Αντιμέτωποι με ταλαιπωρία κι ένα διπλό δίλημμα έρχονται καθημερινά οι οδηγοί που κινούνται στο κέντρο της Αθήνας, αφού αναρωτιούνται αν πρέπει να αναζητήσουν θέση να παρκάρουν ή αν θα πρέπει να πληρώσουν πάρκινγκ από…χρυσό!
Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι σε πεζοδρομημένες ζώνες η πρώτη ώρα στάθμευσης κυμαίνεται από 10 έως και 14,50 ευρώ –ποσά που κάνουν πολλούς να αναρωτιούνται αν τελικά συμφέρει να ψάξουν θέση ή να πληρώσουν την «πολυτέλεια».
Στο Κολωνάκι, όπου η ζήτηση χτυπάει κόκκινο, η τιμή για την πρώτη ώρα φτάνει τα 14,50 €, ενώ στην περιοχή του Συντάγματος καταγράφηκαν τιμές 11,50 €, 11 € και 10 € για την ίδια διάρκεια. Αυτά τα ποσά δεν είναι μόνο αφοριστικά: ισοδυναμούν με την τιμή ενός απλού πάρκινγκ ή ακόμα και με τμήμα ενοικίου μικρού διαμερίσματος σε κάποιες συνοικίες. Τα μικρά ιδιωτικά γκαράζ –γνωστά και ως «Tetris» στις συνοικίες του Ψυρρή ή του Θησείου- προσφέρουν πιο προσιτές λύσεις, με τιμές 3–10 € για τρεις ώρες ή 10–18 € ημερησίως.
Ωστόσο, η ελεύθερη στάθμευση σε δημόσιους χώρους δεν είναι εύκολη υπόθεση, αφού τα Συστήματα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (Σ.Ε.Σ.) προβλέπουν τιμοκατάλογο 0,50 € ανά 30 λεπτά, φτάνοντας ως τα 6 € για τρεις ώρες. Επιπλέον, το αρχικό πρόστιμο για παράνομη στάθμευση ανέρχεται στα 20 €, ενώ σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και τα 80 €, χωρίς τη δυνατότητα έκπτωσης πλέον.
Εναλλακτικές λύσεις
Με τον αυξημένο ανταγωνισμό, νέες υπηρεσίες όπως οι εφαρμογές myAthensPass, Parkaround και ParkPal/Thesi.gr επιτρέπουν αναζήτηση, κράτηση και πληρωμή χώρων στάθμευσης ηλεκτρονικά. Σε μεγαλύτερες εγκαταστάσεις – π.χ. Polispark, Parking Paris – οι τιμές ξεκινούν από 3,5 € για την πρώτη ώρα, με ημερήσιο κόστος 5–7 € και μηνιαίες συνδρομές από 80 €.
Ακόμα, σταθμοί με αξιόπιστη κίνηση, όπως ο Fix-Fix metro station, προσφέρουν 6 €/24 ώρες τα Σαββατοκύριακα, με πρόσβαση στο μετρό – δημοφιλή επιλογή για επισκέπτες στην Ακρόπολη.
Η λύση για πολλούς είναι να συνδυάσουν τις μόχθους αναζήτησης δημόσιου χώρου με τη χρήση ιδιωτικών γκαράζ μέσω εφαρμογών. Παράλληλα, η προοπτική εφαρμογής δακτυλίου παραμένει σε συζήτηση, ευθυγραμμισμένη με τα σχέδια ανάσχεσης του κυκλοφοριακού κορεσμού στο κέντρο.
Το κόστος στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας πλέον έχει φτάσει σε επίπεδα που πολλές φορές ανταγωνίζονται το ενοίκιο μικρού διαμερίσματος. Όμως, με προσεκτικό σχεδιασμό – χρήση εφαρμογών, ιδιωτικών γκαράζ και, όπου εφαρμόζεται, δημόσιου πάρκινγκ – οι οδηγοί μπορούν να μειώσουν δραστικά τα έξοδα και να μειώσουν τον χρόνο αναζήτησης θέσης.
Η εναλλαγή μέσων, όπως δημόσιοι χώρου με το αυτοκίνητο για μεγάλες αποστάσεις και μετά με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο κέντρο, παραμένει μέχρι στιγμής η πιο πρακτική λύση, για όσους θέλουν να αποφύγουν το… πολύ-πολύ-πολύ ακριβό parking.