Στο ιταλικό πλήρωμα ρίχνουν τις ευθύνες για τη ναυτική τραγωδία του «Norman Atlantic» οι υπεύθυνοι της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ που είχαν ναυλώσει το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο όπου κάηκαν ή πνίγηκαν συνολικά 12 επιβάτες, ενώ ακόμα και σήμερα αγνοούνται 18 άνθρωποι, μετά από την μοιραία φωτιά που προκλήθηκε στις 28 Δεκεμβρίου 2014 στα γκαράζ του καραβιού εν πλω στην Αδριατική, κατά τη διάρκεια προγραμματισμένου δρομολογίου στη γραμμή Πάτρας-Ιταλίας.
- Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος
Σήμερα απολογήθηκαν ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά οι τέσσερις από τους συνολικά 11 κατηγορούμενους για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους.
Πρώτος απολογήθηκε ο εφοπλιστής διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΕΚ ο οποίος ανέφερε πως «πρόκειται για ένα τραγικό δυστύχημα και είμαστε όλοι συγκλονισμένοι». Αναφερόμενος στη ναύλωση του ιταλικού Norman Atlantic από την ΑΝΕΚ ανέφερε πως το έκαναν προς αντικατάσταση άλλου πλοίου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λένε μάρτυρες ότι είχαν εισιτήριο για άλλο πλοίο. Εσείς γνωρίζατε ότι το πλοίο είχε τις ίδιες καμπίνες με αυτό που αντικατέστησε;
Εφοπλιστής: Νομίζω πως είχε λιγότερες καμπίνες. Προχωρήσαμε στη ναύλωση του πλοίου. Είδαμε τα πιστοποιητικά του και μόλις το παραλάβαμε, το Λιμενικό της Ιταλίας και της Ελλάδας έκαναν γυμνάσια με όλο το πλήρωμα και έδωσαν την άδεια να προχωρήσουν. Έτσι ξεκίνησε το δρομολόγιο.
Αναφερόμενος στην φωτιά στο πλοίο είπε:
«Για την φωτιά ενημερώθηκα ξημερώματα. Πήγα στο γραφείο μου και ήμουν σε συνεχή επικοινωνία με την ομάδα διαχείρισης κρίσεων. Μετά την φωτιά δεν δούλεψε το σύστημα κατάσβεσης. Δεν δούλεψε η γεννήτρια».
Ρίχνει τις ευθύνες στον πλοίαρχο
Ως προς την επιχείρηση εκκένωσης του καραβιού μετά την φωτιά, ο κατηγορούμενος έριξε το μπαλάκι στον πλοίαρχο και το ιταλικό πλήρωμα.
«Δεν ήξερε το πλήρωμα τι να κάνει… Το επόμενο βήμα. Εκεί έπρεπε να είναι ένας αξιωματικός να τους δίνει οδηγίες. Προσπαθούσαμε να μιλήσουμε για το τι γινόταν στο καράβι, με επιβάτες, δημοσιογράφους. Ο καπετάνιος μιλούμε με το θάλαμο επιχειρήσεων της Ιταλίας και τον πλοιοκτήτη. Από εκεί έπαιρνε εντολές και κατευθύνσεις. Δεν είχαμε την ασφάλεια, εμείς είχαμε την ασφαλιστική κάλυψη» υποστήριξε ο Εφοπλιστής.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εσείς είχατε ευθύνη για το πλήρωμα και αν είναι εκπαιδευμένοι…
Εφοπλιστής: Για την ασφάλεια του πλοίου δεν είχαμε καμία σχέση. Μόνο για το ξενοδοχειακό κομμάτι και το γκαράζ να παρκάρουμε τα αυτοκίνητα. Το πως έπρεπε να το διαχειριστεί το πλοίο, ήταν υπεύθυνοι οι Ιταλοί. Εμείς λέγαμε το δρομολόγιο και αυτός κανόνιζε το δρομολόγιο. Δεν μπορούσαμε να πούμε για την ασφάλεια του πλοίου.
