Προκόπης Παυλόπουλος: Χαιρετισμός στη μνήμη της Άννας Συνοδινού της κορυφαίας των Ελληνίδων Τραγωδών

«Συνδύασε με αρμονικό τρόπο την αφοσίωσή της στην Τέχνη και την ανεπίληπτη πορεία της ως Πολίτις»

Must Read

Στα εγκαίνια του «Μουσείου Άννα Συνοδινού» στο Λουτράκι, έδωσε το παρών σήμερα, Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου ο Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό «στην κορυφαία του Χορού των Ελληνίδων Τραγωδών», όπως την αποκάλεσε.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της ομιλίας του ο πρώην πρόεδρος της Δημοκρατίας επισήμανε τα εξής:

«Απευθύνω σήμερα εδώ, στην γενέτειρά της το Λουτράκι, αυτόν τον σύντομο χαιρετισμό ως ένα ταπεινό αντίδωρο, μία έστω και ανώφελη πια τόσα χρόνια μετά αντιπελάργηση, στην κορυφαία του Χορού των Ελληνίδων Τραγωδών, την Άννα Συνοδινού. Τραγωδό που μας άφησε, επίσης, το δικό της ολοκληρωμένο παράδειγμα μίας εξ ίσου ολοκληρωμένης προσωπικότητας, αφού συνδύασε με αρμονικό τρόπο την αφοσίωσή της στην Τέχνη και την ανεπίληπτη πορεία της ως Πολίτις.

Ι. Η Ηθοποιός

Η εκτυφλωτική λάμψη της στο στερέωμα της Τέχνης, από το Θέατρο έως τον Κινηματογράφο, ανέτειλε το αξέχαστο εκείνο καλοκαίρι του 1956 στην Επίδαυρο, όταν υποδύθηκε με υποδειγματικώς αυθεντική ερμηνεία την Αντιγόνη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλέους. Έκτοτε υπηρέτησε την Αρχαία Τραγωδία ερμηνεύοντας όλες, σχεδόν, τις εμβληματικές ηρωίδες στα έργα ιδίως του Αισχύλου, του Σοφοκλέους και του Ευριπίδη, κατεξοχήν στην σκηνή του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου. Δεν είναι υπερβολή να δεχθούμε ότι η μοναδική αίγλη του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου, ακόμη και πέρα από τα σύνορα του Τόπου μας, φέρει την ανεξίτηλη σφραγίδα της Άννας Συνοδινού. Το 1965 η Άννα Συνοδινού ίδρυσε τον θίασο «Ελληνική Σκηνή» και δημιούργησε την δική της θεατρική στέγη, το «Θέατρο Λυκαβηττού», μεταμορφώνοντας με αποκλειστικώς δική της πρωτοβουλία το εκεί παλαιό λατομείο σε πραγματικό τέμενος της Θεατρικής Τέχνης.

ΙΙ. Η Πολίτις

Ως Πολίτις, η Άννα Συνοδινού έδωσε το γενναίο στίγμα της διακόπτοντας αποφασιστικά την θεατρική πορεία της όταν επιβλήθηκε η εθνικώς ολέθρια δικτατορία το 1967, κάνοντας έτσι πράξη μία δίχως υπερβολική προβολή μεν, πλην όμως εκκωφαντική στο βάθος της αντίσταση. Αν και επανήλθε στο θεατρικό προσκήνιο μετά την πτώση της Χούντας, το 1974, έκτοτε αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής της στην Πολιτική, ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή που τον εκτιμούσε στον ύψιστο βαθμό. Βουλευτής στην Α΄ Αθηνών από το 1974 και ύστερα, και για ένα χρονικό διάστημα (1977-1980) υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών, απογοητευμένη -μάλλον δε αηδιασμένη- από τα πρώτα τότε συμπτώματα πολιτικής παρακμής μέσα στην Βουλή παραιτήθηκε, το 1990, από κάθε πολιτικό αξίωμα, με μιαν οργισμένη δήλωση η οποία απέπνεε εντιμότητα και παρρησία. Γύρισε και πάλι στο Θέατρο, χωρίς «κραυγές και ψιθύρους», με μόνα όπλα της, όπως πάντα, την απαρέγκλιτη υπηρέτηση της Τέχνης και το ακατάβλητο θάρρος της γνώμης της.

Ο Προκόπιος Παυλόπουλος στα εγκαίνια του «Μουσείου Άννα Συνοδινού» στο Λουτράκι (πηγή φωτο: prokopiospavlopoulos.gr)

ΙΙΙ. Το παράδειγμα

Μίλησα ήδη για το ολοκληρωμένο παράδειγμα της Άννας Συνοδινού. Παράδειγμα που από την ίδια την υφή του είναι πολύ δύσκολο να το ακολουθήσει κανείς, πολλώ μάλλον όταν του ταιριάζει η μόνη λέξη η οποία μπορεί να συμπυκνώσει τα βασικά χαρακτηριστικά της Άννας Συνοδινού: Ασυμβίβαστη. Σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που πάντα μου θύμιζε -είχα την τύχη να την γνωρίζω από το 1990 και να μιλώ μαζί της μέχρι το τέλος της- αλλά και μου θυμίζει ακόμη τον «Εξεγερμένο Άνθρωπο», του Albert Camus. Τον Άνθρωπο της αντίστασης απέναντι σε κάθε τι κατεστημένο που του φράζει τον δρόμο προς την Ελευθερία. Μία Ελευθερία η οποία είναι το μόνο αντίδοτο στην ανθρώπινη φθορά, μέσω της αέναης και πολυπρισματικής δημιουργίας που είναι σύμφυτη με την προοπτική του Ανθρώπου να καταστεί, εν τέλει, εικόνα και ομοίωση του Δημιουργού του.

