Εξιχνιάστηκε η «κλοπή του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη με τα δύο έργα του Πικάσο και του Μοντριάν που έγιναν «καπνός» μέσα σε ένα βράδυ.
Η ΕΛ.ΑΣ. «τσάκωσε» τον 49χρονο δράστη που έκλεψε τα δύο έργα μεγάλης αξίας το 2012 ο οποίος είχε κρύψει τους πίνακες σε μια ρεματιά στην Κερατέα. Ο 49χρονος που είναι πατέρας δύο παιδιών δήλωσε ότι είχε πάθος με την τέχνη και ήθελε να κρατήσει τους πίνακες για τον εαυτό του: «Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω» είπε στους αστυνομικούς.
Ο «φαντομάς» ελαιοχρωματιστής ετοίμαζε το σχέδιο του σχεδόν επί έξι μήνες, καθώς επισκεπτόταν την παλαιά Εθνική Πινακοθήκη καθημερινά και είχε μάθει με λεπτομέρεια κάθε σημείο του κτηρίου αλλά και την αλλαγή των βαρδιών.
Ο 49χρονος ληστής κατάφερε να μπει στην Εθνική Πινακοθήκη και να κλέψει το «Γυναικείο κεφάλι» που δώρισε στην Ελλάδα ο Πικάσο, τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν και ένα έργο σε χαρτί του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) που απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala.
Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ο δράστης μπήκε στο κτήριο στις 9 Σεπτεμβρίου του 2012, έβαλε τα έργα σε έναν σάκο έφυγε σαν κύριος με το Μετρό.
Για την μεγάλη κλοπή του 2012, ο τότε Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, έριξε ευθύνες στους χειρισμούς της Εθνικής Πινακοθήκης για τα σοβαρά κενά ασφαλείας. Όχι μόνο δεν είχε γίνει καμία αναβάθμιση στα συστήματα ασφαλείας, αλλά υπήρχαν και τυφλά σημεία στον εξωτερικό χώρο της Πινακοθήκης τα οποία δεν καλύπτονταν από κάμερες. Σύμφωνα με το πόρισμα, οι ευθύνες βάραιναν την διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης αλλά και το ίδιο το υπουργείο Πολιτισμού.
Ο 49χρονος δράστης διάβασε τον Ιανουάριο στα ΜΜΕ ότι οι αρχές βρίσκονται κοντά στην εξιχνίαση της υπόθεσης και μετέφερε τα δύο έργα- το τρίτο είχε φροντίσει να το πετάξει στην τουαλέτα- από την αποθήκη του στην Κερατέα, σε μια ρεματιά.
Οι έρευνες της αστυνομίας επεκτάθηκαν σε παράνομα auctions, σε ιδιωτικές συλλογές αλλά και στη δράση των παράνομων διακινητών. Στο επίκεντρο των ερευνών βρέθηκε το γεγονός ότι ο δράστης άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας της Εθνικής Πινακοθήκης χωρίς ίχνη παραβίασης. Επιπλέον οι αρχές είχαν στη διάθεσή τους τη φιγούρα του δράστη ο οποίος φαινόταν ψηλός, αδύνατος και σχετικά νεαρής ηλικίας. Τελικά οι αρχές, μετά από σχεδόν δέκα χρόνια, έφτασαν στα ίχνη του δράστη και προχώρησαν στη σύλληψή του. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές, ο ίδιος συνεργάστηκε με τους αστυνομικούς και ομολόγησε αναφέροντας ότι ήξερε πώς δεν θα μπορούσε να τους πουλήσει ούτε να τους εμφανίσει.
«Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε» δήλωσε ο δικηγόρος του Σάκης Κεχαγιόγλου.