«Το πλήρωμα έκανε καλά τη δουλειά του»
Ο κατηγορούμενος προσπάθησε να καλύψει το 56μελές πλήρωμα εκ των οποίων οι 34 ήταν Έλληνες. Μάλιστα επιχείρησε να ανατρέψει τις καταθέσεις επιβατών που κατήγγειλαν στο δικαστήριο πως δεν τους έδωσαν σωσίβια οι ναυτικοί, αλλά τα έπαιρναν μόνοι τους.
«Όλοι ήταν με σωσίβια. Ο,τι είχε να κάνει το πλήρωμα το έκανε». Ισχυρίστηκε ο Εφοπλιστής για να τον διακόψει η πρόεδρος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Οι επιβάτες λένε ότι σωσίβια έδινε ο ένας στον άλλο…
Εφοπλιστής: Το καταλαβαίνω. Ορισμένοι έχουν δίκιο. Πιστεύω ότι εκ του αποτελέσματος το πλήρωμα έκανε καλά τη δουλειά του.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μάρτυρες κατέθεσαν ότι δεν υπήρχε οργάνωση, κάποιος να τους κατευθύνει;
Εφοπλιστής: Στο πλοίο μετά τον Θεό είναι ο καπετάνιος. Αν ο καπετάνιος δεν δώσει κατευθύνσεις…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης;
Εφοπλιστής: Φυσικά υπήρχε. Ο καθένας ήξερε ποια είναι η θέση του αλλά όχι τι έπρεπε να κάνει. Εκεί χρειάζεσαι αξιωματικό να σου δώσει οδηγίες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είχατε όμως την ευθύνη για την ασφάλεια των επιβατών;
Εφοπλιστής: Όχι μόνο για την ασφάλεια του πλοίου.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μπορεί κάποιοι να πήραν σωσίβια αλλά πήδηξαν στη θάλασσα και χάθηκαν… Ήταν χάος.
Εφοπλιστής: Είχαμε το ξενοδοχειακό κομμάτι μόνο και τη διαχείριση του γκαράζ. Εμείς είδαμε ότι το πλοίο δουλεύει. Κάναμε δοκιμαστικό δρομολόγιο. Ήταν πλοίο 20 ετών. Δούλευε κανονικά.
Η φόρτωση των υπεράριθμων φορτηγών-ψυγείων και η φωτιά σε ένα από αυτά…
Επίμονες ήταν οι ερωτήσεις των δικαστών για τις ευθύνες του ιταλικού και ελληνικού πληρώματος του Norman Atlantic, καθώς οι Ιταλοί καταγγέλλουν πως οι υπεύθυνοι της ΑΝΕΚ δεν τους είχαν ενημερώσει εγκαίρως για τον αριθμό των φορτηγών που θα φορτώνονταν στο πλοίο.
Ας σημειωθεί πως οι Ιταλοί υποστηρίζουν πως δεν μπορούσαν να φορτωθούν πάνω από 60-65 φορτηγά-ψυγεία, καθώς δεν ήταν δυνατό να παρέχουν ηλεκτρικό ρεύμα σε περισσότερα οχήματα.
