Από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι καταγγελίες για το ελληνικό #metoo, στα social media άρχισαν να ξεφυτρώνουν αναρτήσεις με υπονοούμενα για «γνωστό σκηνοθέτη» που φέρεται ότι είχε μια ιδιαίτερη προτίμηση σε αγόρια, αλλά και κορίτσια νεαρής ηλικίας. Οσο οι αποκαλύψεις για γνωστούς ηθοποιούς φούντωναν τόσο οι υπόγειες φήμες «έβραζαν» ότι ο «γνωστός σκηνοθέτης» και τα υπονοούμενα αφορούσαν τον -τέως πλέον- διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη.
Το θέμα ήταν καυτή πατάτα και για την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, καθώς ο Δημήτρης Λιγνάδης απολάμβανε στήριξη «από ψηλά». Για χάρη του, άλλωστε, η Λίνα Μενδώνη είχε ακυρώσει τον διαγωνισμό τον οποίο είχε προκηρύξει η προκάτοχός της Μυρσίνη Ζορμπά, τον Μάιο του 2019, για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Οταν, τον Αύγουστο του 2019, η υπουργός Πολιτισμού διόρισε στη θέση αυτή τον Δημήτρη Λιγνάδη, όλοι μίλησαν για προσωπική επιλογή του πρωθυπουργού.
Οι φήμες, όμως, δεν έλεγαν να κοπάσουν, αφού, όπως φαίνεται, υπήρχαν μυστικά που όλος ο καλλιτεχνικός χώρος γνώριζε από χρόνια. Οι πληροφορίες λένε ότι η Λίνα Μενδώνη έψαχνε τρόπο να διαχωρίσει τη θέση της και να ζητήσει την παραίτηση του Λιγνάδη, κάτι που τελικά έκανε, αλλά συνάντησε την άρνηση του σκηνοθέτη. Αναρτήσεις στα social media που αποκάλυπταν το θέμα της παραίτησης προκάλεσαν εκνευρισμό στην Μπουμπουλίνας και, προς στιγμήν, ο Λιγνάδης ήταν αδύνατον να απομακρυνθεί από το Εθνικό χωρίς να δημιουργηθούν σημαντικά ερωτήματα για τους λόγους.
Σύμφωνα με την «δημοκρατία», μια διαρροή (οι πληροφορίες λένε μέσα από συγκεκριμένο γραφείο του πέμπτου ορόφου της Μπουμπουλίνας, όχι όμως το υπουργικό) του εγγράφου της Δι@ύγειας, που αποδεικνύει τον διορισμό του αδερφού του Δημήτρη Λιγνάδη, Γιάννη Λιγνάδη, σε θέση ηθοποιού, φάνηκε προς στιγμήν να δίνει το τέλειο άλλοθι για τη λύση του προβλήματος. Και ενώ όλα έδειχναν ότι η υπόθεση θα τελειώσει «αναίμακτα», έρχεται η συγκλονιστική συνέντευξη του Νίκου Σ. και αλλάζει το παιχνίδι. Η σύνδεση με το πρόσωπο του Λιγνάδη έγινε αυτόματα και οι φήμες άρχισαν να οργιάζουν.
Μέχρι το βράδυ, ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε υποβάλει την παραίτησή του, δηλώνοντας πάντως ότι το κάνει για να υπερασπιστεί τον εαυτό του απέναντι σε κακόβουλες επιθέσεις και φήμες. Πληροφορίες λένε ότι ο υφυπουργός Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, επικοινώνησε με διάφορους παράγοντες του καλλιτεχνικού χώρου, προσπαθώντας να «κλείσει» το θέμα μετά την παραίτηση.
