Η Τουρκία προσπαθεί να κρύψει τα πτώματα των γενοκτονημένων θυμάτων της πίσω από τη μεγάλη και τη μικρή οθόνη
- Από τον Παναγιώτη Λιάκο
Το «Εξπρές του Μεσονυκτίου» (πρωτότυπος τίτλος στα αγγλικά «Midnight Express») είναι μια αμερικανική δραματική ταινία η οποία προβλήθηκε στα σινεμά το 1978. Τη σκηνοθέτησε ο Αλαν Πάρκερ και το σενάριο, το οποίο βασίστηκε στο ομότιτλο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Μπίλι Χέιζ, έγραψε ο Ολιβερ Στόουν. Η ταινία κόστισε 2.000.000 δολάρια και η πρώτη προβολή της απέφερε στα ταμεία της εταιρίας 35.000.000! Επρόκειτο για μια τεράστια, για την εποχή, εμπορική αλλά και καλλιτεχνική επιτυχία, η οποία επισφραγίστηκε με πολλά κινηματογραφικά βραβεία. Μεταξύ άλλων, το «Εξπρές του Μεσονυκτίου» πήρε δύο Οσκαρ (διασκευασμένου σεναρίου και soundtrack).
Σε αυτή την ταινία, η οποία ακόμα και σήμερα θεωρείται καρφί στο μάτι της προπαγάνδας -που προσπαθεί να εξωραΐσει την τριτοκοσμική κρατική «ψυχή» της γείτονος-, ο θεατής μπορεί να ρίξει μια ματιά στη φρίκη που ζουν οι κρατούμενοι στις τουρκικές φυλακές. Αξίζει να τη δείτε για πολλούς λόγους. Μεταξύ αυτών και οι εξαιρετικές ερμηνείες δύο αξέχαστων Ελλήνων ηθοποιών: του Μιχάλη Γιαννάτου και του Ζαννίνο.
Η Τουρκία, η οποία ποτέ δεν ρίχνει λευκή πετσέτα στον προπαγανδιστικό αγώνα, προσπαθεί να ισοφαρίσει τις εντυπώσεις πουλώντας δικές της τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες είναι τίγκα στο μελό.
Το «Θαύμα στο κελί Νο 7», που προβάλλεται στο Netflix, το τηλεοπτικό τέμενος του λιμπεραλισμού, παρουσιάζει την ιστορία ενός θανατοποινίτη με νοητική υστέρηση, ο οποίος κατηγορήθηκε άδικα για φόνο μικρού κοριτσιού, ενώ ο ίδιος έχει μια κόρη που υπεραγαπά. Οι συγκρατούμενοί του θα τον λυπηθούν και θα κατορθώσουν να βάλουν την κόρη του στο κελί και το δάκρυ πέφτει κορόμηλο…
Το κόλπο «συμπονέστε τον πρωταγωνιστή με ειδικές ανάγκες, συμπαθήστε την Τουρκία» το βλέπουμε και στο «Θαύμα στο κελί Νο 7» (στόχο έχει να «ξεπλύνει» το «Εξπρές του Μεσονυκτίου») και στην τηλεοπτική σειρά «Ο γιατρός». Παλιά τα κόλπα, αλλά πιάνουν ακόμα – και θα πιάνουν όσο υπάρχουν αφελείς θεατές και πρόθυμοι αναμεταδότες της τουρκικής προπαγάνδας, που προσπαθεί να κρύψει τα βουνά με τα οστά των γενοκτονημένων θυμάτων της πίσω από τη μεγάλη και τη μικρή οθόνη.