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη για τα αίτια της πυρκαγιάς, είχαν φορτωθεί 7 επιπλέον φορτηγά-ψυγεία από αυτά που άντεχε η ηλεκτρική παροχή του πλοίου, με αποτέλεσμα σε ένα από αυτά που χρησιμοποιούσε μηχανή ντίζελ και όχι πρίζα του πλοίου, να ξεσπάσει η φωτιά…
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Είχατε υποχρέωση να παρέχετε την κατάλληλη πληροφόρηση στον πλοίαρχο για το φορτίο;
Εφοπλιστής: Είχαμε υποχρέωση να το δώσουμε.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Το κάνατε; Ενημερώθηκε ο πλοίαρχος;
Εφοπλιστής: Νομίζω ότι πριν από τον απόπλου θα είχε ενημερωθεί.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Μαθατε αν έγινε;
Εφοπλιστής: Ξέρω ότι ενημερώθηκε για τον αριθμό των επιβατών.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Για το φορτίο; Για να κάνει μετά τον σχεδιασμό στοίβαξης…
Εφοπλιστής: Εκείνη τη στιγμή λέμε τα φορτία.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Είχατε την υποχρέωση να δώσετε την πληροφόρηση για το φορτίο…
Εφοπλιστής: Είχαμε υποχρέωση να δώσουμε τα χαρτιά και να συμπληρωθούν για το τι έχουμε φορτώσει. Δεν ξέρω αν ενημερώθηκε ο πλοίαρχος. Πρέπει να είχε ενημερωθεί για να παραδοθούν τα χαρτιά.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Έγινε αυτό; Ενημερώθηκε ο πλοίαρχος;
Εφοπλιστής: Ξέρω ότι ενημερώθηκε για τους επιβάτες και το φορτίο.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Υπήρξαν προβλήματα στην φόρτωση… Εσείς έχετε κάτι να πείτε;
Εφοπλιστής: Η φόρτωση των φορτηγών είναι διαφορετική από την φόρτωση των ΙΧ.Δεν το κάνουμε για να μπουν παραπάνω Δεν μπορούν να μπουν παραπάνω. Είναι δύσκολο να έχει καταπατηθεί ο κανονισμός. Οπωσδήποτε έχουν τηρηθεί τα όρια. Οι κανονισμοί εγώ πιστεύω ότι δεν μπορούν να καταπατηθούν.
Ο κατηγορούμενος ρωτήθηκε και ως προς τις πρίζες που μπορούσαν να τροφοδοτήσουν μόνο μέχρι 65 φορτηγά-ψυγεία. Μάλιστα μάρτυρες οδηγοί φορτηγών ανέφεραν πως αναγκάστηκαν να θέσουν σε λειτουργία γεννήτριες για να ηλεκτροδοτηθούν τα ψυγεία τους, αν και απαγορεύεται εν πλω.
«Εγώ δεν είχα γνώση για αυτό το θέμα. Ενημερώθηκα μετά. Μέχρι 60-65. Δεν βάλαμε παραπάνω» ανέφερε σχετικά ο Εφοπλιστής.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Στο 4 γκαράζ υπήρχαν 40 πρίζες αλλά 47 φορτηγά που είχαν ανάγκη από ρεύμα. Το επιβεβαιώνετε;
Εφοπλιστής: Δεν είχα εικόνα. Εκ των υστέρων, το πολύ πολύ να του λέγαμε περίμενε έξω. Δεν θα το αφήναμε να μπει.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Υπάρχουν μάρτυρες οδηγοί ότι υπήρξαν εντάσεις παρουσία του κ. Φαντάκη (Σ.Σ. συγκατηγορούμενος και ο “σύνδεσμος” ανάμεσα στην ΑΝΕΚ και την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία του “Norman Atlantic”) και μπήκαν στη μηχανή. Δεν είχε ρεύμα ή δεν λειτουργούσαν πρίζες.
Εφοπλιστής: Ο κανονισμός και εμείς το απαγορεύουμε. Όλα ήταν σωστά. Δεν ξέρω τι μπορεί να λένε κάποιοι επιβάτες. Δεν μπορώ να αμφισβητήσω. Εμείς απαγορεύουμε να δουλεύουν εκεί που δεν πρέπει. Όλα ήταν σωστά στοιβαγμένα. Κανένα δεν δούλευε.
Ερωτηθείς για τους λαθρεπιβάτες που επιβιβάζονται στα πλοία στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, υποστήριξε: «Προσπαθούμε να το ελέγξουμε γιατί συχνά όταν φτάνουν στην Ιταλία, τους ρωτάνε με ποιο πλοίο ήρθατε και μας επιβάλλεται πρόστιμο».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τον έλεγχο ποιος τον κάνει;
Εφοπλιστής: Ο έλεγχος γίνεται από το πλήρωμα.
