Όταν το ρεύμα προκαλούσε ασφυξία στα νοικοκυριά και οι εφημερίδες καλούσαν σε μποϊκοτάζ

Μια ιστορία 91 χρόνων που μοιάζει σημερινή!

Ανατιμήσεις στο ρεύμα, ρήτρα αναπροσαρμογής, μπλε και πράσινα τιμολόγια, φέρνουν ασφυξία στα νοικοκυριά. Όλοι καταλαβαίνουν ότι όλα αυτά γίνονται για ένα και μόνο λόγο: Για να δικαιολογηθούν οι νέες αυξήσεις και ο καταναλωτής να πιστεύει ότι ο ίδιος έκανε λάθος. Δεν πόνταρε στο… σωστό χρώμα, λες και παίζει στο καζίνο.

Τα τιμολόγια ρεύματος αποτελούν μια ακόμη… πονεμένη ιστορία για τα νοικοκυριά. Είτε με το μονοπώλιο της ΔΕΗ, είτε με την πληθώρα των παρόχων το αποτέλεσμα είναι ένα. Σε κάθε ευκαιρία πληρώνουμε ακριβότερα τον ηλεκτρισμό που αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας.

Το πρόβλημα δεν είναι σημερινό. Και πριν 91 χρόνια (!) το 1932 οι ανατιμήσεις προκαλούσαν την οργή των καταναλωτών.

Τότε, στο στόχαστρο ήταν η Πάουερ, η αγγλική εταιρεία που είχε το μονοπώλιο της ενέργειας στην Ελλάδα.

Εκείνη την εποχή η Ελλάδα είχε παραχωρήσει:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το ρεύμα στην αγγλική Πάουερ

Το νερό στη γαλλική Ούλεν

κι αργότερα παραχώρησε τις τηλεπικοινωνίες στη γερμανική Ζίμενς.

Έτσι όλες οι Μεγάλες Δυνάμεις της εποχής ήταν ευχαριστημένες με τις επενδύσεις τος στην Ελλάδα. Μόνο οι… ιθαγενείς, οι κάτοικοι της χώρας, ως καταναλωτές ανακάλυπταν ότι από τη μια πλήρωναν φουσκωμένους λογαριασμούς κι από την άλλοι οι εταιρείες δεν έκαναν τις επενδύσεις που είχαν υποσχεθεί – και υπογράψει – τις συμβάσεις με το Δημόσιο για να γίνουν φθηνότερες και καλύτερες οι παροχές.

Ειδικά η συμφωνία με την Πάουερ που υπογράφηκε από τον δικτάτορα Θεόδωρο Πάγκαλο το 1925 είναι εντυπωσιακή. Όχι απλά το ελληνικό κράτος… χάριζε βασικές υποδομές, αλλά τις πλήρωνε κιόλας!

Η Σύμβαση περί Προμήθειας Ηλεκτρισμού και περί Μεταφορών προβλέπει μεταξύ άλλων:

-Το δικαίωμα εκμετάλλευσης του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου

-Το μονοπώλιο της κίνησης λεωφορείων στους δρόμους της Αθήνας με την παράλληλη υποχρέωση του κράτους να διατηρεί σε καλή κατάσταση το οδικό δίκτυο της πόλης. Ιδιώτες αυτοκινητιστές είχαν δικαίωμα να κυκλοφορούν μόνο εκεί που δεν υπήρχαν λεωφορεία της εταιρείας!

Ατέλεια βενζίνης, ελαστικών και κάθε μηχανήματος που εξασφάλιζε την ομαλή λειτουργία του συγκοινωνιακού δικτύου της εταιρείας.

-Η διάρκεια της σύμβασης έφτανε μέχρι το 1985 (!), αλλά το 1965 το ελληνικό Δημόσιο μπορούσε να την καταγγείλει με την κατάλληλη αποζημίωση.

τιμή των προσφερόμενων υπηρεσιών καθορίζονταν μόνο από την εταιρεία χωρίς τη συμμετοχή του κράτους.

Η Πάουερ ανέλαβε την κατασκευή του νέου κεντρικού σταθμού παραγωγής ρεύματος στο Κερατσίνι. Ίδρυσε δύο εταιρείες, την Ηλεκτρική Εταιρεία Παραγωγής και την Ηλεκτρική Εταιρεία Διανομής, οι οποίες το 1930 συγχωνεύθηκαν στην Ηλεκτρική Εταιρεία Αθηνών Πειραιώς (ΗΕΑΠ).

