«Προπομπός» για αρκετές από τις αλλαγές που ετοιμάζει η κυβέρνηση στο δημόσιο σύστημα ασφάλισης, τις οποίες θα συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο που βρίσκεται υπό διαμόρφωση, είναι το «πόρισμα» της ολομέλειας των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων, που γνωστοποιήθηκε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας στα μέσα της εβδομάδας.
Μάλιστα, ο υφυπουργός Εργασίας, Νότης Μηταράκης, μιλώντας σήμερα το πρωί σε τηλεοπτική εκπομπή τόνισε πως: «εξετάζουμε βελτιώσεις, αλλά σε καμία περίπτωση μειώσεις».
Μεταξύ άλλων, το πόρισμα προτείνει αύξηση της εθνικής σύνταξης στα 420 ευρώ για όσους έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης καθώς και για τη διατήρηση του «μπόνους» της μείωσης των εισφορών κατά την πρώτη πενταετία δραστηριότητας των ελεύθερων επαγγελματιών ήδη εξετάζονται θετικά από τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη.
Η ολομέλεια των προέδρων που ηγούνται των δικηγορικών συλλόγων Ελλάδος συνεδρίασε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου στη Λάρισα, υπό την προεδρία του προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΔΣΑ) Δημήτρη Βερβεσού. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης οι εκπρόσωποι του νομικού κόσμου της χώρας διατύπωσαν τις προτάσεις τους τόσο για τα θέματα ασφάλισης που τους αφορούν όσο, όμως, και για το σύνολο των θεμάτων που αναμένεται να συμπεριληφθούν στο επικείμενο νομοσχέδιο, που θα προκαλέσει δομικές αλλαγές στο σύνολο του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος.
Τα συμπεράσματα που προέκυψαν μετά το τέλος των εργασιών διαμόρφωσαν ένα «πόρισμα», το οποίο γνωστοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες και στην αρμόδια πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Με αφορμή τις εξελίξεις που προκάλεσαν με τη δημοσιοποίησή τους οι αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τον «νόμο Κατρούγκαλου», οι προτάσεις του νομικού κόσμου της χώρας για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης που περιλαμβάνονται στο «πόρισμα» αυτό (με αρκετές από αυτές να συγκεντρώνουν σημαντικές πιθανότητες να υιοθετηθούν από την κυβέρνηση και να συμπεριληφθούν στο επερχόμενο, νέο νομοσχέδιο) είναι οι εξής:
1. Σύμφωνα με τους προέδρους των δικηγορικών συλλόγων, οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες έκριναν ως αντισυνταγματικές βασικές διατάξεις του νόμου 4387 του 2016 («νόμος Κατρούγκαλου»), δικαιώνουν τους αγώνες και τις θέσεις του δικηγορικού σώματος.
Πλέον, η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία στην κατεύθυνση της μείωσης των ασφαλιστικών επιβαρύνσεων των δικηγόρων και κατ’ επέκταση των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυταπασχολουμένων, όπως επιβάλουν και οι σχετικές ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ. Το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα, υποστηρίζουν οι νομικοί, πρέπει να στηρίζεται στις αρχές της αναλογικότητας, της ανταποδοτικότητας, της αναλογιστικής ισορροπίας, της ίσης μεταχείρισης και της κοινωνικής αλληλεγγύης.
Για τους λόγους αυτούς οι πρόεδροι των δικηγορικών συλλόγων θεωρούν ότι η κυβέρνηση πρέπει να προβεί στις αναγκαίες αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (κάτι το οποίο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας αναμένεται να κινήσει ως διαδικασία).
2. Επίσης, η ολομέλεια των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων Ελλάδας, ως θεσμικός συνομιλητής της Πολιτείας στο πλαίσιο του σχετικού διαλόγου που αναπτύσσεται για την αναμόρφωση του Ασφαλιστικού, προτείνει τα εξής:
α. Αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα.
β. Θέσπιση ασφαλιστικών κλάσεων (κάτι το οποίο ήδη επεξεργάζεται η κυβέρνηση), με υποχρεωτική υπαγωγή μόνο στην κατώτατη ασφαλιστική κλάση. Το ύψος των εισφορών της υποχρεωτικής κλάσης δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των σημερινών αντίστοιχων εισφορών.
