Στην Ελλάδα της ψηφιακής εποχής, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε γίνει συνώνυμο της επιτυχίας και της προόδου επί Κυριάκου Πιερρακάκη. Ωστόσο, σήμερα το συγκεκριμένο υπουργείο φαίνεται να έχει χάσει τον πρωταγωνιστικό του ρόλο και να μη δημιουργεί πλέον την αίσθηση στους πολίτες, ότι η χώρα συνεχίζει με ταχύτητα, πλάνο και ασφάλεια τον ψηφιακό της μετασχηματισμό.
Η εποχή Πιερρακάκη
Επί Πιερρακάκη, το gov.gr έγινε η ναυαρχίδα της ψηφιακής Ελλάδας. Οι πολίτες μπορούσαν να διεκπεραιώνουν εκατοντάδες διαδικασίες από το σπίτι τους, χωρίς ουρές και γραφειοκρατία. Ψηφιακές ταυτότητες στο Gov.gr Wallet, ηλεκτρονικοί ιατρικοί φάκελοι, άδειες οδήγησης στο κινητό, γρήγορη απονομή φάσματος 5G κλπ, απετέλεσαν επιτεύγματα που έκαναν την Ελλάδα να ξεχωρίζει. Το υπουργείο παρουσιαζόταν διεθνώς ως παράδειγμα επιτυχίας, μείωσε δραστικά τη γραφειοκρατία και αύξησε την εμπιστοσύνη των πολιτών στο ψηφιακό κράτος. Ήταν ο πυλώνας του επιτελικού κράτους, με απτά αποτελέσματα που όλοι αναγνώριζαν.
Η περίοδος Παπαστεργίου
Με την αλλαγή του προσώπου στον υπουργικό θώκο, η εικόνα άλλαξε ριζικά. Το υπουργείο αντί να συνεχίσει την πορεία «προς τα εμπρός», βρέθηκε να τρέχει πίσω από προβλήματα. Επαναλαμβανόμενες κυβερνοεπιθέσεις σε κρίσιμες πλατφόρμες, δυσλειτουργίες στο gov.gr, στο Κτηματολόγιο και σε άλλα συστήματα, ακόμα και καθυστερήσεις σε έργα που θεωρούνταν ώριμα!
Πολλές φορές το gov.gr «έπεφτε» ή παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα πρόσβασης, ιδιαίτερα σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Το Κτηματολόγιο ταλαιπωρείται συχνά από τεχνικές δυσκολίες, ειδικά κατά τη μετάβαση σε νέες υποδομές cloud, αφήνοντας πολίτες και επαγγελματίες να περιμένουν για ώρες ή και ημέρες προκειμένου να εξυπηρετηθούν. Οι κυβερνοεπιθέσεις έγιναν σχεδόν καθημερινότητα, με τα χτυπήματα σε δημόσιους φορείς να προκαλούν αναστάτωση και να θέτουν ερωτήματα για την ασφάλεια των δεδομένων μας. Phishing μηνύματα, ψεύτικα SMS και διαρροές δεδομένων αύξησαν την ανησυχία των πολιτών.
Παρά τις ανακοινώσεις για νέες στρατηγικές κυβερνοασφάλειας και για αύξηση των ψηφιακών υπηρεσιών, η πραγματικότητα δείχνει ότι το υπουργείο πέρασε από φάση επιθετικής καινοτομίας σε φάση άμυνας. Η εστίαση μετατοπίστηκε από το «πώς θα κάνουμε τη ζωή ευκολότερη» στο «πώς θα αποφύγουμε την επόμενη κατάρρευση».
Δυστυχώς, τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους.
Εκεί που υπήρχε όραμα, ταχύτητα και διεθνής αναγνώριση, τώρα κυριαρχούν οι δικαιολογίες, οι «προσωρινές» δυσλειτουργίες και η αίσθηση ότι το ψηφιακό κράτος κινδυνεύει να χάσει την εμπιστοσύνη που με τόσο κόπο είχε κερδίσει.
Εάν η παρούσα κατάσταση συνεχιστεί, τότε πολύ φοβόμαστε ότι η «χρυσή εποχή» του ψηφιακού μετασχηματισμού θα γίνει μια μακρινή ανάμνηση…







