Σε σοβαρότατο τεχνικό πρόβλημα οφείλεται, σύμφωνα με την Cloudflare, το πολύωρο μπλακάουτ που σημειώθηκε σήμερα στο Διαδίκτυο, θέτοντας εκτός λειτουργίας αμέτρητους ιστοτόπους, μεταξύ των οποίων και τους… εξαιρετικά πολυσύχναστους X (Twitter) και ChatGPT.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Dane Knecht, τεχνολογικό διευθυντή της αμερικανικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας, η οποία εξυπηρετεί το 20% των ιστοσελίδων σε ολόκληρο τον κόσμο, παρέχοντας, μεταξύ άλλων, εργαλεία για την αποτροπή κυβερνοεπιθέσεων και τον εντοπισμό bots που υποδύονται χρήστες με σάρκα και οστά, αιτία της διακοπής που επηρέασε μεγάλο μέρος του Παγκόσμιου Ιστού, δεν ήταν κάποια κυβερνοεπίθεση.
Εσωτερικό πρόβλημα
Σε ανάρτησή του στο Χ, το οποίο «επέστρεψε» νωρίτερα το απόγευμα (ώρα Ελλάδας), όπως και όλοι οι υπόλοιποι ιστότοποι που είχαν «πέσει», ο Knecht έκανε λόγο για εσωτερικό πρόβλημα στο δίκτυο της Cloudflare.
«Ένα σφάλμα σε υπηρεσία που υποστηρίζει τις λειτουργίες αποτροπής bot άρχισε να “κρασάρει”, έπειτα από αλλαγές ρυθμίσεων ρουτίνας. Αυτό προκάλεσε μια εκτεταμένη υποβάθμιση του δικτύου μας και άλλων υπηρεσιών. Δεν επρόκειτο για (κυβερνο)επίθεση», διαβεβαίωσε και παραδέχτηκε πως ο χρόνος που απαιτήθηκε για την αποκατάσταση της βλάβης, ήταν «απαράδεκτα» μεγάλος.
Μέσα στις επόμενες ώρες, όπως είπε, η εταιρεία θα ανακοινώσει λεπτομέρειες για τη φύση του προβλήματος.
Κίνδυνοι από το διαδικτυακό ολιγοπώλιο
Το μπλακάουτ στην Cloudflare έρχεται λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη βλάβη στο cloud της Amazon (Amazon Web Services – AWS), κάτι που έθεσε εκτός λειτουργίας περισσότερες από 1.000 ιστοσελίδες και εφαρμογές. Ειδικοί επισήμαναν τότε τους κινδύνους που προκύπτουν από το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της διαδικτυακής κίνησης συγκεντρώνεται σε λίγους παρόχους υποδομών.
Η Cloudflare λειτουργεί ως reverse proxy και παγκόσμιο CDN: παρεμβάλλεται ανάμεσα στον χρήστη και τον server ενός ιστοτότπου, επιταχύνει την φόρτωση σελίδων μέσω caching, και, το σημαντικότερο, προστατεύει από κυβερνοεπιθέσεις, μπλοκάροντας καθημερινά δισεκατομμύρια απειλές (DDoS, κλπ.).
Διαχειρίζεται περίπου το 20% του παγκόσμιου web traffic. Έχει εκατομμύρια πελάτες, μεταξύ των οποίων το 35% των εταιρειών του Fortune 500. Χρησιμοποιείται από γίγαντες όπως κοινωνικά δίκτυα, e-shops, AI chatbots και εταιρικά δίκτυα.

