19/8/2022

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν στις πρώτες θέσεις για τα ελληνικά νοικοκυριά

Συντάκτης: Newsroom

Δημοσίευση:

Μπορεί να ακριβαίνουν ολοένα και περισσότερο, σε σύγκριση με τα επώνυμα, αλλά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν υψηλά στις προτιμήσεις της νοικοκυράς, αφού εξακολουθούν να παραμένουν η πιο φθηνή επιλογή.

Με δεδομένο ότι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών πιέζεται, λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν πιο δελεαστικές επιλογές για τους καταναλωτές στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα. Στο πλαίσιο αυτό, στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές προϊόντων, οι οποίες μαζί με τις προσφορές και τις εκπτώσεις μπορούν να τους βοηθήσουν να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο «όγκου» αγορών με σταθερή δαπάνη.

Όπως αναφέρει ο Βαγγέλης Φώσκολος Senior Consultant της εταιρείας IRI Hellas από την αρχή του έτους μέχρι και τον Μάιο, τα PL προϊόντα «τρέχουν» με ρυθμό ανάπτυξης 9,1% και το μερίδιό τους σε αξία αγγίζει το 16% όταν η συνολικά αγορά FMCG παρουσιάζει οριακά μειωμένες πωλήσεις σε αξία 0,1%.

Σύμφωνα με τον ίδιο η δυναμική που παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ μεγάλη το 2022, σε αντίθεση με την πτώση των τελευταίων ετών, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον της ζήτησης από την πλευρά των καταναλωτών. Ωστόσο το μερίδιό τους παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερο από τις αγορές του εξωτερικού όπου είναι πολύ πιο ώριμη η αγορά των PL. Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να είναι τρόφιμα (όσπρια, ζυμαρικά κ.ά) αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, καθαριστικά κ.α.). Στα απορρυπαντικά πλυντηρίου είναι πολύ δυνατά τα brands.

Ανατιμήσεις και η αντίδραση των καταναλωτών

Την ίδια στιγμή οι μέσες ανατιμήσεις στο πεντάμηνο, στα μεν επώνυμα προϊόντα ξεπερνούν το 3% στα δε PL ξεπερνούν το 4%. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Φώσκολο απεικονίζει πως έχει αλλάξει το μείγμα πωλήσεων. «Αν συγκρίναμε τα ίδια προϊόντα που αγόραζε πριν τρεις μήνες ο καταναλωτής με τις τιμές που έχουν σήμερα, θα είχαμε σημαντικά μεγαλύτερες ανατιμήσεις στις προϊοντικές κατηγορίες. Ωστόσο, καθώς έχει αλλάξει το μείγμα πωλήσεων, ο καταναλωτής έχει στραφεί στα PL και σε φθηνότερα προϊόντα οπότε φαίνεται μια μικρότερη ανατίμηση στο σύνολο FMCG» σημειώνει και προσθέτει: «Βλέπουμε μεγαλύτερες ανατιμήσεις στα PL προϊόντα για να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους, αλλά είναι σε μικρότερη βάση. Όταν το επώνυμο προϊόν κάνει για παράδειγμα 2.00 ευρώ με μια ανατίμηση 10% φτάνει στα 2,20 ευρώ. Αντίστοιχα η τιμή ενός PL προϊόντος από 1,00 ευρώ θα πάει στο 1,10 ευρώ, άρα παραμένει πολύ πιο φθηνό. Αυτό σημαίνει ότι παρατηρούνται αυξήσεις, σε μικρότερη όμως βάση, γεγονός που κάνει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να παραμένουν πολύ πιο συμφέροντα».

Δημοφιλείς ειδήσεις  Πρόκληση από ΔΝΤ! Προτείνει να περάσει αυτούσιος ο λογαριασμός της ενεργειακής κρίσης στα νοικοκυριά

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι παρά το γεγονός ότι τα PL προϊόντα αυξάνουν την τιμή τους δεν χάνουν την ανταγωνιστικότητά τους σε σχέση με τα επώνυμα, καθώς συνεχίζουν να παραμένουν φθηνότερα στο ράφι του σούπερ μάρκετ: «Στο καλάθι του καταναλωτή τα PL μεγαλώνουν την παρουσία τους, με αποτέλεσμα η αξία του να συγκρατείται σε χαμηλότερα επίπεδα και να είναι πιο οικονομικό. Παράλληλα ακριβαίνουν, σε σχέση με τα επώνυμα, προκειμένου να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους προμηθευτών και λιανεμπόρων, παραμένοντας όμως φθηνότερα και ελκυστικότερα για τους καταναλωτές».

