Μπράιαν Κοξ: Ξεκάθαρο «ναι» στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

«Αν τα Γλυπτά ήταν στη Σκωτία, θα είχαν επιστραφεί εδώ και χρόνια»

Must Read

Ξεκάθαρη άποψη, κατηγορηματική και χωρίς περιστροφές. Ο διάσημος Σκωτσέζος ηθοποιός Μπράιαν Κοξ, γνωστός από τη σειρά «Succession» και παγκόσμιας εμβέλειας θεατρικός πρωταγωνιστής, πήρε ανοιχτά θέση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα – και το έκανε με τον πιο εύστοχο τρόπο.

«Είναι σαν να παίρνεις τον Πύργο του Άιφελ και να τον βάζεις στο Μπλάκπουλ», δήλωσε χαρακτηριστικά ο ηθοποιός, μιλώντας αποκλειστικά στην ΕΡΤ με αφορμή την παγκόσμια πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «Τα Μάρμαρα» στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Στέρλινγκ στη Σκωτία.

«Αφήστε τα να φύγουν»

«Είναι καιρός να ειπωθεί απλά: αφήστε τα να φύγουν», τόνισε ο Κοξ για την επιστροφή των Γλυπτών, προσθέτοντας με έμφαση: «Είναι τόσο προφανές ότι τα Ελγίνεια Μάρμαρα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα. Δεν θα έπρεπε να είναι στο Βρετανικό Μουσείο».

Ο ηθοποιός υπενθύμισε τις συνθήκες υπό τις οποίες αφαιρέθηκαν τα Γλυπτά: «Αποκτήθηκαν όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό τουρκική κατοχή. Οπότε, με έναν τρόπο, είναι μια ψεύτικη στιγμή για να αφαιρεθεί οτιδήποτε από την Ελλάδα. Εφόσον είναι ελληνικά, πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Είναι λογικό».

«Δεν μας ανήκουν»

Στο ερώτημα για το βασικό επιχείρημα υπέρ της επανένωσης, ο Κοξ ήταν κρυστάλλινος: «Δεν μας ανήκουν. Είναι τόσο απλό. Δεν ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο. Ήρθαν μέσω του Λόρδου Έλγιν, αλλά ήταν κάτι νομικά αμφισβητήσιμο».

Και συμπλήρωσε με εύστοχο παραλληλισμό: «Όταν αφαιρείς κάτι από το περιβάλλον του, το μειώνεις, το αποξενώνεις από τον τόπο του. Πρέπει να αποκατασταθεί εκεί από όπου προέρχεται».

«Τα Γλυπτά είναι ο Παρθενώνας»

Σχολιάζοντας το επιχείρημα ότι τα Γλυπτά αποτελούν πλέον μέρος της βρετανικής κληρονομιάς, ο Κοξ ήταν κατηγορηματικός: «Τα Γλυπτά είναι ο Παρθενώνας. Είναι τόσο απλό. Έγιναν μέρος της βρετανικής κληρονομιάς υπό αμφίβολες συνθήκες. Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να τα κατέχουμε».

Και εδώ ήρθε το χτύπημα που θα μείνει: «Είναι σαν να παίρνεις τον Πύργο του Άιφελ και να τον βάζεις στο Μπλάκπουλ» – μια αναλογία που καθιστά το παράλογο της κατάστασης κρυστάλλινο.

«Αν ήταν στη Σκωτία…»

Ο Μπράιαν Κοξ έκλεισε με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αγγίζει το νευραλγικό σημείο: «Αν τα Γλυπτά ήταν στη Σκωτία, θα είχαν επιστραφεί εδώ και χρόνια. Τώρα έχουν διατηρηθεί, η Ελλάδα είναι σταθερή και πρέπει να γυρίσουν πίσω. Τόσο απλά. Τέλος ιστορίας».

Στην ερώτηση «Αν είχατε να πείτε μία φράση στο Βρετανικό Μουσείο, ο πολυβραβευμένος ηθοποιός απάντησε ξεκάθαρα: «Δώστε τα Γλυπτά πίσω εκεί απ’ όπου προέρχονται».