IV. Η αχαριστία

Τα όσα εξέθεσα αρκούν για να εξηγήσουν και το πώς αλλά και γιατί ένα μέρος της κοινωνίας μας δεν αποδέχθηκε, και πολύ περισσότερο δεν αναγνώρισε, αυτό πού πραγματικά ανήκε στην Άννα Συνοδινού. Δυστυχώς, το σαράκι του φθόνου που ρουφάει αργά και επώδυνα αιώνες τώρα το μεδούλι των αρετών μας, δεν άφησε αλώβητη ούτε την Άννα Συνοδινού. Το βίωσε η ίδια, δίχως να βαρυγκομήσει –κάθε άλλο- κυρίως περί τα τέλη του βίου της. Δεν ξεχνώ ότι κάπου-κάπου της υπενθύμιζα, σε εκείνες τις μακρές και αλησμόνητες συζητήσεις μας που τις τόνιζε χαρακτηριστικά η στεντόρεια φωνή της, την ρήση του Γιάννη Τσαρούχη πως η Ελλάδα επιβίωσε πολιτικώς πολλών δικτατοριών. Όμως την ταλανίζει αδιάκοπα η επιπολάζουσα, σε κάμποσες πτυχές της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής, δικτατορία των μετρίων.

Τελειώνω, προσθέτοντας ότι τα όσα δεινά βίωσε η Άννα Συνοδινού πρέπει να είναι, για όλους μας, όχι μία αιτία υποχώρησης σε ό,τι αφορά τις αρχές και τις αξίες μας. Αλλά πρωτίστως μία ώθηση να ακολουθήσουμε, καθένας στον χώρο του, το παράδειγμά της ως αστρολάβο και δείκτη πορείας ζωής. Οδηγός μας, οι τελευταίοι στίχοι του Κωνσταντίνου Καβάφη από τις «Θερμοπύλες»:

“Και περισσότερη τιμή τους πρέπει

όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)

πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,

κι οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε”.»

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Η Κωνσταντοπούλου εξηγεί γιατί αποχώρησε «στον αέρα» του ΣΚΑΪ

Η πρόεδρος της «Πλεύσης Ελευθερίας» το πρωί του Σαββάτου βρισκόταν στο πλατό της εκπομπής «Καλημέρα», που παρουσιάζει η Φαίη Μαυραγάνη,...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ρεζίλι διεθνώς με την 13ωρη εργασία!

Γελάνε ακόμα και οι πέτρες στο εξωτερικό με το 13ωρη εργασία στην εργασία που προωθεί η Νίκη Κεραμέως με το...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ποιο χαρτί για Τσιάρα κρατά το Μαξίμου;

Ένα χαρτί που φέρει την υπογραφή του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα με ημερομηνία 7 Οκτωβρίου 2025, προ δεκαημέρου δηλαδή,...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επιβεβαιώνει ο Κασσελάκης την ιδιωτική συνομιλία με τη Τζάκρη που διέρρευσε

Συγκλονίζεται τις τελευταίες ώρες το πολιτικό σκηνικό έπειτα από την διαρροή προσωπικής συνομιλίας προέδρου κόμματος με την αντιπρόεδρο του, στο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κεραμέως για εργασιακό νομοσχέδιο: «Δεν καταργείται το 8ωρο και η πενθήμερη εργασία»

Στις αλλαγές που φέρνει το νέο εργασιακό νομοσχέδιο το οποίο, μεταξύ άλλων, προωθεί την 13ωρη απασχόληση μίλησε η Νίκη Κεραμέως....
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με τη φύλαξη του Αγνώστου Στρατιώτη από τον Στρατό;

Η πρόσφατη ανακοίνωση του πρωθυπουργού για την ανάληψη ευθύνης της εποπτείας του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη από τις Ένοπλες Δυνάμεις,...
ΕΛΛΑΔΑ

Αγνοείται στην Πάτρα 35χρονος που είχε πάει για υποβρύχιο ψάρεμα

Για υποβρύχιο ψάρεμα είχε πάει 35χρονος που αγνοείται στην Πάτρα. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες στη θαλάσσια περιοχή του...
SLIDER

Πετάμε αβέρτα τρόφιμα στα σκουπίδια: 201 κιλά ετησίως έκαστος! Μήπως να αλλάζαμε συνήθειες;

Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία της Eurostat για τη σπατάλη των τροφίμων στην Ευρώπη, η οποία παρήγαγε συνολικά σχεδόν 59 εκατομμύρια...
ΕΛΛΑΔΑ

Νέο μήνυμα Καρυστιανού – Ρούτσι: «Μην πειράξετε τα ονόματα των θυμάτων των Τεμπών»

Η Μαρία Καρυστιανού και ο Πάνος Ρούτσι με νέος τους μήνυμα ζητούν να μην σβηστούν τα ονόματα των θυμάτων της...

Διαβάζονται τώρα