Το πρώτο μποτιλιάρισμα στην Αθήνα και η απόγνωση πεζών και οδηγών

Must Read

Στις μέρες μας αρκεί μια βροχή, ένα τρακάρισμα στον Κηφισό, μια στάση εργασίας στο ΜΕΤΡΟ για να ακινητοποιηθούν τα αυτοκίνητα σε όλη, σχεδόν, την Αθήνα. Η λέξη «μποτιλιάρισμα», όταν δεν αποτελεί δικαιολογία για όσους άργησαν να φθάσουν στη δουλειά μοιάζει με… εφιάλτη!

Το πρώτο μποριλιάρισμα όμως στην Αθήνα είχε άλλα χαρακτηριστικά. Γυρίστε τον χρόνο πίσω και κάντε εικόνα την πόλη. Μπορεί να μην υπήρχαν τα πολυόροφα κτίρια, αλλά οι δρόμοι ήταν ακόμα πιο στενοί από τους σημερινούς και χωμάτινοι. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι σε αυτούς δεν κυκλοφορούσαν μόνο λεωφορεία ή ΙΧ, αλλά και κάρα, ακόμα και άμαξες, η κατάσταση θα πρέπει να ήταν χειρότερη ακόμα και από τη σημερινή.

Ολοσέλιδη διαφήμιση στην εφημερίδα «Έθνος»

Το 1928 είχαν εκτοξευτεί τα ατυχήματα. Μέχρι τότε οι πεζοί κινδύνεαν από τα κάρα ή τις άμαξες που έτρεχαν στους δρόμους. Με την αύξηση των αυτοκινήτων, των ταξί και των αγοραίων η κίνηση στους δρόμους έμοιαζε με περιπέτεια. Ξεκινούσε και δεν ήξερες ούτε πότε, ούτε, κυρίως, πως θα φθάσεις στον προορισμό σου.

Προφανώς η κατάσταση είχε φτάσει στο απροχώρητο και ο υπουργός συγκοινωνιών Κωνσταντίνος Ζαβιτσιάνος αποφάσισε να περάσει νομοσχέδιο με το οποίο θα οριζόταν όριο το 25ο έτος της ηλικίας για την απόκτηση διπλώματος και η εκκαθάριση του μητρώου των επαγγελματιών οδηγών από αυτούς που είχαν προκαλέσει σοβαρά ατυχήματα.

Επειδή η νοοτροπία στην Ελλάδα του τότε δεν διέφερε και πολύ από την σημεριή  η συζήτηση για το νομοσχέδιο αναβλήθηκε. Τα παιδιά των πλούσιων οικογενειών είχαν ήδη αγοράσει ακριβά αυτοκίνητα και τα έδειχναν στους δρόμους. Αρκετά από αυτά προκαλούσαν ατυχήματα. Οι άδειες στους επαγγελματίες οδηγούς, πάλι, δίνονταν από την κυβέρνηση. Ήταν ένα είδος ρουσφετιού. Άλλες αντιδτράσεις κι από εκεί. Τέλος οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων που πουλούσαν πανάκριβα τα τελευταία μοντέλα θα έχαναν πελατεία με την αύξηση του ορίου ηλικίας για τη απόκτηση διπλώματος. Με όλα αυτά δεν είναι περίεργο που και ο Ζαβιτσιάνος παραιτήθηκε και το νομοσχέδιο δεν πέρασε ποτέ από τη Βουλή!

Υπάρχει όμως μια έκθεση της Τροχαίας για το 1928 που υποβλήθηκε στη νεοσύστατη τότε Αστυνομία Πόλεων και μας δίνει αποκαλυπτικά στοιχεία.

Στη μικρή πόλη των 400.000 κατοίκων κυκλοφορούσαν 18.368 τροχοφόρα.

*7.364 ήταν αυτοκίνητα

*5.863 κάρα

*4.689 ποδήλατα

*247 άμαξες

*205 μοτοσυκλέτες.

Η έκθεση μας δίνει κάποιες επιπλέον λεπτομέρειες για τα αυτοκίνητα. Από τα 7.364

*2.339 ήταν ταξί

*1.599 ιδιωτικά

*1.196 φορτηγά

*1.188 αγοραία

*1.041 λεωφορεία

Μαθαίνουμε ακόμα ότι δίπλωμα οδήγησης είχαν 10.399 άτομα απότα οποία μόλις 94 ήταν γυναίκες.