Το ντοκιμαντέρ που ανοίγει τη συζήτηση

Η συνέντευξη του Μπράιαν Κοξ πραγματοποιήθηκε με αφορμή το ντοκιμαντέρ «Τα Μάρμαρα» του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Ουίλκινσον, που καταγράφει το ιστορικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο γύρω από τη διεκδίκηση της Ελλάδας.

Η ταινία κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στις 30 Οκτωβρίου στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Στέρλινγκ στη Σκωτία, ανοίγοντας ξανά τη συζήτηση για την επιστροφή ενός από τα σημαντικότερα πολιτιστικά σύμβολα στον φυσικό του χώρο, τον Παρθενώνα.

Με τη φωνή ενός από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της εποχής να τάσσεται ανοιχτά υπέρ της επιστροφής, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Η δικαιοσύνη έχει μόνο μία κατεύθυνση – προς τα πίσω, στην Αθήνα.

*Φωτογραφία αρχείου

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

To απρόσμενο τετ α τετ Δένδια-Καμμένου: «Δεν σε γνώρισα» – «Μετά το κτήριο, άλλαξα κι εγώ»

Μια απρόσμενη και φιλική συνάντηση έλαβε χώρα το βράδυ της Τετάρτης στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στο περιθώριο της παρουσίασης της...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το Πεντάγωνο «βράζει»: Μητσοτάκης και Δένδιας μαζί – Με φόντο την οργή των ένστολων

Ραντεβού το απόγευμα έξω από το πεντάγωνο δίνουν εν ενεργεία και απόστρατοι αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων διαμαρτυρόμενοι για τα μισθολογικά,...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: Ο ελληνικός Εθνικός Ύμνος «έντυσε» το μήνυμά της για την 28η Οκτωβρίου!

Το δικό της ξεχωριστό μήνυμα έστειλε στην Ελλάδα και σε όλο τον πλανήτη η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, με αφορμή την εθνική...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Αντίο μάνα…»: Θρήνος για τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Στέφανο Παραστατίδη

Πολύ δύσκολες ώρες για τον βουλευτή Κιλκίς και τομεάρχη Παιδείας του ΠΑΣΟΚ,  Στέφανο Παραστατίδη. Η μητέρα του, Ελένη, άφησε την...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ολίσθημα Τοψίδη: Ευχήθηκε «Χρόνια Πολλά» στους Έλληνες Μουσουλμάνους για την εθνική γιορτή της Τουρκίας

Ένα τεράστιο ολίσθημα που σόκαρε τους παρευρισκόμενους σημειώθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όταν ο Περιφερειάρχης Χριστόδουλος Τοψίδης...
SLIDER

Δημοσκόπηση: Ποιος ωφελήθηκε από την αντιπαράθεση για τον Άγνωστο Στρατιώτη;

Τις τελευταίες ημέρες την επικαιρότητα μονοπώλησε η κυβερνητική τροπολογία για το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, με την σφοδρή αντιπαράθεση που...
ΕΛΛΑΔΑ

Σεισμός 3,5 Ρίχτερ στη θαλάσσια περιοχή νότια του Ρεθύμνου

Σεισμική δόνηση μεγέθους 3,5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ σημειώθηκε στην Κρήτη το βράδυ της Τετάρτης 29 Οκτωβρίου, στη θαλάσσια περιοχή...
ΕΛΛΑΔΑ

Υπό διερεύνηση η σημαιοφόρος με το συμβολικό για την Παλαιστίνη «καρπούζι» στο μανίκι

Στη μαθητική παρέλαση της Αθήνας ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου πολλή δημοσιότητα πήρε η μαθήτρια σημαιοφόρος που εμφανίστηκε με ένα «καρπούζι»...
ΕΛΛΑΔΑ

Καταστροφή: 477.000 στρέμματα κάηκαν το 2025 στη χώρα

Στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της αντιπυρικής περιόδου του 2025, αποδεικνύοντας το μέγεθος της καταστροφής. Τα αποτελέσματα...

Διαβάζονται τώρα