Την ώρα που Ελλάδα και Κύπρος δηλώνουν σε ανώτατο επίπεδο «πλήρως δεσμευμένες» στην υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector (GSI), η Λευκωσία εμφανίζεται βαθιά διχασμένη. Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, δήλωσε ότι το έργο «δεν είναι βιώσιμο» και πως «υπάρχει κίνδυνος αν δοθούν τα χρήματα», επικαλούμενος μελέτες που καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα.
Ο κ. Κεραυνός μάλιστα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αφαιρεθεί από το κυπριακό Σχέδιο Ανάκαμψης η δράση για τον υποσταθμό στην Κοφίνου – έργο που συνδέεται με επιχορήγηση €100 εκατ. από την ΕΕ. Η δήλωση αυτή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις πρόσφατες τοποθετήσεις Μητσοτάκη και Χριστοδουλίδη στη Νέα Υόρκη, όπου διαβεβαίωσαν ότι η ηλεκτρική διασύνδεση προχωρά κανονικά ως στρατηγικό έργο κοινού ενδιαφέροντος.
Το GSI, που αφορά την υποθαλάσσια διασύνδεση Ισραήλ–Κύπρου–Ελλάδας, έχει ήδη εξασφαλίσει €657 εκατ. από τον μηχανισμό CEF, ενώ ο ΑΔΜΗΕ έχει αναλάβει το τμήμα Κρήτη–Κύπρος. Ωστόσο, το τελικό κόστος παραμένει ασαφές και οι κυπριακές επιφυλάξεις απειλούν να παγώσουν τη χρηματοδότηση.
Η υπόθεση περιπλέκεται και από το γεγονός ότι η Λευκωσία καλείται να επιστρέψει €67 εκατ. για το ναυαγισμένο έργο LNG στο Βασιλικό, δημιουργώντας μεγαλύτερη πίεση σε κάθε νέα μεγάλη ενεργειακή δαπάνη.
Για την Αθήνα, ο GSI παραμένει έργο-κλειδί: Αίρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού στην Ανατολική Μεσόγειο και ανοίγει δρόμο για ροές πράσινης ενέργειας. Η δημόσια, ωστόσο, αμφισβήτηση βιωσιμότητας από τον Κύπριο υπουργό Οικονομικών αναδεικνύει το χάσμα ανάμεσα στη στρατηγική ρητορική και τις δημοσιονομικές επιφυλάξεις της Λευκωσίας.
*Φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
- Ελλάδα-Αίγυπτος: «Έπεσαν» οι υπογραφές για την ηλεκτρική διασύνδεση
- Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου: «Ψευδείς οι αναφορές για την εμπλοκή μέλους της οικογένειάς μου στο έργο», λέει ο Γεραπετρίτης