Mπορεί στα θέματα κορωνοϊού να εντυπωσιάσαμε τους Ευρωπαίους δείχνοντας πειθαρχία, ωστόσο όταν πιάνουμε το τιμόνι είμαστε απείθαρχοι και πολλές φορές επικίνδυνοι. Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι μισοί Έλληνες δηλώνουν πως δεν διστάζουν να οδηγήσουν κουρασμένοι, ενώ το 1/4 που ρωτήθηκε είπε πως θα έπιανε τιμόνι ακόμα κι αν είχε καταναλώσει αλκοόλ.
Με βάση την έρευνα σχετικά με την οδηγική ασφάλεια, η οποία διεξήχθη από το Ευρωβαρόμετρο, σε συνεργασία με το ίδρυμα Fondation Vinci Autorontes και αφορά στοιχεία του 2019, ο Έλληνας οδηγός εμφανίζεται απείθαρχος οδηγικά τα τελευταία χρόνια, καθώς επιμένει να οδηγεί, παρά το γεγονός ότι νιώθει κουρασμένος ή έχει καταναλώσει αλκοόλ σε ποσότητα μεγαλύτερη από το επιτρεπόμενο όριο. Αντίθετα, εμφανίζει υποδειγματική συμπεριφορά όταν κάνει χρήση φαρμάκων, καθώς δεν επιλέγει να βρεθεί πίσω από το τιμόνι.
Το 48% των Ελλήνων οδηγών απάντησε καταφατικά ότι οδηγεί ακόμη και όταν είναι κουρασμένος, είτε πρόκειται να κάνει μακρινά ταξίδια είτε κοντινά. Μπορεί το συγκεκριμένο ποσοστό είναι μειωμένο κατά 7% σε σχέση με την αντίστοιχη νοοτροπία που είχε το 2017, όμως υπολείπεται πολύ σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι Ολλανδοί, για παράδειγμα, δείχνουν ότι σέβονται τους συνοδηγούς, αφού μόλις το 23% απάντησε θετικά ότι οδηγεί όταν νιώθει κουρασμένος, ενώ το ίδιο φαίνεται να πράττουν και οι Γερμανοί, σε ποσοστό 27%, τη στιγμή που εξίσου απείθαρχοι με τους Έλληνες εμφανίζονται οι Πολωνοί με 47%, αλλά και οι Βέλγοι με 41%.
Αρνητικά πρωτεία
Αρνητικά πρωτεία έχουμε και στην οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε ποσοστό μεγαλύτερο από το επιτρεπόμενο όριο, με ένα 24% να αναφέρουν ότι είναι διατεθειμένοι να οδηγήσουν μετά από κατανάλωση αλκοόλ, ποσοστό -όμως- που είναι μειωμένο κατά 4% από αυτό που ίσχυε το 2017.
Απείθαρχοι εμφανίζονται και οι Βέλγοι, οι οποίοι οδηγούν μετά από χρήση αλκοόλ σε ποσοστό 23%, ενώ υποδειγματικοί σε αυτόν τον τομέα εμφανίζονται οι Σλοβάκοι σε ποσοστό 3%, καθώς και οι Ολλανδοί και οι Σουηδοί σε ποσοστό 4%.
Επικίνδυνες συμπεριφορές εμφανίζουν οι Γάλλοι, οι Βέλγοι και οι Ισπανοί, οι οποίοι απάντησαν θετικά (11%) στην ερώτηση εάν οδηγούν εφόσον έχουν λάβει φάρμακα που μπορεί να επηρεάσουν την προσοχή τους. Αντιθέτως, οι Έλληνες οδηγοί σε αυτόν τον τομέα καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ, καθώς μόλις το 7% απάντησε θετικά (μαζί με τους Άγγλους, τους Σουηδούς και τους Πολωνούς), έχοντας σε ακόμη καλύτερη θέση τους Ολλανδούς σε ποσοστό 5%.
Τέλος, μεγάλη αύξηση γνώρισε το ποσοστό των Ελλήνων που οδηγεί εφόσον έχει καπνίσει κάνναβη ή έχει κάνει χρήση ναρκωτικών, αφού το 4% απάντησε ότι είναι διατεθειμένο να οδηγήσει μετά από χρήση ναρκωτικών, ενώ στην ίδια θέση βρίσκονται και οι Ισπανοί. Αντίθετα, μόλις το 1% των Γάλλων απάντησε θετικά στη συγκεκριμένη ερώτηση.