Πόλος έλξης τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της ζήτησης; Όπως εξηγεί ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) είναι αρκετοί οι λόγοι: «Σίγουρα οι ανατιμήσεις και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών λόγω των διάφορων αυξήσεων σε ενέργεια και καύσιμα παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά και πιο ουσιαστικοί παράγοντες όπως η αυξανόμενη εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις επωνυμίες των αλυσίδων σουπερμάρκετ έχουν δημιουργήσει το υπόβαθρο γι’ αυτή την εξέλιξη».

Η τάση ανόδου της ζήτησης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ, αναμένεται να συνεχιστεί όσο οι οικονομικοί παράγοντες μένουν αμετάβλητοι. «Άλλωστε πρόκειται σε ένα βαθμό για ‘διόρθωση’ της ελληνικής αγοράς, καθώς τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν ακόμα μακριά και χαμηλότερα από τους μέσους όρους της δυτικής Ευρώπης» επισημαίνει.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θεωρείται ότι παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής

Εστιάζοντας στα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα σημειώνει ότι, συγκριτικά με το 2020, το 2021/22 πολλοί περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας τιμής, σε ποσοστό 50% έναντι 38% το προηγούμενο έτος. Η διαφορά αυτή αποδίδεται στις εξελίξεις που συντελούνται στο καταναλωτικό κοινό, το διαθέσιμο εισόδημα του λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας-μεταφορών και τις ανατιμήσεις των προϊόντων.

Δημοφιλείς ειδήσεις  «Φωτιά» τα τιμολόγια ρεύματος και τον Σεπτέμβριο!

Με δεδομένες τις αυξήσεις τιμών αρκετών προϊόντων λόγω των διεθνών εξελίξεων (πανδημία, πόλεμος στην Ουκρανία κλπ) η χαμηλότερη τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας γίνεται πιο «δελεαστική» για τους αγοραστές. ‘Αλλωστε, το ποσοστό των καταναλωτών που θεωρεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φθηνότερα από τα επώνυμα παραμένει αμετάβλητο το 2021 σε σχέση με το 2020 σε ποσοστό 65%, κάτι που δείχνει ότι πρακτικά δεν άλλαξε η εικόνα που έχει το αγοραστικό κοινό για την συγκριτική τιμή των προϊόντων αυτών, αλλά με βάση την χρονική εξέλιξη των τιμών, πλέον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανταποκρίνονται ως σχέση ποιότητας τιμής καλύτερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ίδια είναι και η εικόνα σε σχέση με την ελληνικότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι αυτά τα προϊόντα είναι πιο «ελληνικά» να αυξάνεται λίγο από 47% σε 49%.

Σημειώνεται ότι το 2019-2020 αποτελούσε μια περίοδο κατά την οποία τα ποιοτικά κριτήρια κυριαρχούσαν στο σκεπτικό του κοινού. Συγκεκριμένα, το 2019 το 37% των αγοραστών δήλωναν ότι αγόραζαν με βασικό κριτήριο την ποιότητα έναντι 31% με βάση τη χρηματική δαπάνη. Δύο χρόνια μετά η εικόνα έχει αναστραφεί με το 39% να δηλώνει ότι αγοράζει με βάση τη χρηματική δαπάνη και το 29% με βάση τα ποιοτικά κριτήρια.

Πλέον, η στροφή του καταναλωτικού κοινού φαίνεται και στα στοιχεία των πωλήσεων. Σημειώνεται ότι παραδοσιακά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί των πωλήσεων παραμένει συγκριτικά αρκετά χαμηλότερα από τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, με τα ποσοστά να κινούνται την τελευταία δεκαετία στην περιοχή του 25%-30% στην Ελλάδα έναντι 40-45% στη Δυτική Ευρώπη.

Δημοφιλείς ειδήσεις  Εκτινάχτηκε η τιμή του φυσικού αερίου «σπάζοντας» κάθε ρεκόρ

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

Ακολουθήστε μας στο Youtube!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εκτινάχτηκε η τιμή του φυσικού αερίου «σπάζοντας» κάθε ρεκόρ

11 φορές πάνω η τιμή του - Προειδοποιήσεις για δυο δύσκολους χειμώνες!

«Φωτιά» τα τιμολόγια ρεύματος και τον Σεπτέμβριο!

Σε πανικό τα ελληνικά νοικοκυριά

Απλήρωτοι λογαριασμοί: Σενάριο διακοπής ρεύματος σε όσους αλλάξουν πάροχο;

Τι πρέπει να γνωρίζει κάθε ελληνικό νοικοκυριό

«Εξοικονομώ 2021»: Βρέθηκαν πόροι και για όλους τους επιλαχόντες!

Η κυβέρνηση, προκειμένου να αλλάξει το κλίμα, ξαφνικά αύξησε τον προϋπολογισμό κατά 591.700.000 €, και έτσι έφτασε τα 1,2 δισ.

Οι λογαριασμοί «καίνε», η κυβέρνηση κοροϊδεύει τον κόσμο!

Η ενεργειακή φτώχεια χτυπάει τα νοικοκυριά, με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές να ξεπερνάνε πλέον το 1 δισεκατομμύριο ευρώ

Νέο πακέτο στήριξης στη ΔΕΘ

Τα έσοδα από φόρους και οι τουριστικές εισπράξεις δίνουν δυνατότητα για παρεμβάσεις

Τριπλό «ραντεβού» με την εφορία μέχρι το τέλος του μήνα

Αυτές οι τρεις πληρωμές πρέπει να γίνουν μέχρι 31/08

Fuel Pass 3: Αλλάζει ο τρόπος πληρωμής του!

Συνεχείς συσκέψεις για το πώς θα δοθεί η επόμενη επιδότηση καυσίμων

Ολοταχώς σε πρόωρες εκλογές: Έρχονται ενισχύσεις και προς τους αγρότες!

Ανοίγει το... σεντούκι του ο Κυριάκος Μητσοτάκης

«Άρωμα» εκλογών: Ποια χρέη θα σβήνονται;

Διευκρινίσεις ως προς το ποιους αφορά και με ποιες προϋποθέσεις

Αλλαγές στη χορήγηση της φορολογικής ενημερότητας

Μειώνονται τα ποσά που θα παρακρατεί η Εφορία στους συνεπείς οφειλέτες επί των χρημάτων...

Φορολογικές δηλώσεις: Αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση υποβολής

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι

Αυτό είναι το νέο voucher για φθηνές διακοπές!

Αναλυτικά οι δικαιούχοι του προγράμματος

Νέα είδηση για το Power Pass: Ποιοι θα λάβουν χρήματα τον Σεπτέμβριο

Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι

Σχολιαστε το αρθρο

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αιφνίδιος θάνατος στην Πάτρα: Συγκλονίζουν οι τελευταίες ώρες του 69χρονου

«Το βράδυ ήμασταν όλοι μαζί σε οικογενειακό τραπέζι. Ο πατέρας μου δεν είχε κάποιο ιατρικό ιστορικό με την καρδιά του» λέει η κόρη του

«Πέθαναν» τον Γιώργο Μάγκα – Ο Μπιμπίλας ζήτησε συγγνώμη

Ο βασιλιάς του κλαρίνου ζει και βασιλεύει! Ο Σπύρος...

Νεκρή 43χρονη αστυνομικός μέσα σε δωμάτιο ξενοδοχείου στη Θεσπρωτία

Νεκρή εντοπίστηκε μέσα στο δωμάτιο ξενοδοχείου στη Θεσπρωτία, μια...

Πρόκληση! Οι νόμοι ισχύουν μόνο για Έλληνες

Εικόνα πλήρους διάλυσης της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και όλων των...

Πώς η πιο έξυπνη ιδέα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 κατέληξε σε φιάσκο

Θα μπορούσε να είναι ερώτηση – παγίδα σε κάποιο...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