Οταν ανοίγει το Κουτί της Πανδώρας, δεν είναι εύκολο να κλείσει. Πολύ γρήγορα υπήρξε μία ακόμα μαρτυρία από γυναίκα, που ήταν μαθήτρια στο Αρσάκειο και περιέγραφε την επαφή της με τον Δημήτρη Λιγνάδη, στο πλαίσιο των προβών για μια παράσταση στο σχολείο. Στη μαρτυρία αυτή περιγράφει τον τρόπο που της ζητούσε επίμονα να πάει στο σπίτι του για πρόβα. Οι παρατηρητικοί πρόσεξαν την αναφορά στον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Ουίλιαμς, το έργο δηλαδή που αναφέρεται και στην καταγγελία του Νίκου Σ.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε στενή σχέση με το Αρσάκειο, αφού ήταν ο υπεύθυνος του θεατρικού ομίλου στο σχολείο του Ψυχικού μέχρι το 2002. Ηταν το πιο καλά κρυμμένο «γνωστό» μυστικό του σχολείου το ότι συχνά έπαιρνε μαθητές στο σπίτι του για πρόβες, αλλά δεν υπήρχαν επίσημες καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά. Το 2002, στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ο Δημήτρης Λιγνάδης πέφτει θύμα επίθεσης με μαχαίρι έξω από το σπίτι του, η οποία παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή. Δεν επέστρεψε ποτέ στο σχολείο, αντικαταστάθηκε στον θεατρικό όμιλο στη μέση της χρονιάς και δεν ξαναμίλησε ποτέ κανείς για αυτό το θέμα. Λέγεται ότι για να εκτονωθεί η υπόθεση επενέβησαν πολλοί σημαντικοί άνθρωποι, η ηγεσία του ΥΠΠΟ και του υπουργείου Παιδείας, αλλά και ο ίδιος ο Γ. Μπαμπινιώτης.
Εξωδικαστικός συμβιβασμός για τα «επεισόδια»
στη σχολή
Ο Δ. Λιγνάδης δίδαξε για κάποια χρόνια στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Διάφορες καταγγελίες που έγιναν τότε για ανάρμοστη συμπεριφορά προς μαθητές της σχολής λύθηκαν εξωδικαστικά. Οταν ξεκίνησε η συζήτηση για κακοποίηση και σεξουαλικές επιθέσεις στον χώρο του πολιτισμού, ο Σύλλογος Σπουδαστών του Εθνικού Θεάτρου έστειλε επιστολή με την οποία οι σπουδαστές άφηναν αιχμές για αντίστοιχα φαινόμενα και στη σχολή τους. Η επιστολή αυτή αντιμετωπίστηκε χλιαρά τόσο από τη διευθύντρια της Σχολής Δηώ Καγκελάρη όσο και από το Δ.Σ. του Εθνικού.
Σε συνέντευξή του λίγο πριν από τις εκλογές του 2019, ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε δηλώσει ότι δεν χρειάζονται διαγωνισμοί για τις θέσεις των καλλιτεχνικών διευθυντών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «10-20 άνθρωποι είμαστε όλοι κι όλοι, ένα χωριό είναι η Αθήνα. Γνωρίζουμε όχι μόνο τη δουλειά, αλλά και τον βίο του άλλου».
Η υπόθεση Λιγνάδη θα πάρει σύντομα τον δρόμο της Δικαιοσύνης, το ερώτημα όμως παραμένει: Γνώριζαν το Μαξίμου, αλλά και η υπουργός Πολιτισμού τον βίο του κ. Λιγνάδη; Αυτό αναρωτήθηκε, άλλωστε, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου σε
επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή: «Η απόφασή σας επί δύο εβδομάδες να επιβληθεί η σιωπή για την υπόθεση αυτή, και άρα η ευθύνη της συγκάλυψης, παρά την κραυγή των σπουδαστών και σπουδαστριών της Ανώτατης Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ήταν αποκλειστικά δική σας ή ενεργήσατε κατόπιν συνεννόησης με τον
πρωθυπουργό, του οποίου, ως γνωστόν, επιλογή ήταν ο κ. Λιγνάδης;»
Περιμένουμε με ενδιαφέρον την απάντηση εντός του Κοινοβουλίου…