Οι επιπτώσεις του κραχ» στο αμερικανικό χρηματιστήριο ήρθαν καθυστερημένα στην Ευρώπη κι ακόμα αργότερα στην Ελλάδα. Η χώρα ουσιαστικά είχε χρεοκοπήσει.

Το 1932 η εταιρεία αποφάσισε να αυξήσει κατά 50% τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος και μάλιστα αναδρομικά.

Ο κόσμος ξεσηκώθηκε. Από κοντά και οι εφημερίδες, ειδικά οι αντιπολιτευόμενες.

Έγιναν συγκεντρώσεις στην Αθήνα και τον Πειραιά με εντυπωσιακή την παρουσία του κόσμου.

Η εφημερίδα Ακρόπολις ρίχνει την ιδέα του μποϊκοτάζ.

Δημοσιεύει και σχετικές γελοιογραφίες με συμβουλές για οικονομία

Παρά τη φασαρία και οι αυξήσεις πέρασαν και ο κόσμος πλήρωσε τους αυξημένους λογαριασμούς. Οι διαδοχικές κυβερνητικές κρίσεις δεν έδιναν τη δυνατότητα στο επίσημο κράτος να δράσει αποτελεσματικά και να ζητήσει την εφαρμογή των συμφωνηθέντων. Πάντα κάποιος υψηλά ιστάμενος έβαζε φρένο στη διαδικασία.

Τελικά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν πρόβλημα των βραχύβιων κυβερνήσεων και ανίσχυρων κυβερνητικών συνασπισμών, αλλά νοοτροπίας. Όπως βλέπουμε και σήμερα δύσκολα μια κυβέρνηση θα υψώσει ανάστημα.

Μια φορά έγινε όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ξήλωσε τις γραμμές του τραμ που ανήκαν στην Πάουερ και έμεινε στην Ιστορία…

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Καταρρέει η ΝΔ στην Αιτωλοακαρνανία!

Οι εσωκομματικές εκλογές πρακτικά ακυρώθηκαν
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο ΓΑΠ θέλει να γίνει… εφευρέτης

Εξέφρασε έναν μύχιο πόθο
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο Άδωνις δεν έχει δει μεγαλύτερο «παπατζή» από τον Τσίπρα

Στην προαναγγελία της παρουσίασης του νέου βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα, ο Άδωνις Γεωργιάδης κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα. Ανεβάζει την...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέες δημοσκοπήσεις: Η ακρίβεια Νο1 πρόβλημα για τους πολίτες – Ανοδική πορεία για Τσίπρα και Σαμαρά

Τρεις ξεχωριστές δημοσκοπήσεις παρουσιάστηκαν σήμερα, Πέμπτη 20/11, καθώς εκείνη της MRB για λογαριασμό του OPEN, ακολούθησαν άλλες δύο, η πρώτη...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελληνική απάντηση στην επίθεση της Ζαχάροβα: «Απειλές κατά κυρίαρχων κρατών αυτοδικαίως απορρίπτονται»

Μέσω διπλωματικών πηγών ήλθε η άμεση απάντηση της ελληνικής Κυβέρνησης στη σφοδρή επίθεση που εξαπέλυσε η εκπρόσωπος του ρωσικού Υπουργείου...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ωφέλησε την Ελλάδα η επίσκεψη Ζελένσκι;

Δεκτός με κάθε επισημότητα έγινε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι από την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, υπογράφοντας μάλιστα...
ΕΛΛΑΔΑ

«Βούλιαξε» η Κέρκυρα – Πλημμύρες, κατολισθήσεις και κλειστά σχολεία (βίντεο)

Σκληρά συνεχίζει να δοκιμάζει την Κέρκυρα η κακοκαιρία των τελευταίων ημερών. Σοβαρές ζημιές στο βόρειο τμήμα του νησιού προκάλεσε η...
ΕΛΛΑΔΑ

Στη «φάκα» της ΕΛΑΣ σπείρα που ρήμαζε καταστήματα ρούχων – Επιχείρηση σε Αθήνα και Τίρανα

Στην εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης οδήγησε ταυτόχρονη επιχείρηση σε Αθήνα και Τίρανα υπό το συντονισμό της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Βορειοανατολικής...
ΕΛΛΑΔΑ

Καιρός: Δύσκολη ημέρα με ισχυρές καταιγίδες σε Ιόνιο και Ήπειρο

Ισχυρές βροχές και καταιγίδες προβλέπονται και σήμερα Παρασκευή (21/11) στα νησιά του Ιονίου (Κέρκυρα, Παξοί, Λευκάδα, Κεφαλλονιά, Ιθάκη), την Αιτωλοακαρνανία...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης