Για το παρόν και το μέλλον της πανεπιστημιακής και ερευνητικής κοινότητας μίλησε στο περίπτερο του newsbreak.gr ο υφυπουργός Παιδείας και πρώην Πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου, στο πλαίσιο της φετινής ΔΕΘ 2025.
Παράλληλα, υπερασπίστηκε τη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, χαρακτηρίζοντας την αλλαγή αυτή ως «ιστορική μεταρρύθμιση».
Ο υφυπουργός αναγνώρισε πως η φυγή νέων επιστημόνων στο εξωτερικό είναι μια φυσιολογική εξέλιξη σε μια παγκοσμιοποιημένη ακαδημαϊκή κοινότητα, ενώ συμπλήρωσε ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες επιστροφής: «Όταν ένας επιστήμονας θέλει να ανοίξει τους ορίζοντές του, είναι προφανές ότι θα χρειαστεί να πάει και στο εξωτερικό. Το ζήτημα είναι τι υπόστρωμα έχουμε εμείς δημιουργήσει για να τους φέρουμε πίσω».
Αναφέρθηκε σε χρηματοδοτικά εργαλεία για την έρευνα, νέες θέσεις μελών ΔΕΠ και σε διεθνείς συνεργασίες με πανεπιστήμια όπως το Harvard, το Columbia και το Leiden.
«Το υπόστρωμα είναι κάτι που δεν έρχεται ως μάνα εξ ουρανού. Χτίζεται με εξωστρέφεια, με συνεργασία πανεπιστημίων και αγοράς. Έτσι δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και ερευνητική πρόοδος» σημείωσε και έφερε ως παράδειγμα τον τεχνολογικό κόμβο ThessIntec.
«Δεν είναι ιδιωτικά πανεπιστήμια – Είναι ξένα ιδρύματα, πλήρως αξιολογημένα»
Απαντώντας στις ανησυχίες για τη λειτουργία ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα, ξεκαθάρισε: «Πρώτα απ’ όλα, δεν είναι ιδιωτικά πανεπιστήμια. Το άρθρο 16 δεν έχει αλλάξει. Μιλάμε για ξένα πανεπιστήμια που ιδρύουν παραρτήματα στη χώρα».
Και προσέθεσε: «Η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών από την ΕΘΑΑΕ είναι ίδια με αυτή των δημοσίων ΑΕΙ. Τα πτυχία τους είναι ακαδημαϊκά και επαγγελματικά ισότιμα. Αυτός ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει υπέρ του επιπέδου συνολικά».
Η συνεργασία με την OpenAI
Ο υφυπουργός επιβεβαίωσε τη συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με την OpenAI, λέγοντας πως η τεχνητή νοημοσύνη θα εισαχθεί σταδιακά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: «Η ΑΙ δεν θα υποκαταστήσει τη φυσική διδασκαλία, αλλά θα ενισχύσει το κριτικό πνεύμα, την έρευνα και τη διάκριση πληροφορίας. Με σεβασμό στις ηθικές αξίες και το νομικό πλαίσιο».
«Αυτή είναι η Ελλάδα, αυτή είναι η πατρίδα, αυτή είναι η εξέλιξη. Και κάθε χρόνο, ειδικά στον τομέα της έρευνας και της παιδείας, μας εκπλήσσει θετικά» ήταν το μήνυμα του για την φετινή ΔΕΘ.
Δείτε επίσης:
- Πέτρος Παππάς από τη ΔΕΘ: «Η κυβέρνηση μοιράζει ψίχουλα»
- Κατερίνα Νοτοπούλου στη ΔΕΘ: «Κάθε μέτρο της κυβέρνησης είναι σε βάρος της κοινωνικής πλειοψηφίας»
- Κώστας Τσιάρας για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ: «Δεν θα κρυφτώ πίσω από το δάχτυλό μου»
- ΔΕΘ: Σκληρή επίθεση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης στον Κυριάκο Μητσοτάκη
νοιώθει κάποιος πραγματικά μεγάλη θλίψη διαβάζοντας το άρθρο.
αντί ο αρμόδιος που χρησιμοποιεί τον όρο υπουργός να βγει και να πει
έχουμε από τα καλλίτερα μυαλά αλλά δεν υπάρχουν πανεπιστήμια και πρέπει ένα κάνουμε. πανεπιστήμια και να χρηματοδοτηθεί η έρευνα να συνδεθεί η έρευνα με την πραγματική οικονομία να μετατραπούν όλα αυτά σε παραγωγικές θέσεις εργασίας τι μας λέει.
Να έλθουν οι ξένοι να μας φωτίσουν. όμως αυτοί που έχουν πάνε στα πρότυπα όχι στα υποκαταστήματα. αυτοί που μισό έχουν θα πληρώνουν για να μάθουν αυτά που η πολιτεία έπρεπε να τους μάθει.
έχει πάει ο κύριος που έχει τον τίτλο του υπουργού σε ένα αμερικάνικο πανεπιστήμιο να δει τι σημαίνει πανεπιστήμιο; σε κτίρια σε υλικά σε υποδομές σε εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο; σε κανόνες λειτουργίας και πόσα χρόνια ένας φοιτητής κάθεται σε κάθε semester ; και αν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές αν οι πανεπιστημιακοί χώροι έχουν καμία σχέση με τα εδώ βορβαρδισμενα κτήρια τι σημαίνουν και σε τι κατάσταση είναι οι φοιτητικές εστίες; οι βιβλιοθήκες πόσα δις δολάρια διδινται για έρευνα;
αντί να βγει και να φωνάζει ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΣΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΥΣ ΜΠΟΡΟΎΜΕ
λέει όλα αυτά τα ντροπιαστικά για τους φορολογούμενους λόγια.
Αν είσαι λοιπόν μάγκας υπουργέ πες ο κάθε φοιτητής θα περνάει κάθε εξάμηνο για τα ένα ή α που αντιστοιχούν στον κύκλο σπουδών του και να επιλέγει αυτός σε ποιο πανεπιστήμιο θα πάει δημόσιο ή ιδιωτικό -ξενο.
να δει πόσοι θα μείνουν στα δικά τους και πόσοι καθηγητές θα μείνουν άνεργοι.
το ίδιο θα έπρεπε να ισχύει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. κουπόνι όσο κοστίζει ο μαθητής και οι γονείς να επιλέγουν σχολείο
εξ αιτίας σας τα καλύτερα μυαλά φεύγουν γιατί είστε ανίκανοι να δώσετε προστιθέμενη αξία στις σπουδές τους.