Κυριακή, 21 Φεβρουαρίου 2021

Ο άνθρωπος που έδινε λάμψη στις πρωταγωνίστριες του ελληνικού κινηματογράφου

Οι γυναίκες σταρ όπως η Καρέζη και η Βουγιουκλάκη ήθελαν να τα έχουν καλά με τους διευθυντές φωτογραφίας για να βγαίνουν όμορφες στο φακό

Ο 80χρονος Νίκος Καβουκίδης, που εργάστηκε για περισσότερο από έξι δεκαετίες ως μοντέρ, διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης, αποκαλύπτει στο «Εnjoy» ανέκδοτες ιστορίες για τα γυρίσματα των ταινιών που λάτρεψε ολόκληρη η Ελλάδα.

  • Συνέντευξη στην
    Κέλλυ Φαναριώτη

Υπηρέτησε τον χώρο του κινηματογράφου για περισσότερα από 60 χρόνια ως μοντέρ, διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης, και με την κάμερά του «φώτισε» εμβληματικές μορφές της υποκριτικής, όπως η Κατίνα Παξινού, η Ελλη Λαμπέτη, η Τζένη Καρέζη, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Δημήτρης Χορν κ.ά. Ο λόγος για τον πολυβραβευμένο Νίκο Καβουκίδη, ο οποίος, προτού ακόμη ενηλικιωθεί, απέκτησε μια ιδιαίτερη σχέση με την 7η τέχνη, η οποία εξελίχθηκε σε έρωτα και διατηρείται αναλλοίωτη μέχρι σήμερα.

Το «μικρόβιο» το κόλλησε από τον πατέρα του Γιώργο, ο οποίος υπήρξε πρωτοπόρος κινηματογραφιστής των ταραγμένων δεκαετιών ’30 και ’40 που τραβούσε τα πολιτικοκοινωνικά γεγονότα της εποχής.

Αλίκη Βουγιουκλάκη

Ηταν ακόμη 15 χρονών, όταν ο καθηγητής των Μαθηματικών τον άφησε μετεξεταστέο ενώ το γραπτό του ήταν πολύ πάνω από τη βάση. Τότε ήταν που, όπως εξηγεί στο «Enjoy», αποφάσισε να αφήσει το σχολείο και να πάει στα στούντιο του ιδρυτή της Finos Film Φιλοποίμενος Φίνου, ο οποίος ήταν για χρόνια στενός φίλος του πατέρα του. Ετσι κι έγινε.

Τα πρωινά τα περνούσε στα εργαστήρια του Φίνου επί της οδού Στουρνάρη στα Εξάρχεια και το βράδυ παρακολουθούσε νυχτερινό λύκειο. «Οι οπερατέρ που τραβούσαμε τις ταινίες μέσα στον Φίνο μάθαμε τα πάντα, όπως μοντάζ, εμφανιστήριο και φωνοληψία. Ηταν πολυτάλαντος και πολύπλευρος στο θέμα της τεχνικής του κινηματογράφου» αναφέρει.

Ο 80χρονος σήμερα Νίκος Καβουκίδης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου, καθώς εργάστηκε στις περισσότερες ταινίες που ακόμη και σήμερα οι θεατές βλέπουν με μεγάλη ευχαρίστηση.

Ιδιαίτερη αδυναμία τού είχαν οι λαμπερές πρωταγωνίστριες των ταινιών, όπως η Καρέζη και η Βουγιουκλάκη. «Ηθελαν να τα έχουν καλά με τους διευθυντές φωτογραφίας για να βγαίνουν όμορφες στον φακό» θυμάται με νοσταλγία και αναφέρει ένα περιστατικό από μια πολεμική ταινία του 1967 με πρωταγωνιστές τους Τζένη Καρέζη, Μάνο Κατράκη, Κώστα Καζάκο και Ανδρέα Μπάρκουλη.

«Ημουν 28χρονών και είχα φύγει από τον Φίνο, ο οποίος εκείνη την περίοδο γύριζε την ταινία “Κοντσέρτο για πολυβόλα” με την Τζένη Καρέζη. Το λουκ της μέχρι τότε το έφτιαχνα εγώ και, μόλις την ενημέρωσαν ότι στην ταινία αυτή δεν θα τη φωτίσω εγώ, είπε στον Φίνο πως, αν δεν πάω, δεν θα παίξει στην ταινία. Τελικά με πήρε ο Φίνος, μου είπε τι συνέβη και του υποσχέθηκα ότι θα κάνω τη διεύθυνση φωτογραφίας στην ταινία». Ανάλογα ήταν και τα αισθήματα της Αλίκης Βουγιουκλάκη, με την οποία συνεργαζόταν από το 1959.


«Οταν γυρίζαμε την ταινία “Το δόλωμα”, αποφάσισα να τη φωτίσω λίγο διαφορετικά, γιατί μου άρεσαν πολύ οι πειραματισμοί.

Οταν ο Φίνος μάς παρουσίασε τα πλάνα στη δική του αίθουσα προβολής, το αποτέλεσμα άρεσε πολύ στην Αλίκη και όρμησε πάνω μου και με φίλησε. Μάλιστα, μου έκανε και δώρο ένα ρολόι. Ολες οι πρωταγωνίστριες μου έκαναν δώρα».

