Ολοένα και πιο έντονα γίνονται αισθητές οι αυξήσεις στις τιμές βασικών γλυκισμάτων, όπως οι σοκολάτες, τα γλυκά και –κυρίως– τα παγωτά. Η τάση αυτή έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στους καταναλωτές όσο και στις επιχειρήσεις του κλάδου, επηρεάζοντας την καθημερινή κατανάλωση αλλά και τη συνολική συμπεριφορά της αγοράς.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η συνολική αύξηση στις τιμές ζάχαρης, σοκολατών, γλυκών και παγωτών την περίοδο από τον Μάιο του 2024 έως τον Μάιο του 2025 έφτασε το 7,4%. Πρόκειται για μια αύξηση που δεν περνά απαρατήρητη, ειδικά σε προϊόντα που, παραδοσιακά, θεωρούνται προσιτά ή καθημερινής απόλαυσης.
Η τιμή του παγωτού έχει επηρεαστεί καθοριστικά από την αύξηση στις πρώτες ύλες, όπως το κακάο, η ζάχαρη και το γάλα, καθώς και από την παράλληλη αύξηση του συνολικού λειτουργικού κόστους για τις επιχειρήσεις –από την ενέργεια και τα ενοίκια, έως τη συντήρηση του εξοπλισμού και τις ασφαλιστικές εισφορές του προσωπικού.
Η Νίκη Βαγγέλη, διευθύντρια marketing και πωλήσεων δικτύου αλυσίδας ζαχαροπλαστείων, μίλησε για το ζήτημα, εξηγώντας τη στρατηγική τιμολόγησης της εταιρείας τους. «Η αύξηση είναι 5% φέτος παρόλο που οι πρώτες ύλες είναι 30% και πάνω. Θέλουμε να κρατήσουμε το παγωτό ως απόλαυση και όχι ως πολυτέλεια. Η μπάλα σε μας κοστίζει 2,40 ευρώ αλλά έχουμε τη δυνατότητα κάποιος να βάλει δύο γεύσεις. “Αδικείται” η μπάλα, η οποία σε μας είναι 150 γραμμάρια. Στα συσκευασμένα και στα παγωτά στο περίπτερο, οι τιμές είναι διπλάσιες σε σχέση με ένα ζαχαροπλαστείο αναφορικά με τα γραμμάρια και την τιμή ανά κιλό», ανέφερε.
Συσκευασμένα παγωτά: Μικρότερα προϊόντα – μεγαλύτερες τιμές
Σημαντικές είναι οι αυξήσεις και στα συσκευασμένα παγωτά, όπου παρατηρείται και φαινόμενο “συρρίκνωσης” των προϊόντων. Ενδεικτικά, ένα παγωτό ξυλάκι το 2024 ζύγιζε 68 γραμμάρια και κόστιζε 2,78 ευρώ. Το 2025, το βάρος του μειώθηκε στα 66 γραμμάρια, αλλά η τιμή του εκτινάχθηκε στα 3,84 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 38%.
Η αύξηση δεν περιορίζεται στα περίπτερα και τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Στα ζαχαροπλαστεία της γειτονιάς, η τιμή για μια μπάλα παγωτού σε κυπελάκι κυμαίνεται πλέον από 1,90 έως 4 ευρώ, έναντι 1,70 έως 3,80 ευρώ πέρσι. Οι απλές γεύσεις, όπως η βανίλια και η σοκολάτα, παραμένουν πιο προσιτές, ενώ για παρφέ γεύσεις –που περιλαμβάνουν ξηρούς καρπούς, φρούτα ή κομμάτια σοκολάτας– υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση 0,20 ευρώ. Ακόμη και για μια μικρή ποσότητα σιροπιού, ορισμένες επιχειρήσεις χρεώνουν έξτρα.
Η τιμή στο χύμα παγωτό
Σημαντική αύξηση παρατηρείται και στο χύμα παγωτό, το οποίο διατίθεται κατά κιλό. Το 2024, η τιμή κυμαινόταν από 15 έως 18,50 ευρώ το κιλό. Το 2025, η ίδια ποσότητα κοστίζει πλέον από 16,50 έως 20 ευρώ.
Οι αυξήσεις αυτές έχουν διαμορφώσει μια νέα καταναλωτική πραγματικότητα, όπου ακόμη και η αγορά ενός παγωτού ενδέχεται να γίνει σκέψη και όχι αυθόρμητη απόλαυση. Οι επαγγελματίες του χώρου προσπαθούν να διατηρήσουν όσο γίνεται προσιτές τις τιμές, χωρίς όμως να μπορούν να απορροφήσουν πλήρως το αυξανόμενο κόστος. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανάγκη να προσαρμόσουν τις καθημερινές τους συνήθειες, ακόμη και όταν πρόκειται για κάτι τόσο «γλυκό» και καλοκαιρινό όπως το παγωτό.