Όμως, όπως προκύπτει από το ναυλοσύμφωνο ανάμεσα στην ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία και την ΑΝΕΚ, στη σελίδα 31:
«Οι ναυλωτές θα διασφαλίζουν επίσης ότι θα ασκούν εύλογη επιμέλεια και προσοχή για παρεμπόδιση λαθρεπιβατών σε επίτευξη πρόσβασης στο πλοίο. Για τον σκοπό αυτό οι ναυλωτές κατά τη διακριτική των ευχέρεια θα χρησιμοποιούν με δικό των κίνδυνο και δαπάνη έναν επαρκή αριθμό ικανών και καλώς καταρτισμένων φυλάκων ασφαλείας καθ’ όλη την διάρκεια παραμονής του πλοίου σε λιμάνι».
Άρα η ΑΝΕΚ είχε την ευθύνη και μάλιστα θα μπορούσε να χρησιμοποιεί φύλακες για την αποτροπή επιβίβασης λαθρεπιβατών.
Το …μπαλάκι των ευθυνών στον Ιταλό ύπαρχο για την φόρτωση
Ο δεύτερος κατηγορούμενος που απολογήθηκε ήταν ο Παύλος Φαντάκης, ο «σύνδεσμος» ανάμεσα στην ΑΝΕΚ και τον Ιταλό πλοίαρχο. «Είχα αρμοδιότητα να μεταβιβάζω τις εντολές των Ιταλών στο ελληνικό πλήρωμα και να παρεμβαίνω σε προβλήματα με τους επιβάτες. Με την φόρτωση δεν είχα καμία σχέση. Δεν είχα καθήκοντα αξιωματικού. Ήμουν συνήθως με τον πλοίαρχο στη γέφυρα ή στον καταπέλτη» υποστήριξε στην απολογία του, ρίχνοντας το… μπαλάκι των ευθυνών στο ιταλικό πλήρωμα.
«Τη φόρτωση επέβλεπε ο ύπαρχος με τους αξιωματικούς» ανέφερε.
Ο κατηγορούμενος ρωτήθηκε γιατί ο Ιταλός πλοίαρχος ζήτησε να σταματήσει η φόρτωση του καραβιού λίγο πριν το μοιραίο ταξίδι.
«Μου είπε ο πλοίαρχος ότι έχει πρόβλημα με την φόρτωση. Ανεβήκαμε στο γκαράζ 4. Είδαμε τι πρόβλημα υπάρχει. Δένανε από τη μια μεριά και περίμεναν και το άλλο φορτηγό για να τα δέσουν και τα δυο. Μετά συνεχίστηκε κανονικά η φόρτωση».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπήρχαν διαφωνίες του ιταλικού και ελληνικού πληρώματος;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Δεν υπήρχαν σοβαρά προβλήματα, κυρίως για το φαγητό. Συνεννοούνταν στα αγγλικά αλλά οι δικοί μας ήξεραν ιταλικές λέξεις γιατί είχαν ξανασυνεργαστεί. Ο Ιταλός ηλεκτρολόγος ζήτησε Έλληνα να τον βοηθάει. Ο Έλληνας (Σ.Σ. συγκατηγορούμενος του) δεν έκανε τίποτα αν δεν ήταν παρών ο Ιταλός ηλεκτρολόγος. Δεν ήξερε το πλοίο. Πρώτη μέρα ήταν. Συνεννοούνταν ο ύπαρχος με τον ηλεκτρολόγο αν ήθελε ρεύμα που θα μπει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάποιοι επιβάτες σας παρουσίασαν ως τον Έλληνα πλοίαρχο;
Ως προς την επιχείρηση εγκατάλειψης του καραβιού μετά την φωτιά, ο κατηγορούμενος ανέφερε: «Όταν ξέσπασε η φωτιά αμέσως πήγα στη γέφυρα σχεδόν ταυτόχρονα με τον πλοίαρχο. Να σημειώσω ότι δεν είχα καθήκοντα. Το μόνο που μου είπε ο πλοίαρχος είναι να είμαι μαζί του στη γέφυρα. Βλέπω τον πλοίαρχο να ετοιμάζει το σχέδιο. Καθυστέρησαν πολύ να τον ενημερώσουν. Ήρθε ο κ. Δαμίγος (Σ.Σ. αρχιθαλαμηπόλος του πλοίου) και μου είπε ότι φώναζε στον ασύρματο και δεν τον άκουγε κανένας λόγω του πανικού. Ενημερώνω τον πλοίαρχο και του είπα θα σε ενημερώσω ότι έχουν εκκενωθεί όλες οι καμπίνες».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Οι επιβάτες λένε ότι μόνοι τους βγήκαν από τις καμπίνες. Δεν τους ενημέρωσε κάποιος…
Τι λέει για τις στιγμές πανικού στο πλοίο
