«Η απόδοση ποινικής ευθύνης εκ των υστέρων σε πρόσωπο που είχε παύσει να ασκεί καθήκοντα 18 μήνες πριν την επέλευση του συμβάντος, αποτελεί πράξη εργαλειοποίησης μίας εθνικής τραγωδίας και υπονόμευσης της θεσμικής σοβαρότητας της κοινοβουλευτικής διαδικασίας».
Αυτό υποστηρίζει αναφορικά με το έγκλημα των Τεμπών ο πρ. υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης σε υπόμνημά του προς την Ολομέλεια της Βουλής.
Ο Γ. Κεφαλογιάννης παραδέχεται ότι το 2019 του ανατέθηκε:
-η εποπτεία της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών.
-η από κοινού εποπτεία με τον αρμόδιο υπουργό του ΟΣΕ.
Όμως θεωρεί ότι «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ασκεί εποπτεία σε ζητήματα σιδηροδρομικών μεταφορών μέσω της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, η αρμοδιότητα της οποίας περιορίζεται στην παρακολούθηση της ανάγκης επικαιροποίησης του θεσμικού πλαισίου, στην αξιολόγηση των εισηγήσεων των αρμόδιων θεσμικών φορέων, στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και στην κατά ιεραρχικό λόγο και τάξη ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας. Η εν λόγω Διεύθυνση ουδεμία επιχειρησιακή αρμοδιότητα έχει, που αφορά στη λήψη ή εκτέλεση μέτρων ασφάλειας κυκλοφορίας ή διαχείρισης υποδομής».
Σύμφωνα με τον Γ. Κεφαλογιάννη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων «αποτελεί την Αρχή Ασφάλειας της χώρας μας», ενώ ο ΟΣΕ «δρα ως ανεξάρτητος οργανισμός στη λήψη αποφάσεων για τη διαχείριση της υποδομής, στο πλαίσιο των διατάξεων των άρθρων 7Α, 29 και 39 του ν. 4408/2016, ενώ οι αποφάσεις για λειτουργικά θέματα (όπως περιορισμοί ταχύτητας, στελέχωση σταθμαρχείων, έκδοση οδηγιών κυκλοφορίας) λαμβάνονται από τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας του ίδιου Οργανισμού».
Ο Γ. Κεφαλογιάννης ισχυρίζεται ότι:
1. Ως Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ουδεμία αρμοδιότητα είχα, αποκλειστική, συντρέχουσα ή παράλληλη, καθ’ ύλην ή εξ αντανακλάσεως, ούτε συναρμοδιότητα, για θέματα ασφάλειας και διαχείρισης της κυκλοφορίας των σιδηροδρομικών μεταφορών.
2. Η επιχειρησιακή ευθύνη για την ασφάλεια ανήκει αποκλειστικά στον ΟΣΕ Α.Ε. ως διαχειριστή υποδομής και ο εποπτικός μηχανισμός στη ΡΑΣ ως Αρχή Ασφάλειας.
3. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η πολιτική του ηγεσία ασκεί θεσμική εποπτεία, που αφορά κυρίως στην αξιολόγηση προτάσεων, που προέρχονται από τους ίδιους τους αρμόδιους φορείς (ΟΣΕ – ΡΑΣ), η οποία έχει σαφή και αυστηρά λειτουργικά όρια, καθώς ουδεμία αρμοδιότητα άμεσης επιχειρησιακής παρέμβασης αναγνωρίζεται στον νόμο.