Εκτός από το μποτιλιάρισμα και το κυκλοφοριακό χάος που δημιουργούσε η ταυτόχρονη κυκλοφορία ετερόκλητων τροχοφόρων υπήρχαν και τα ατυχήματα. Το 1928 σημειώθηκαν 743 τροχαία ατυχήματα που στοίχησαν τη ζωή σε 26 άτομα. Τα περισσότερα από τα ατυχήματα τα είχαν προκαλέσει ταξί και λεωφορεία.

Στην έκθεση αναζητήθηκαν και οι αιτίες των ατυχη,άτων. Οι βασικοί λόγοι ήταν:

1-Η ανανόνιστη ρυμοτομία της πόλης

2-Η τραγική κατάσταση των δρόμων και των πεζοδρομίων που σε ελάχιστες περιπτώσεις εξυπηρετούσαν τους πεζούς. Μπορεί να μην υπήρχε Μπακογιάννης και «μεγάλος περίπατος», αλλά υπήρχαν οι δημόσιες υπηρεσίες που και τότε είχαν το συνήθειο να σκάβουν, τα περίπτερα, και τα καφενεία που με τα τραπέζια τους υποχρέωναν τους πεζούς να βαδίζουν στο δρόμο.

3-Ο κακός φωτισμός τις νυχτερινές ώρες

4-Ο ανταγωνισμός των, νεαρής ηλικίας, οδηγών

5-Η ευκολία της παραχώρησης διπλώματος χωρίς να εξετάζεται η ικανότητα ή η πνευματική κατάσταση του οδηγού.

Ο Ντόλης Νίκβας, δευθυντής του πετυχημένου περιοδικού «Εβδομάς» είχε αφιερώσει το 1929 ένα Editorial στην «Αυτού Μεγαλειότητα το αυτοκίνητο» όπως ήταν ο τίτλος.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Υπουργός αναπαράγει μαϊμού δημοσίευμα για ρωσικά bots προσβάλλοντας τη μνήμη των θυμάτων των Τεμπών

Η υπόθεση με τα υποτιθέμενα «ρωσικά bots» που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, όπλισαν τον δημόσιο διάλογο πριν από τις μεγάλες...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σιωπή για την αποκάλυψη Μπουκώρου ότι το Μαξίμου γνώριζε τις συνομιλίες για τον ΟΠΕΚΕΠΕ 16 μήνες νωρίτερα!

Δεν τόλμησαν να διαψεύσουν τον βουλευτή της ΝΔ Χρήστο Μπουκώρο, ο οποίος κατήγγειλε ότι 16 μήνες πριν δημοσιοποιηθεί η δικογραφία...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Τα carte postale της Πιερίας και ο Άκης

Η Πιερία φημίζεται για τις παραλίες της και για τα ονειρεμένα ηλιοβασιλέματά της. Αν βρεθείτε στο Κάστρο του Πλαταμώνα, θα...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Μπαλάκι» η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας – Ο Χριστοδουλίδης «δείχνει» τον ΑΔΜΗΕ

Στον ΑΔΜΗΕ ρίχνει το βάρος για τις καθυστερήσεις στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου–Ελλάδας ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν μέσα στον Σεπτέμβριο, προανήγγειλε ο Γεραπετρίτης

Στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη αναμένεται η συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με την στρατηγική προσέγγιση Ελλάδος – Ισραήλ;

Τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις Ελλάδος – Ισραήλ έχουν αναβαθμιστεί με αποτέλεσμα να υπάρχει εκτός από την γεωπολιτική ταύτιση σε...
ΕΛΛΑΔΑ

Έφυγε από τη ζωή ο Σπύρος Κοκοτός – Ο αρχιτέκτονας που σημάδεψε τον ελληνικό τουρισμό

Ο Σπύρος Κοκοτός, ο αρχιτέκτονας που σημάδεψε τον ελληνικό τουρισμό με τις πρωτοποριακές ιδέες και δημιουργίες του πέθανε σε ηλικία...
ΕΛΛΑΔΑ

Τροχαίο στη Θέρμη: Σήμερα η απολογία της 45χρονης οδηγού της Porsche – Στη ΜΕΘ παραμένει η 26χρονη

Ενώπιον του ανακριτή οδηγείται σήμερα η 45χρονη οδηγός της Porsche, που συγκρούστηκε με διερχόμενο όχημα, στη Θέρμη, με αποτέλεσμα να...
SLIDER

ΟΠΕΚΕΠΕ: Το πρώτο πόρισμα για τις παράνομες επιδοτήσεις – 500 ΑΦΜ που εισέπραξαν 20 εκατ. ευρώ

Σήμερα Τρίτη 2/9 αναμένεται να δοθεί στην δημοσιότητα και να παρουσιασθεί από τον υπουργό προστασίας του πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη το...

Διαβάζονται τώρα