Στην απολογία του αναφέρθηκε και ως προς την εγκατάλειψη του πλοίου: «Ξαφνικά βλέπω τη βάρκα να κατεβαίνει. Πηγαίνω στη γέφυρα. Του λέω έδωσες εγκατάλειψη; όχι μου λέει αποκλείεται. Τον τραβάω αριστερά να δει. Μου λέει δεν έδωσε καμία εντολή. Μου λέει δυστυχώς έχουν σβήσει οι μηχανές. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Βγήκα απ’ έξω. Τον πρώτο που συνάντησα ήταν τον ανιψιό φορτηγατζή που έπεσε στη θάλασσα. Προσπαθούσαμε να ηρεμήσουμε τον κόσμο να πάει στα ψηλότερα καταστρώματα μέχρι να έρθει πλοίο. Άλλοι ήθελαν να πέσουν στη θάλασσα. Είχε μαζευτεί πάρα πολύς κόσμος. Κάποια στιγμή δεν μπορούσαμε να αναπνεύσουμε. Θα πάθαιναν ασφυξία. Όσοι έρχονταν πάνω ήταν όλοι μαύροι. Από πριμα προς τα μπρος ερχόταν η φωτιά».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μου κάνει εντύπωση ότι είχατε συνεργασία με τον πλοίαρχο αλλά λέτε δεν έχετε αρμοδιότητες…
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Έτυχε μπορεί να ήταν κάποιος άλλος λογιστής δικηγόρος. Πήγα εγώ γιατί ήξερα την γραμμή.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Φορούσατε διακριτικά;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Όχι
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είχατε τόση συνεργασία με τον πλοίαρχο και δεν είχατε διακριτικά;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Έτυχε. Πήγα για λίγες ημέρες. Δεν είχα κλειδιά, δεν ήξερα τους κωδικούς. Δεν είχα πρόσβαση σε ελεγχόμενους χώρους. Δεν μπορούσα να πάω σε γκαράζ χωρίς κάποιο μέλος του πληρώματος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπήρχαν οδηγοί που κοιμήθηκαν στο γκαράζ. Πώς μπήκαν;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Κάποια πόρτα ανοικτή.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποιος είναι υπεύθυνος;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Ο ύπαρχος
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έγιναν γυμνάσια;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Δεν ήμουν παρών. Δεν μου εξέφρασε κάνεις παράπονα, ούτε οι αρχές σχετικά με το ελληνικό πλήρωμα. Επιθεωρήθηκε ελέγχθηκε από τις αρχές και μετά ξεκίνησε ταξίδια. Έγιναν σενάρια πυρκαγιάς.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Γιατί δεν εφαρμόστηκαν όταν ξέσπασε η φωτιά;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Δεν χτύπησε συναγερμός του πληρώματος. Δεν πήγαν στα σημεία που τους είχαν καλέσει. Είχαν συνεννοηθεί πρίμα δεξιά δεν είχε πάει κανείς Ιταλός. Δεν δόθηκαν καθόλου οδηγίες. Δεν έγινε καμία ανακοίνωση. Δεν δούλευε τίποτα, καμία γεννήτρια. Δεν δούλευε η αντλία πυρκαγιάς.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Τα διακριτικά του πληρώματος;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Διακριτικά δεν είχε το πλήρωμα γιατί δεν τους τα έδωσε ο επικεφαλής.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κόσμος πήδηξε στην θάλασσα. Είναι σοβαρό…
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Πήγε το ιταλικό πλήρωμα και κατέβαζε τη βάρκα και γω το ίδιο θα προσπαθούσα να πηδήξω στην βάρκα αν έβλεπα ότι το πλήρωμα την εγκαταλείπει. Άλλοι χάθηκαν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης Άλλοι στη βάρκα.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν υπήρχε εντολή εκκένωσης…
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Από μόνοι τους το έκαναν.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εσείς γιατί δεν μιλήσατε με τον πλοίαρχο;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Μου είπε κάντε ό,τι μπορείτε να σωθεί ο κόσμος. Τον ανεβάσαμε τον κόσμο στα πιο ψηλά καταστρώματα.
«Δεν θα καιγόταν το πλοίο…»
Και αυτός ο κατηγορούμενος έριξε το …μπαλάκι των ευθυνών για την τραγωδία στους Ιταλούς.
Ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Δεν ήταν στην οργανική σύνθεση του πλοίο οι Έλληνες ναύτες. Αν δεν είχαν κλείσει τη μηχανή δεν θα είχαμε θύματα. θα πηγαίναμε στην Ερεικούσα. Ήμασταν κοντά. Ο πλοίαρχος μου λέει δεν έχω μηχανές».
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Θα μπορούσε να γίνει κάτι;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Θα μπορούσε να αλλάξει κάτι, αν οι Ιταλοί ενεργούσαν σωστά από την αρχή και είχε περιοριστεί η φωτιά. Όταν χτύπησε το πρώτο αλάρμ να κάνανε έλεγχο πριν επεκταθεί φωτιά. Να ενεργοποιούσαν το “ντρέσερ” (Σ.Σ. αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης) και δεν θα καιγόταν το πλοίο ή θα περιοριζόταν.
Η εκ δεξιών της προέδρου πρωτοδίκης, με τις αλλεπάλληλες ερωτήσεις της κατάφερε να αποκαλύψει το ρόλο του κατηγορούμενου, με βάση το ναυλοσύμφωνο της ΑΝΕΚ με την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Η έχμαση ήταν υπό την ευθύνη των ναυλωτών… Αυτό λέει η συμφωνία. Στο κεφάλαιο λέει ότι οι ναυλωτές έχουν δικαίωμά να τοποθετήσουν μέχρι δύο άτομα. Η εταιρία ΑΝΕΚ τοποθέτησε τέτοιο άτομο; Εσείς μας λέτε δεν ήσασταν…
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Την έχμαση την έκανε το ελληνικό πλήρωμα, κάτω από την επίβλεψη του πλοιάρχου για την ασφάλεια του πλοίου.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Δεν αμφισβητώ αυτό. Η ΑΝΕΚ τοποθέτησε άτομο να βοηθάει στην έχμαση;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Βοηθούσα τον πλοίαρχο στην επικοινωνία
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Εσείς ήσασταν;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Εγώ ήμουν το άτομο που μετέφερε τις εντολές του πλοιάρχου στο ελληνικό πλήρωμα.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Άρα ήσασταν εσείς αυτό το άτομο… Φυσική παρουσία είχατε στα γκαράζ;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Δεν ήμουν στα γκαράζ μέσα. Κάποια στιγμή δώσαμε λύση σε ένα πρόβλημα που παρουσιάστηκε
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Μάρτυρες περιέγραψαν φυσική παρουσία σας στο γκαράζ ιδίως στο 4… για πολλά πράγματα καλούσαν εσάς και δίνατε εντολές…
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Και σε μένα το έχουν πει χωρίς να ξέρουν. Για άλλο άτομο με έχουν περάσει. Και μπροστά μου το έλεγαν οδηγοί.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Πολλοί από αυτούς τους οδηγούς λόγω του ότι σας ξέρανε φυσιογνωμικά, πως είναι δυνατό να σας έχουν μπερδέψει με άλλο πρόσωπο;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Το λένε σκόπιμα
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Για ποιο λόγο;
ΦΑΝΤΑΚΗΣ: Δεν ξέρω.
«Έχουμε ήσυχη τη συνείδηση μας…»
Κλείνοντας την απολογία του ο «σύνδεσμος» της ΑΝΕΚ με τον Ιταλό πλοίαρχο επί του πλοίου, ανέφερε:
«Λυπόμαστε όλοι για το τραγικό γεγονός. Κινδύνευσαν και οι δικές μας ζωές. Κάναμε ο,τι μπορούσαμε. Έχουμε ήσυχη τη συνείδηση μας. Κάναμε παρά πολλά. Μας έχουν βραβεύσει και μένα και τον κάπτεν Γιάννη (Σ.Σ. εννοεί τον συγκατηγορούμενο του διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ). Σε ένα λιμάνι θα σας πουν τα καλύτερα λόγια για μένα Για τις ενέργειες μου το έχουν πει και στις τηλεοράσεις και τα site».
Ο τρίτος κατά σειρά κατηγορούμενος που απολογήθηκε, Λάζαρος Χατζηαβραμίδης, ήταν ο προϊστάμενος οικονομικός αξιωματικός εκ μέρους της ΑΝΕΚ, ο οποίος ανέφερε ως προς το τι έκανε μετά την φωτιά στο πλοίο:
«Στις 5.20 το πρωί ώρα Ελλάδας χτύπησε το προαλάρμ στη καμπίνα του πληρώματος. Εγώ ήμουν στο ντεκ 7. Άνοιξα την πόρτα και είδα τους καπνούς. Έβαλα τη στολή μου και κατέβηκα κάτω. Είδα κόσμο να οδηγείται στα εξωτερικά καταστρώματα. Επικοινώνησα με τον ασύρματο με τη γέφυρα να μου πει τι συμβαίνει. Δεν μου απάντησε κάνεις. Από ένστικτο και εμπειρία μίλησα με τους υπεύθυνους των σταθμών Α και Β να εκκενώσουν τους σταθμούς, να βγάλουν τον κόσμο στα εξωτερικά καταστρώματα και οι εκκενωτές να κάνουν εκκένωση. Δυστυχώς ο εναλλακτικός σταθμός εφόσον δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθούν οι 2 σταθμοί, είχε πιάσει φωτιά. Όλος ο κόσμος πήγε αριστερά όπου ήταν τα σωστικά μέσα. Μόλις τελείωσε η διαδικασία, δίνω αναφορά ότι τελείωσε η εκκένωση. Δεν υπήρχε κάνεις μέσα στις καμπίνες… Εκ του αποτελέσματος. Κάθισα στην έξοδο για να εμποδίσω επιβάτες που ήθελαν να γυρίσουν πίσω να πάρουν προσωπικά τους αντικείμενα. Όταν βγήκα έξω διαπίστωσα πως τα σωστικά μέσα από αριστερά είχαν πέσει στη θάλασσα. Δεν υπήρχε τίποτα. Φορούσα τη στολή μου. Μου έδωσαν άλλο μπουφαν που δεν ήταν της ΑΝΕΚ όταν βγήκαμε να σώσουμε τον κόσμο».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι δεν πήγε καλά;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Ήταν αργή η αντίδραση από τη γέφυρα. Άκουσα ότι όταν χτύπησε το fire alarm (Σ.Σ. συναγερμός φωτιάς) ο αξιωματικός γέφυρας έκανε επανεκκίνηση αντί να στείλει περίπολο να δει τι έχει συμβεί στο συγκεκριμένο σημείο. Ενεργοποίησαν λάθος ζώνη κατάσβεσης. Αντί στο 4 στο 3.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μετά; Γιατί χάθηκε τόσος κόσμος;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Γιατί κατέβασαν τις βάρκες χωρίς να έχει δοθεί εντολή εγκατάλειψης και προτού ολοκληρωθεί η εκκένωση. Οι καιρικές συνθήκες ήταν οι πιο αντίξοες που μπορούσαν να επικρατούν σε έκτακτη ανάγκη. Οι υπεύθυνοι στους σταθμούς καθαίρεσης. Αυτοί κατέβασαν τις βάρκες με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τόσοι άνθρωποι. Είχαν ρίξει τις βάρκες πριν ολοκληρωθεί η εκκένωση. Κάνανε λάθος αυτοί που ήταν στους σταθμούς καθαίρεσης.