Οι ανέκδοτες ιστορίες με Παξινού και Λαμπέτη

Στη διάρκεια της πολυετούς πορείας του στην 7η τέχνη είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με ιερά τέρατα της υποκριτικής, όπως η σπουδαία Κατίνα Παξινού και η Ελλη Λαμπέτη. Με την πρώτη συνεργάστηκε στο «Νησί της Αφροδίτης», όταν η Παξινού ήταν 75 χρονών. «Οσο κι αν σας φαίνεται παράξενο, την ενδιέφερε κι εκείνη πώς θα φαίνεται στον φακό. Μου ζήτησε να πάω σπίτι της για να συζητήσουμε. Θυμάμαι να μου ανοίγει την πόρτα, να κάθεται σε μια βιενέζικη πολυθρόνα και να αναρωτιέμαι πώς θα μπορέσω να βγάλω στον φακό αυτή τη γυναίκα να φαίνεται 60άρα ενώ από κοντά έμοιαζε 90 χρονών» διηγείται ο κ. Καβουκίδης.

Οταν λίγες μέρες μετά άρχισαν στα Σπάτα τα γυρίσματα της ταινίας, το αποτέλεσμα τον άφησε άφωνο. «Την έβλεπα στο πλάνο και δεν το πίστευα! Ηταν μια μαυροφορεμένη 60άρα. Και ενώ ερχόταν πάντα κουρασμένη από το θέατρο, την έβλεπες στα γυρίσματα της ταινίας και δεν μπορούσες να συνειδητοποιήσεις πόσο εντυπωσιακά μεταμορφωνόταν. Επαθα την πλάκα μου».

Με την Ελλη Λαμπέτη συνεργάστηκαν, μεταξύ άλλων, και στην τελευταία έγχρωμη ταινία της, η οποία δεν έχει προβληθεί ποτέ στην τηλεόραση. Κάποια γυρίσματα έγιναν στο καταφύγιο του Παρνασσού και όλο το συνεργείο έμεινε εκεί για τουλάχιστον μία εβδομάδα.

«Κοιμόμασταν εκεί και τρώγαμε κάθε μέρα κονσέρβες. Την πέμπτη μέρα ήμουν εξοργισμένος με όλη αυτή την κατάσταση και μετά το πέρας των γυρισμάτων ξέχασα να δείξω στην Ελλη τα πλάνα. Εκείνη νευρίασε και δεν ήθελε να μου μιλάει» θυμάται ο 80χρονος κινηματογραφιστής και συνεχίζει: «Εκείνη την εποχή είχαμε δικτατορία και στα γυρίσματα βοηθούσε ο Στρατός. Πήρα λοιπόν ένα στρατιωτικό τζιπ και κατέβηκα στο πλησιέστερο χωριό για να πάρω φαγητό, δεν άντεχα άλλο τις κονσέρβες. Αγόρασα κοτόπουλα και μπακλαβά και την επόμενη μέρα τα φάγαμε με τους συνεργάτες μου».

Συμπτωματικά, εκείνη την ημέρα η Ελλη Λαμπέτη είχε τα γενέθλιά της και, πιστεύοντας πως το πλουσιοπάροχο γεύμα ήταν εξαιτίας του γεγονότος αυτού, αγκάλιασε τον Νίκο Καβουκίδη και τον ευχαρίστησε για την κίνησή του. «Εγώ δεν ήξερα πως είχε τα γενέθλιά της, αλλά με τον τρόπο έφτιαξαν πάλι οι σχέσεις μας».

Η φωτογραφία με τη γυναίκα του δικτάτορα

Τα γυρίσματα της ταινίας αυτής έμελλαν να είναι καθοριστικά για το υπόλοιπο της ζωής του, καθώς ένα περιστατικό που διαδραματίστηκε εκεί τον γλίτωσε από την εξορία στη Γυάρο. Στο συνεργείο που κινηματογραφούσε την ταινία βρέθηκε και η καθηγήτρια εκμάθησης αγγλικών του Γεωργίου Παπαδόπουλου και μετέπειτα σύζυγος του δικτάτορα και ζήτησε από τον Νίκο Καβουκίδη να βγάλουν μια αναμνηστική φωτογραφία. Εκείνος, μη γνωρίζοντας όσα θα ακολουθήσουν, δέχθηκε με χαρά. Οταν έπειτα από λίγο καιρό έκανε το μοντάζ της ταινίας «Η Μεσόγειος φλέγεται», του χτύπησαν την πόρτα αστυνομικοί και του ζήτησαν να πάει στην Ασφάλεια. «Ηθελαν να τους δώσω ό,τι υλικό είχα στην κατοχή μου από τα κοινωνικοπολιτικά πλάνα που τραβούσα. Τους είπα ότι δεν έχω τίποτα και έφυγα. Τα έδωσα στη μητέρα της γυναίκας μου και την άλλη μέρα ήρθαν τρεις ασφαλίτες στο εργαστήριό μου, το έκαναν άνω κάτω και δεν βρήκαν τίποτα».

Οταν για δεύτερη φορά τού ζήτησαν να πάει στο τμήμα, θυμήθηκε τη φωτογραφία που είχε βγάλει με τη Δέσποινα Γάσπαρη, που πια ήταν η σύζυγος του Γεωργίου Παπαδόπουλου. «Την πήρα μαζί μου, τους την έδειξα και μου ζήτησαν να μείνω για λίγα λεπτά έξω από το γραφείο. Μάλιστα ήταν η πρώτη φορά που με αποκάλεσαν κύριο». Λίγη ώρα αργότερα τον άφησαν να φύγει ζητώντας του συγγνώμη για την αναστάτωση. «Κάπως έτσι γλίτωσα την εξορία στη Γυάρο. Λίγες μέρες πριν είχαν πιάσει τον Παντελή Βούλγαρη και τον έστειλαν εκεί» καταλήγει ο κ. Καβουκίδης.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