Το ναυάγιο που οι υπεύθυνοι το έμαθαν από τα κανάλια!

Στη Βόρεια Ευρώπη «Σάμινα» σημαίνει «ανακούφιση του πόνου» μέσα από μια αλυσίδα πολυτελών ξενοδοχείων αποκατάστασης. Στην Ελλάδα το όνομα έχει γίνει συνώνυμο όχι μόνο του πόνου και του πένθους, αλλά και της αδιαφορίας.

Το «Εξπρές Σάμινα» είναι το πλοίο που έγινε ο υγρός τάφος 81 ατόμων, ενώ… παράπλευρη απώλεια ήταν κι ο λιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας η καρδιά του οποίου σταμάτησε ενώ συντόνιζε την επιχείρηση διάσωσης των ναυαγών.

Ήταν λίγο μετά τις 10 το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000. Όλη η Ελλάδα παρακολουθούσε στην τηλεόραση Τσάμπιονς Λιγκ, ο Παναθηναϊκός έπαιζε στο Αμβούργο με την ομώνυμη ομάδα.

Στις 22.15 το πλοίο προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων στις νησίδες Πόρτες Πάρου. Παίρνει κλίση. Πάνω στο πλοίο δεν λειτουργεί τίποτα. Επικρατεί συσκότιση παντού, οι γεννήτριες δεν δουλεύουν, ούτε η σειρήνα κινδύνου, ενώ το πλήρωμα διαβεβαιώνει του επιβάτες, ότι δεν είναι τίποτα σημαντικό. Ακόμα και οι υδατοστεγείς πόρτες, που εμποδίζουν το νερό να μπει στο πλοίο είναι ανοιχτές!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι 472 επιβάτες και τα 61 μέλη του πληρώματος βλέπουν το πλοίο να παίρνει κλίση. Πολλοί από αυτούς τηλεφωνούν στους τηλεοπτικούς σταθμούς για να μάθουν τι συμβαίνει. Οι δημοσιογράφοι με τη σειρά τους επικοινωνούν με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για λεπτομέρειες.

«Μια πρόσκρουση είναι, δεν υπάρχει πρόβλημα» διαβεβαιώνουν, αφού κι αυτοί με τη σειρά τους έχουν επικοινωνήσει με τον θάλαμο επιχειρήσεων.

Σε αίθουσα εκδηλώσεων του νησιού μεταφέρθηκαν τα πτώματα και περίμεναν τους συγγενείς για αναγνώριση

Όλοι λοιπόν είναι σίγουροι ότι «δεν τρέχει τίποτα» εκτός από τους επιβάτες του «Σάμινα». Ο κόσμος έντρομος πηδά στη θάλασσα ή ψάχνει να βρει σωσίβια και βάρκες για να απομακρυνθεί. Δεν υπάρχει σχέδιο, εκκένωσης. Πλήρης πανικός. Τα τηλεφωνήματα στα κανάλια δεν είναι πια απορίας για τι συμβαίνει, αλλά απόγνωσης για την κατάσταση που επικρατεί. Από τα έκτακτα δελτία των καναλιών και τους επιβάτες που βγαίνουν στον αέρα οι υπεύθυνοι καταλαβαίνουν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Παρά τα 8 μποφόρ οι ψαράδες της Πάρου ξεκινούν να περισυλλέξουν τους ναυαγούς. Πολλά μέλη του πληρώματος μπαίνουν από τους πρώτους στις στις σωσίβιες λέμβους.

Το κουφάρι του «Σάμινα» παραμένει στο βυθό

Εκεί εκτυλίσσονται σκηνές αυτοθυσίας. Στο στρατόπεδο της Σάμου επέστρεφαν 21 φαντάροι. Φεύγουν από τους τελευταίους. Θα παρουσιαστούν 20. Ο 19χρονος Βασίλης Ραχούτης, από τη Φθιώτιδα δεν προλαβαίνει. Θέλει να σώσει όσους γίνεται περισσότερους.

Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης εκφράζει «τη βαθιά του θλίψη για την τραγωδία».Μόνο που ο κρατικός μηχανισμός, δεν κοιμόταν μόνο εκείνο το βράδυ, αλλά και τις προηγούμενες μέρες. Οι επιθεωρητές του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων του αρμόδιου υπουργείου, πέντε μέρες νωρίτερα, το είχαν επιθεωρήσει. Όλα τα βρήκαν καλά. Αντίθετη άποψη είχε ο ΑΒ’ Μηχανικός Αναστάσιος Σορόκας που θεωρούσε το πλοίο αναξιόπλοο. Παραιτήθηκε με καταγγελίες κι αυτές προκάλεσαν νέα έρευνα, λίγες ώρες πριν την αναχώρησή του πλοίου από τον Πειραιά για το μοιραίο ταξίδι. Και πάλι οι κύριοι της επιτροπής τα βρήκαν όλα… τέλεια.

Λίγες ώρες αργότερα οι επιβάτες που είχαν γίνει πλέον ναυαγοί διαπίστωσαν το πόσο τέλεια ήταν. Τα σωσίβια ήταν λιγοστά, τα περισσότερα δεν είχαν φωτάκια για τον εντοπισμό τους μέσα στη μαύρη νύχτα, ούτε σφυρίχτρες συναγερμού.  Όσο για το σχέδιο εκκένωσης του πλοίου και όλα τα σχετικά υπήρχαν μόνο στα χαρτιά. Στη πράξη ουδέν.

