Με την πανδημία της Covid-19 να λειτουργεί ως «επιταχυντής» για την ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων ανά τον κόσμο, οι εγχώριες εταιρείες, σχεδόν στο σύνολο τους (ποσοστό 93,8%), απαντούν ότι η κρίση του νέου κορωνοϊού επιτάχυνε τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού της λειτουργίας τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι ελληνικές εταιρείες, επίσης σχεδόν στο σύνολο τους (90,2%), δηλώνουν ότι είτε έχουν ήδη ανταποκριθεί, είτε σκοπεύουν να ενεργοποιήσουν άμεσα έναν «οδικό χάρτη ψηφιακού μετασχηματισμού». Μάλιστα, απασχολούν σε σχετικά projects ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους: πάνω από το 74% συμμετέχει full time ή αφιερώνει σημαντικό κομμάτι του χρόνου του.
Όπως διαπιστώνει το ετήσιο report του Found.ation και του EIT Digital –απ’ όπου προέρχονται τα στοιχεία– για μια ακόμη χρονιά, η εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού σε hard και soft skills αναδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική πρακτική για την εφαρμογή οπουδήποτε σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού.
Σύμφωνα με το sepe.gr, ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που εντοπίζει το «Digital Transformation in Greece 2020-2021 report», είναι ότι, ενώ πριν από την πανδημία 7 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις είχαν μόλις το 25% του εργατικού τους δυναμικού σε remote work, μετά από την έξαρση της Covid-19, 6 στις 10 επιχειρήσεις έχουν πάνω από το 50% του δυναμικού τους να εργάζεται από απόσταση.
Τηλεργασία και συλλογή δεδομένων
Η εργασία από απόσταση ήρθε για να μείνει και αυτό πιστεύει και το 81,7% των ερωτηθέντων. Ωστόσο, η εικόνα είναι λίγο διαφορετική όταν αναφερόμαστε στην ετοιμότητα των επιχειρήσεων, καθώς μόλις 14,8% των εταιρειών απάντησε ότι ήταν σε θέση να προχωρήσει σε αυτήν την αλλαγή άμεσα. Ποσοστό 48,4% απάντησε πως ήταν «αρκετά έτοιμοι» να το κάνουν.
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα της έκθεσης αφορά το πάντα «ευαίσθητο» και «κρίσιμο» κομμάτι της εργασίας με δεδομένα: το 56,1% των ελληνικών επιχειρήσεων ανέφερε ότι δεν συλλέγονται ή συλλέγονται μόνο μερικώς δεδομένα. Στο μεταξύ, από αυτούς που το κάνουν συστηματικά, το 61% χρησιμοποιεί τις πληροφορίες για να κατανοήσει καλύτερα τον πελάτη.
Όπως δείχνει το εν λόγω report, το 57,3% σημείωσε ότι δεν κάνει χρήση συμπεριφορικών δεδομένων ή μεθοδολογιών ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού για να βελτιώσει τις παροχές στους χρήστες του. Επίσης, το 48,8% απάντησε ότι δεν χρησιμοποιεί καμία διαδικασία διαχείρισης ιδεών, ώστε να εκμεταλλευτεί τη δημιουργικότητα του εργατικού δυναμικού της.
«Φέτος μάθαμε ότι ο μετασχηματισμός δεν είναι όσο αδύνατος, παρακινδυνευμένος ή δύσκολος φανταζόμασταν. Πρέπει να κάνουμε πράξη τα όσα μάθαμε, να καταλάβουμε ότι η τεχνολογία είναι το μέσο για να προχωρήσουμε μπροστά και να νικήσουμε την αβεβαιότητα. Είναι απαραίτητος ο χρηστοκεντρικός σχεδιασμός και η ανάλυση συμπεριφορικών δεδομένων, αλλά και η αναδόμηση των οργανισμών», αναφέρεται στον πρόλογο που υπογράφει ο Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.