γ. Διατήρηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών της πρώτης πενταετίας ασφάλισης, χωρίς η διαφορά από την ελάχιστη εισφορά να είναι οφειλή. Δικαίωμα επιλογής ασφαλιστικής κλάσης, ανώτερης ή κατώτερης, ανά έτος. Οπως όλα δείχνουν, το «μπόνους» της μείωσης των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυταπασχολουμένους κατά την πρώτη πενταετία της ασφάλισής τους θα διατηρηθεί με το νέο νομοσχέδιο.
δ. Μηνιαία καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, όπως ισχύει.
ε. Διατήρηση των εισφορών ΕΤΕΑΕΠ στο σημερινό ύψος.
στ. Ενταξη των εισφορών ΕΤΑΕΠ στην πλατφόρμα ΕΦΚΑ, η οποία πρέπει να διατηρηθεί.
ζ. Συμψηφισμό των γραμματίων προκαταβολής με τις οφειλόμενες εισφορές ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ.
η. Σε περίπτωση παράλληλης ασφάλισης να καταβάλλεται μια εισφορά Υγείας και ΕΤΕΑΕΠ (όπως ισχύει ήδη). Στην περίπτωση της καταβολής εισφοράς κύριας σύνταξης να μην καταβάλλεται επιπρόσθετη εισφορά, εφόσον καλύπτεται η κατώτατη ασφαλιστική κλάση από την εισφορά της έμμισθης απασχόλησης.
θ. Σταδιακή μείωση των εισφορών των έμμισθων δικηγόρων (κύριας ασφάλισης και Υγείας).
ι. Βελτίωση του συστήματος 120 δόσεων (ν. 4611/2019) και της πάγιας ρύθμισης (αύξηση των δόσεων από 12 σε 24), με την αποσύνδεση της ισχύουσας ρύθμισης από την καταβολή των τρεχουσών εισφορών.
ια. Αμεση έκδοση ηλεκτρονικής ασφαλιστικής ενημερότητας και δυνατότητας είσπραξης σε περίπτωση ρύθμισης από το Δημόσιο και ΝΠΔΔ, στα πρότυπα των ισχυόντων για την ΑΑΔΕ.
ιβ. Διατήρηση υποχρεωτικής ασφάλισης ασκούμενων δικηγόρων μόνο στον κλάδο Υγείας, με καταβολή της ελάχιστης εισφοράς πενταετίας, δυνατότητα προαιρετικής ασφάλισης στον ΕΦΚΑ και εξαίρεση από κρατήσεις σε περίπτωση πληρωμής με τίτλους κτήσης.
ιγ. Εκκαθάριση και επιστροφή όλων των υφιστάμενων πιστωτικών υπολοίπων.
Θέσπιση κατωτάτου ορίου γήρατος, αναπηρίας και θανάτου στα 500 ευρώ
3. Ως προς τις συντάξεις:
α. Διατήρηση των κατηγοριών εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης.
β. Αύξηση του ποσού της εθνικής σύνταξης από τα 384 ευρώ τον μήνα τουλάχιστον στα 420 ευρώ για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης άνω των 30 ετών και στα 450 ευρώ για όσους έχουν πάνω από 40 έτη. Η πρόταση αυτή ήδη βρίσκεται στο «μικροσκόπιο» της κυβέρνησης.
γ. Θέσπιση κατώτατου ορίου σύνταξης γήρατος, αναπηρίας και θανάτου στα 500 ευρώ.
δ. Αύξηση ποσοστών αναπλήρωσης κατά 0,20% για 15-30 έτη ασφάλισης, κατά 0,40% για 30-40 έτη ασφάλισης και κατά 0,60% για 40 έτη ασφάλισης και πάνω.
ε. Επανυπολογισμός επικουρικών συντάξεων σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ.
στ. Διατήρηση συστήματος επικουρικής ασφάλισης, άλλως εξεύρεση πόρων για τη βιωσιμότητα αυτού.
1) Διαχωρισμό του ΕΦΚΑ σε τρία ταμεία (μισθωτών, ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων και αγροτών) ή δημιουργία αντίστοιχης οργανωτικής δομής (τομείς – υποδιοικήσεις) εντός του ΕΦΚΑ, με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια.
2) Εξέταση της λύσης του επαγγελματικού ταμείου προαιρετικής ασφάλισης, σε συνεργασία με άλλους επιστημονικούς συλλόγους.