας.
Οι λεπτομέρειες
Η Ουκρανία έχει αρκετές επιλογές για την εισαγωγή φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (LNG), αλλά μερικές από αυτές είναι πιο ακριβές λόγω της πολύπλοκης εφοδιαστικής και των αρκετών φορέων εκμετάλλευσης.
Ο ειδικός αποκαλεί τον πολωνικό τερματικό σταθμό LNG στο Σβινούιστσιε την πιο βολική διαδρομή, η οποία παρέχει μικρή απόσταση και ελάχιστους γραφειοκρατικούς κινδύνους.
Αντίθετα, η διαδρομή μέσω Ελλάδας είναι πιο δύσκολο να συντονιστεί και πιο ακριβή στη μεταφορά. Γι’ αυτό και η οικονομική ελκυστικότητα των διαφόρων κατευθύνσεων διαφέρει σημαντικά.
«Η πιο κερδοφόρα είναι μέσω Πολωνίας, μέσω του τερματικού σταθμού LNG του Σβινούιστσιε. Εδώ η διαδρομή είναι μικρότερη και υπάρχει μόνο μία χώρα στην πορεία – η Πολωνία. Και μέσω Ελλάδας, πρέπει να υπάρχει συνεργασία με πέντε φορείς εκμετάλλευσης, κάτι που περιπλέκει και καθιστά τις προμήθειες πιο ακριβές. Αλλά μετά την ενοποίηση των τιμολογίων, αυτή η διαδρομή καθίσταται όχι μόνο τεχνικά, αλλά και εμπορικά εφικτή», τονίζει ο ειδικός.
Η Ουκρανία έχει επίσης μια εναλλακτική λύση μέσω του τουρκικού τερματικού σταθμού LNG Marmara Ereğlisi στη Θάλασσα του Μαρμαρά, αλλά χάνει από την ελληνική επιλογή.
Πιο ακριβή αλλά πιο ευέλικτη η ελληνική διαδρομή
Όλα τα φορτία LNG που φτάνουν στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας μπορούν να προέρχονται από οποιαδήποτε χώρα – ΗΠΑ, Κατάρ, Αλγερία. Αυτό καθιστά τη διαδρομή ευέλικτη, αν και πιο ακριβή από τις βόρειες επιλογές.
«Μπορούμε να λαμβάνουμε υγροποιημένο αέριο από οπουδήποτε – από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Κατάρ ή την Αλγερία – με την οποία συμφωνούμε. Στην Ελλάδα, αυτό το αέριο επαναεριοποιείται στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και παρέχεται μέσω του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου στον Διαβαλκανικό αγωγό και ρέει αντίστροφα στην Ουκρανία», λέει ο Χόντσαρ.
Και προσθέτει: «Αλλά από εμπορικής άποψης, οι προμήθειες LNG χάνουν από διαδρομές αγωγών, όπου το αέριο ρέει από την αγορά της ΕΕ μέσω Πολωνίας, Σλοβακίας ή Ουγγαρίας στην Ουκρανία. Εκεί, οι δασμοί είναι χαμηλότεροι, καθώς δεν υπάρχουν εργασίες μεταφόρτωσης LNG από δεξαμενόπλοιο στην ακτή και επαναεριοποίηση».
Νωρίτερα, έγινε γνωστό ότι η Ουκρανία λάμβανε επίσης προμήθειες φυσικού αερίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω μιας άλλης θαλάσσιας οδού. Περίπου 100 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου παραδόθηκαν στον κινητό τερματικό σταθμό LNG στην Κλάιπεντα της Λιθουανίας. Ο όγκος της παρτίδας είναι μικρός.
«Αυτοί οι μικροί όγκοι χρησιμοποιούνται για τη δοκιμή επιλογών για διάφορες προμήθειες σε περίπτωση σοβαρών παγετών, όταν θα χρειαστούν επιπλέον όγκοι. Και μπορεί να υπάρχουν και άλλες παρτίδες, μεγαλύτερες σε όγκο, ανάλογα με τις ανάγκες, τις τιμές και τη διαθεσιμότητα χρημάτων για αγορές», λέει ο ειδικός.
Επιπλέον στοιχείο διαφοροποίησης οι προμήθειες μέσω Ελλάδας
Η Ουκρανία έχει ήδη αποθέματα σε υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και συνεχίζει να χρησιμοποιεί τη δική της παραγωγή, αν και ορισμένες εγκαταστάσεις έχουν υποστεί ζημιές.
Και οι προμήθειες μέσω Ελλάδας μπορούν να αποτελέσουν ένα επιπλέον στοιχείο διαφοροποίησης, το οποίο αυξάνει την ενεργειακή σταθερότητα της χώρας κατά τη χειμερινή περίοδο υπό τις συνθήκες της ρωσικής επιθετικότητας.
Παρόμοιες τεχνικές δοκιμές πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα, όταν ουκρανικές εταιρείες έλεγξαν τη δυνατότητα μεταφοράς LNG από διαφορετικές χώρες. Τώρα η διαδρομή είναι στην πραγματικότητα έτοιμη για τακτική λειτουργία.
«Έχει ήδη διεξαχθεί μια τεχνική δοκιμή νωρίτερα και στη συνέχεια ελέγχθηκε η διαδρομή παράδοσης LNG μέσω Ελλάδας. Τον Δεκέμβριο του 2024, η D.Trading πραγματοποίησε μια πειραματική παράδοση μέσω του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας.
Τεχνικά, όλα λειτουργούν, αλλά ήταν απαραίτητο να καταστεί εμπορικά βιώσιμο. Επομένως, η ενοποίηση των τιμολογίων έγινε βασικός παράγοντας. Και τώρα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτήν την κατεύθυνση εάν είναι απαραίτητο», κατέληξε ο Χόντσαρ.
Πηγή: UNN
Δείτε επίσης:
- Politico για συμφωνία με Ουκρανία: Η Ελλάδα υιοθετεί την ενεργειακή ατζέντα των ΗΠΑ
- Μητσοτάκης – Ζελένσκι: Έδωσαν τα χέρια για ειρήνη, ασφάλεια και ενεργειακή συνεργασία
- Ουκρανία: Δεσμεύει τις προμήθειες αμερικανικού LNG μέσω Ελλάδας έως το 2050