Καταλήγοντας την απολογία του είπε:
«Εύχομαι κανένας άνθρωπος να μην ζήσει αυτό που ζήσαμε εμείς. Καταφέραμε να σώσουμε ανθρώπους και τους εαυτούς μας. Δεχόμαστε ψυχική ταλαιπωρία εδώ και 6 χρόνια. Εύχομαι να μη τη ζήσει κάνεις άνθρωπος».
Ο τέταρτος κατηγορούμενος, Γιώργος Τζάμος, ο οποίος ήταν στις εργασίες έχμασης των φορτηγών στο γκαράζ 4, ανέφερε πως υπεύθυνος για την έχμαση ήταν ο Ιταλός λοστρόμος και για την παροχή ρεύματος στα φορτηγά-ψυγεία ο Ιταλός ηλεκτρολόγος.
Ως προς το πρόβλημα που είχε παρατηρηθεί κατά την έχμαση, ο κατηγορούμενος είπε:
«Πήρα τον κ. Φαντάκη που ήταν κάτω. Έρχεται πάνω και μου λέει θα τα κάνεις όπως στα λέει ο Ιταλός. Έβαζα και έδενα».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μπήκε μεγαλύτερος αριθμός φορτηγών για ρεύμα;
ΤΖΑΜΟΣ: Εγώ έβαζα όσα χωρούσαν. Δεν τα μέτραγα. Όταν έβλεπα ότι γέμιζε έλεγα στείλε άλλα δύο και τελειώσαμε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και αν έμπαινε φορτηγό που ήθελε ψυγείο;
ΤΖΑΜΟΣ: Αυτό ήταν δουλειά του ηλεκτρολόγου. Δεν ασχολούμουν αν έπαιρνε ρεύμα. Δεν ήξερα να βάλω ρεύμα. Δεν ήμουν υπεύθυνος. Εγώ μόνο παρκάρισμα έκανα.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΗΣ: Τα καθήκοντα του κ. Στεργιώτη (Σ.Σ. Έλληνα συγκατηγορούμενου) ποια ήταν;
ΤΖΑΜΟΣ: Στην έχμαση ήταν επικεφαλής μου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τα καθήκοντα του κ. Φαντάκη σε σχέση με την φόρτωση;
ΤΖΑΜΟΣ: Αν δεν μπορούσα να συνεννοηθώ με τους Ιταλούς πήγαινα στον κ. Φαντάκη.
Ως προς την εγκατάλειψη του πλοίου και το πως βρέθηκε στη βάρκα που καθαιρέθηκε και έφυγε από το φλεγόμενο πλοίο, περιέγραψε:
«Μόνος μου από τον καπνό βγήκα από την καμπίνα στις 5.30. Φορούσα ρούχα της ΑΝΕΚ και παπούτσια ασφαλείας. Αριστερά του πλοίου είχε μαζευτεί κόσμος. Στη βάρκα έβαζαν κόσμο μέσα. Η λαμαρίνα έκαιγε τόσο πολύ που τα πόδια των επιβατών καίγονταν. Εγώ φορούσα τα παπούτσια ασφαλείας και καιγόμουν λιγότερο. Έλεγα στους επιβάτες “μην πέσετε στη θάλασσα”. Σε αυτές τις συνθήκες δεν θα έμπαινα στη βάρκα. Είχε κατέβει η βάρκα, ακούω φωνές. Το ένα σκοινί είχε μαγκώσει… Λέω θα σκοτωθούν… Με ένα μαχαιράκι σκαρφαλώνω και κόβω το σκοινί… Ανεβαίνω από την ανεμόσκαλα και πηδάω στη βάρκα. Του λέω γύρνα πίσω. Μου λέει “νόου”. Ήταν ό,τι χειρότερο. Τσακωθήκαμε μέσα στην βάρκα. Μετά πήγαμε σε ένα άλλο βαπόρι. Έμεινα μέσα δεν μπορούσα να γυρίσω πίσω».
Η επόμενη προγραμματισμένη συνεδρίαση του δικαστηρίου είναι στις 12 Ιανουαρίου με την αγόρευση του Εισαγγελέα της Έδρας.