Το πλοίο δεν διέθετε πιστοποιητικό ασφαλείας, είχε λήξει στις 17/8 και κυκλοφορούσε με προσωρινό, ενώ σε ένα χρόνο θα αποσύρονταν από τη κυκλοφορία αφού συμπλήρωνε τα 35 χρόνια στη θάλασσα. Άλλο εντυπωσιακό γεγονός είναι ότι είχε παροπλιστεί δύο φορές, το 1980 από τους Γάλλους ιδιοκτήτες του και το 1984 όταν λεγόταν «Golden Vergina».

Ένα χρόνο κράτησε η έρευνα των εμπειρογνωμόνων που διαπίστωσαν σοβαρά ανθρώπινα λάθη που έφθαναν από τις τρεις ανοιχτές από τις 11 υδατοστεγείς πόρτες οι οποίες ήταν ανοιχτές έως την καθυστέρηση στην ενημέρωση του πλοιάρχου, αλλά και του λιμεναρχείου Πάρου.

Δύο μήνες αργότερα στις 29 Νοεμβρίου 2000 αυτοκτονεί ο εφοπλιστής, αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ιδιοκτήτριας  εταιρείας Παντελής Σφηνιάς. Βουτά στο κενό από τον 6ο όροφο των γραφείων του στην Ακτή Κονδύλη στον Πειραιά.

Στη δίκη που έγινε πέντε χρόνια μετά και κράτησε εννιά μήνες καταδικάστηκαν ο πλοίαρχος, ο υποπλοίαρχος, ο ύπαρχος, ο Α’ Μηχανικός και ο ασυρματιστής. Η μεγαλύτερη ποινή ήταν  16 χρόνια που στον Άρειο Πάγο μειώθηκε σε 5,5 και αφορούσε τον πλοίαρχο. Μάλιστα η ολομέλεια δέχτηκε ότι μπορεί να στραφεί κατά του κράτους και να ζητήσει αποζημίωση για τον επιπλέον χρόνο παραμονής του στη φυλακή, αφού η απόφαση εκδόθηκε το 2010!

 

Το κουφάρι του «Σάμινα» παραμένει στο βυθό και προκαλεί οικολογική καταστροφή, σύμφωνα με τις αρχές της Πάρου. Δύτες που το εξερεύνησαν, ένα μήνα μετά το ναυάγιο, διαπίστωσαν ότι ενώ στην πρώτη κατάδυση το ραντάρ ήταν ακέραιο, στις επόμενες το βρήκαν σπασμένο, ενώ στη γέφυρα κάποια όργανα της κονσόλας είχαν αφαιρεθεί!

Οι εφημερίδες τυπώθηκαν αργά το βράδυ της Τρίτης και δεν είχαν συλλάβει το μέγεθος της τραγωδίας. Επανήλθαν τις επόμενες μέρες με αποκαλυπτικά ρεπορτάζ

22 χρόνια μετά οι οικογένειες 82 ανθρώπων περιμένουν μια απάντηση για το τι πραγματικά έφταιξε. Κι όπως φαίνεται θα αργήσουν να την πάρουν. Αν την πάρουν. Η ανέλκυση του πλοίου εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας που καλείται να αποφασίσει για το ποιος θα πληρώσει τα σχετικά έξοδα…

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Φιέστα στη Θεσσαλονίκη για Τσίπρα με κινητοποίηση από Φάμελλο

Τα μανίκια έχει σηκώσει τις τελευταίες μέρες ο εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος προετοιμάζοντας τη φιέστα του...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Εμφύλιος» μεταξύ Σπανάκη και Χαρδαλιά

Χοντρός καβγάς ξέσπασε μεταξύ του αν. υπουργού  Εσωτερικών Β. Σπανάκη και του περιφερειάρχη  Ν. Χαρδαλιά.  Ο Σπανάκης τον κατηγορεί ότι...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Επανέρχονται οι ταξιτζήδες – Το υπουργείο κλείνει την πόρτα

Νέο ραντεβού την επόμενη εβδομάδα δίνουν οι ταξιτζήδες  σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες φορτηγών και τους παραγωγούς – εμπόρους λαϊκών...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η συνάντηση του Γεραπετρίτη με τον πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης

Συνάντηση με τον πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης, Ακίλα Σάλεχ, είχε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης. Οι δύο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΥΡΙΖΑ: Να πάψει να αδιαφορεί η κυβέρνηση για τα ελληνικά σχολεία της Νυρεμβέργης

«Τα ελληνικά σχολεία στη Νυρεμβέργη, που συγκροτούν τη δεύτερη μεγαλύτερη ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα στη Βαυαρία και μία από τις σημαντικότερες...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με το κλείσιμο των Εθνικών Οδών από τους αγρότες;

Δυναμικά ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίες φέτος γίνονται υπό την σκιά του σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και των μειωμένων...
ΕΛΛΑΔΑ

Θρίλερ στην Ηλεία με αυτοκίνητο που έπεσε σε αρδευτικό κανάλι

Θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ηλεία από το απόγευμα της Παρασκευής. Και στο χωριό Σταφιδόκαμπος του Δήμου Ανδραβίδας Κυλλήνης. Εντοπίστηκε...
ΕΛΛΑΔΑ

Η κακοκαιρία Byron «κατάπιε» ολόκληρο δρόμο στη Νέα Πέραμο

Καταστροφές άφησε πίσω της η κακοκαιρία Byron που «χτύπησε» αλύπητα και την Αττική. Μεγάλα τα προβλήματα και στη Νέα Πέραμο,...
ΕΛΛΑΔΑ

Κατήγγειλε την κακοποίηση 8 ανηλίκων – Τώρα απειλούν να απαγάγουν το παιδί της

Εξελίξεις σε μια νέα υπόθεση κακοποίησης ανηλίκων, με την γυναίκα που κατήγγειλε το περιστατικό να αποκαλύπτει πως φοβάται να καταθέσει...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης