9/8/2022

Νέα έκθεση-κόλαφος για τα ελληνικά ΜΜΕ! Στην τελευταία θέση η χώρα μας 

Συντάκτης: Newsroom

Δημοσίευση:

Μόλις το 7% των πολιτών πιστεύει ότι τα ΜΜΕ είναι ανεξάρτητα από τη διαπλοκή

Δεν πέρασε πολύς καιρός από την έκθεση των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα», σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην κατάταξη για την ελευθερία του Τύπου. Μια έκθεση, την οποία η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπάθησε να υποβαθμίσει, καθώς ευθύνεται για την κατακόρυφη πτώση της χώρας μας το 2021 και το 2022,  όπου δημοσιογράφοι παρεμποδίστηκαν να κάνουν την έρευνά τους, την ώρα που συγκεκριμένα ΜΜΕ λάμβαναν αδιαφανείς κρατικές ενισχύσεις…

Μετά από αυτή την θλιβερή κατάταξη, μια νέα έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύει κι αναλύει η διαΝΕΟσις και ο ερευνητικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Αντώνης Καλογερόπουλος, έρχεται να επιβεβαιώσει την κατρακύλα της Ελλάδας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης, μόνο το 7% και 8%, αντίστοιχα, θεωρεί ότι τα ΜΜΕ είναι ανεξάρτητα από πολιτικές και επιχειρηματικές επιρροές. Έτσι η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση και στις δυο κατηγορίες μεταξύ 46 χωρών.

Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν με τις προτάσεις «Τα ΜΜΕ στη χώρα μου είναι κατά κύριο λόγο ελεύθερα από αθέμιτες πολιτικές επιρροές» και «Τα ΜΜΕ στη χώρα μου είναι κατά κύριο λόγο ελεύθερα από αθέμιτες επιχειρηματικές επιρροές». 

Σε καμία από τις 46 χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα το δείγμα δεν πιστεύει κατά πλειοψηφία πως τα ΜΜΕ είναι κατά κύριο λόγο ελεύθερα από αθέμιτες επιρροές. Στην Ελλάδα όμως μόλις το 7% και 8% του δείγματος πιστεύει πως τα ΜΜΕ είναι ελεύθερα από αθέμιτες πολιτικές ή επιχειρηματικές επιρροές, αντίστοιχα.

Αυτά τα ποσοστά τη φέρνουν στην τελευταία θέση των 46 χωρών, ενώ δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες διαφορές στα ποσοστά της Ελλάδας με βάση το φύλο, την ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης ή τον πολιτικό προσανατολισμό των ερωτηθέντων.

Αίσθηση ανεξαρτησίας ΜΜΕ από αθέμιτες πολιτικές επιρροές ανά χώρα:

Αίσθηση ανεξαρτησίας ΜΜΕ από αθέμιτες επιχειρηματικές επιρροές ανά χώρα:

Τα στοιχεία βασίζονται σε μια μεγάλη διαδικτυακή δημοσκόπηση δείγματος μεγαλύτερου των 2.000 ατόμων ανά χώρα. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο (στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 78%) και όχι αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού.

Στην Ελλάδα το δείγμα φέτος ήταν 2.004 άτομα.

H δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε από τα τέλη του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2022. Κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου στην επικαιρότητα βρισκόταν η επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ξεκίνησε όταν η έρευνα είχε ήδη ολοκληρωθεί. Περισσότερες πληροφορίες για την έρευνα, το ερωτηματολόγιο και τη μεθοδολογία της υπάρχουν στην κεντρική σελίδα της έκθεσης.

Δημοφιλείς ειδήσεις  Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από αύριο στην Αθήνα, λόγω εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό

Η φετινή έκθεση έχει ως θέμα τον κυνισμό των Ελλήνων απέναντι στη δημοσιογραφία και τα μέσα ενημέρωσης καθώς και τους τρόπους με τους οποίους οι νεότεροι σε ηλικία χρήστες του διαδικτύου βρίσκουν και διαβάζουν ειδήσεις.

1. Κυνισμός και εμπιστοσύνη απέναντι στα μέσα ενημέρωσης

Από τις απαντήσεις των χρηστών σχετικά με την εμπιστοσύνη στις ειδήσεις, βλέπουμε πως η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις άλλες χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα, με μόνο το 27% του δείγματος να λέει πως εμπιστεύεται “τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές”.

Η Ελλάδα βρίσκεται παραδοσιακά χαμηλά στην εμπιστοσύνη στις ειδήσεις. Κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης της πανδημίας, πάντως, η εμπιστοσύνη ανέβηκε στην Ελλάδα όπως και στις περισσότερες χώρες της έρευνας. Αλλά συνολικά, φέτος η εμπιστοσύνη έπεσε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες.

Κοιτάζοντας την εμπιστοσύνη στις ειδήσεις διαχρονικά από το 2016 που διεξάγεται η έρευνα στην Ελλάδα, με γνώμονα και τον πολιτικό προσανατολισμό των ερωτηθέντων, βλέπουμε πως τα τελευταία χρόνια η πολιτική πόλωση έχει επηρεάσει και τη σχέση των πολιτών με τα ΜΜΕ. Για τις ανάγκες αυτού του γραφήματος, χωρίσαμε τους ερωτηθέντες σε “αριστερούς”, “κεντρώους” και “δεξιούς” με βάση το πώς τοποθετούν τον εαυτό τους στον πολιτικό άξονα. Αν και ήδη από το 2016 υπήρχαν χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στις ειδήσεις και από τις τρεις ομάδες, το 2022 βλέπουμε μεγαλύτερες διαφορές. Πιο συγκεκριμένα, ενώ ανάμεσα στους “αριστερούς” ερωτηθέντες υπήρχε μια μικρή πτώση (από 18% σε 16%) παρατηρούμε άνοδο της εμπιστοσύνης στους “κεντρώους” (από 22% στο 30%) και στους “δεξιούς” ερωτηθέντες (από 24% σε 42%). Έτσι οι 6 ποσοστιαίες μονάδες εμπιστοσύνης που χώριζαν αριστερούς και δεξιούς ερωτηθέντες το 2016 έγιναν 26 το 2022, αντανακλώντας την πολιτική αντιπαράθεση γύρω από τα ΜΜΕ μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης τα τελευταία χρόνια.

Εμπιστοσύνη στις ειδήσεις με βάση τον πολιτικό προσανατολισμό (2016-2022):

Ο ρόλος της πολιτικής πόλωσης στην εμπιστοσύνη στις ειδήσεις δεν συναντάται μόνο στην Ελλάδα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ΗΠΑ, όπως φαίνεται στο γράφημα 3. Το 2015, η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις ήταν υψηλότερη στους “αριστερούς” ερωτηθέντες κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες έναντι των “δεξιών” (35% έναντι 25%). Μετά τις προεδρικές εκλογές του 2016 ακολούθησαν πολλές επιθέσεις του πρόεδρου Τραμπ προς τα παραδοσιακά αμερικανικά ΜΜΕ. Το 2022 η εμπιστοσύνη των “αριστερών” Αμερικανών ερωτηθέντων βελτιώθηκε, φτάνοντας το 47%, ενώ η εμπιστοσύνη των “δεξιών” έπεσε στο 14%. Ένα διαφορετικό παράδειγμα είναι η Φινλανδία, μια χώρα με παραδοσιακά υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης στους θεσμούς και υψηλά επίπεδα αναγνωσιμότητας. Εκεί αν και υπάρχουν αυξομειώσεις στην εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ τα τελευταία χρόνια, αυτές δεν επηρεάζονται καθόλου από τον πολιτικό προσανατολισμό των ερωτηθέντων.

Δημοφιλείς ειδήσεις  Σε μπαρ στη Λήμνο η Ματίνα Παγώνη - Η αφιέρωση του Πασχάλη

Εμπιστοσύνη στις ειδήσεις με βάση τον πολιτικό προσανατολισμό στις ΗΠΑ και τη Φινλανδία (2015-2022):

2. Νέοι/ες και διαδικτυακές ειδήσεις

Οι πολίτες νεαρής ηλικίας είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ομάδες για την παρατήρηση των ενημερωτικών τους συνηθειών. Οι περισσότεροι/ες χρήστες του διαδικτύου ηλικίας κάτω των 35 απέκτησαν σύνδεση στο διαδίκτυο ως ανήλικοι/ες και δεν έχουν αναμνήσεις από το τοπίο της ενημέρωσης πριν από την έλευση του διαδικτύου.

Οι διαφορετικές ενημερωτικές συνήθειες με βάση την ηλικία είναι διακριτές όταν εξετάζουμε ποια είναι η κύρια πηγή ενημέρωσης των ερωτηθέντων διαφορετικών ηλικιών (είτε στο διαδίκτυο είτε εκτός διαδικτύου) (Γράφημα 6). Οι ηλικίας κάτω των 35 επιλέγουν διαδικτυακές πηγές (74%) σε μεγαλύτερο βαθμό από τους ερωτηθέντες άνω των 35 (64%). Την “τηλεόραση” επιλέγει ως κύρια πηγή ενημέρωσης το 30% των άνω των 35 και μόλις το 18% των κάτω των 35, ενώ πολύ μικρά ποσοστά επιλέγουν το ραδιόφωνο και τον Τύπο ως την κύρια πηγή ενημέρωσής τους, ανεξαρτήτως ηλικίας. Εδώ είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως οι ηλικιακές διαφορές στην επιλογή διαδικτυακών πηγών και τηλεόρασης θα ήταν ακόμα μεγαλύτερες αν είχαμε συμπεριλάβει και το ποσοστό των Ελλήνων που δεν έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο, οι οποίοι είναι κατά κανόνα μεγαλύτερης ηλικίας.

Κύρια πηγή ενημέρωσης ανά ηλικία:

Είναι σημαντικό όμως να δούμε και πώς βρίσκουν ειδήσεις στο διαδίκτυο οι ερωτηθέντες διαφορετικής ηλικίας. Όπως φαίνεται στο Γράφημα 7, οι ερωτηθέντες μεγαλύτερης ηλικίας είναι πιο πιθανό να βρίσκουν ειδήσεις στο διαδίκτυο πηγαίνοντας απευθείας στις ενημερωτικές ιστοσελίδες. Το 24% των άνω των 35 βρίσκει ειδήσεις κυρίως πηγαίνοντας απευθείας στις ενημερωτικές ιστοσελίδες, ενώ μόλις το 13% των νεότερων βρίσκει ειδήσεις με αυτό τον τρόπο. Οι νεότεροι χρήστες του διαδικτύου προτιμούν είτε να “τους βρίσκουν” οι ειδήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (34%, έναντι 25% για τους άνω των 35), είτε να ψάχνουν για θέματα της επικαιρότητας σε μηχανές αναζήτησης (34% έναντι 26% αντίστοιχα).

Δημοφιλείς ειδήσεις  Θρήνος στο Ηράκλειο για τον Γιώργο: Παλικαράκι 20 χρονών η νέα «θυσία» στην άσφαλτο

Κύριος τρόπος εύρεσης ειδήσεων στο διαδίκτυο ανά ηλικία:

Δεδομένης της κεντρικής θέσης που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην ενημέρωση στην Ελλάδα, είναι ενδιαφέρον να δούμε ποιες πλατφόρμες χρησιμοποιούν οι χρήστες/τριες διαφορετικής ηλικίας. Ενώ το Facebook παραμένει η κύρια πλατφόρμα για ανάγνωση και σχολιασμό ειδήσεων και στις δύο ηλικιακές ομάδες, το ένα τρίτο (34%) των νεότερων σε ηλικία προτιμά να ενημερώνεται στο Instagram (έναντι του 18% ανάμεσα στους άνω των 35). Από την άλλη οι μεγαλύτεροι/ες σε ηλικία προτιμούν να ανταλλάσσουν συνδέσμους ειδήσεων ή να συζητούν την επικαιρότητα μέσω ανταλλαγής μηνυμάτων στο Viber.

Χρήση διαφορετικών ΜΚΔ για ανάγνωση ή σχολιασμό ειδήσεων ανά ηλικία:

Τέλος, παρατηρούμε ηλικιακές διαφορές στο ενδιαφέρον για διαφορετικά είδη ειδήσεων. Οι νεότεροι/ες σε ηλικία δείχνουν χαμηλότερο ενδιαφέρον για τα περισσότερα είδη ειδήσεων. Για παράδειγμα, μόλις το 40% των νέων κάτω των 35 ενδιαφέρεται για τις πολιτικές ειδήσεις -το αντίστοιχο ποσοστό στους άνω των 35 είναι 63%. Οι διαφορές είναι πιο περιορισμένες για άλλα είδη ειδήσεων, για θέματα που σχετίζονται με την κοινωνική δικαιοσύνη, τις κοινωνικές ανισότητες ή το lifestyle.

Ενδιαφέρον για διαφορετικά είδη ειδήσεων ανά ηλικία:

Συνοπτικά, οι νέοι/ες στην Ελλάδα δείχνουν χαμηλότερο ενδιαφέρον για τις πολιτικές εξελίξεις και τις ειδήσεις που σχετίζονται με αυτές. Η σχέση τους με την ενημέρωση είναι πιο παθητική σε σχέση με τις μεγαλύτερες ηλικίες. Είναι πιο πιθανό να πιστεύουν πως οι ειδήσεις «θα τους βρουν» σε πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram και μοιάζουν λιγότερο πρόθυμοι να τις αναζητήσουν ενεργά. Επιπλέον, λίγοι νέοι και νέες πια ενημερώνονται κυρίως από την τηλεόραση. Οι διακρίσεις αυτές είναι σημαντικές. Μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή των μηχανών αναζήτησης οι νεότεροι χρήστες έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να διαβάσουν ειδήσεις από εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης ή προσωπικότητες του διαδικτύου. Όμως η ιεράρχηση των ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις μηχανές αναζήτησης γίνεται από αλγόριθμους και όχι από δημοσιογράφους και αρχισυντάκτες/τριες. Αυτό έχει συνέπειες στην ποιότητα της ενημέρωσης. Όπως αποδεικνύεται, η αδιαμεσολάβητη ενημέρωση απευθείας από τις ενημερωτικές ιστοσελίδες σχετίζεται με καλύτερα επίπεδα ενημέρωσης για τις τρέχουσες εξελίξεις σε σχέση με τη «διαμεσολαβημένη» ενημέρωση μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό είναι πιθανόν να συμβαίνει λόγω της τεχνολογικής αρχιτεκτονικής των ΜΚΔ, που μπορεί να προκαλέσει αίσθηση κορεσμού από τις πολλές και ποικίλες πληροφορίες που συνυπάρχουν σε πλατφόρμες όπως τo Facebook.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

Ακολουθήστε μας στο Youtube!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ιωάννινα: Χειροπέδες στον ιδιοκτήτη του διαμερίσματος απ’ όπου έπεσε και τσακίστηκε η 17χρονη

Με την κατηγορία της έκθεσης ανηλίκων σε κίνδυνο συνελήφθη και θα οδηγηθεί στον Εισαγγελέα...

Εν καιρώ ειρήνης 314 θάνατοι μέσα σε μια εβδομάδα!

Πτωτική τάση στα νέα κρούσματα, στους 120 οι διασωληνωμένοι νοσούντες

Νεκρός εντοπίστηκε 69χρονος σε γκρεμό στο Πόρτο Ράφτη- Ήταν αγνοούμενος από την Κυριακή

Τραγικό τέλος είχε η υπόθεση εξαφάνισης ενός 69χρονου για τον οποίο είχε εκδοθεί Silver...

Διονύσης Σιμόπουλος: Συγκίνηση στην κηδεία του αστροφυσικού

Στην τελευταία κατοικία του συνόδευσαν τον διάσημο αστροφυσικό Διονύση Σιμόπουλο, οικογένεια, συγγενείς και φίλοι,...

Κως: Άναψε τσιγάρο στον… αέρα – Χειροπέδες σε τουρίστα που κάπνιζε στις τουαλέτες αεροπλάνου

Χειροπέδες πέρασαν οι αστυνομικοί στην Κω σε έναν 39χρονο τουρίστα, ο οποίος εν ώρα...

Σε μπαρ στη Λήμνο η Ματίνα Παγώνη – Η αφιέρωση του Πασχάλη

Στην ιδιαίτερη πατρίδα της στη Λήμνο κάνει διακοπές  η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, Ματίνα Παγώνη,...

Ζάκυνθος: «Ευθύνη του υπουργείου Τουρισμού» τα σκουπίδια στο Ναυάγιο λέει ο δήμος

«Μπαλάκι» έχουν γίνει οι ευθύνες για τα σκουπίδια που έχουν μαζευτεί στην πασίγνωστη παραλία Ναυάγιο,...

Ανεξέλεγκτη η φωτιά στην Σαμοθράκη, καίει το καταπράσινο νησί

Ανεξέλεγκτη καίει η φωτιά που ξέσπασε το πρωί στη Σαμοθράκη, σε δασική έκταση στην...

Καιρός: Εκρηκτικός συνδυασμός «hot, dry, windy» – Υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς

Υψηλός είναι ο κίνδυνος πυρκαγιάς σήμερα με τις καιρικές συνθήκες που ανέλυσε η πυρομετεωρολογική...

Χαλκίδα: Πέθανε ξαφνικά αστυνομικός της Ομάδας ΔΙΑΣ

Θλίψη έχει σκορπίσει ο θάνατος ενός 46χρονου αστυνομικού της Ομάδας ΔΙΑΣ που έπαθε έμφραγμα...

Σχολιαστε το αρθρο

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νεκροί Αλβανός ηθοποιός και η σύζυγός του που πήδηξαν από τον 6ο όροφο – Ούρλιαζε το παιδί τους

Θρίλερ επικρατεί στις ΗΠΑ μετά τον θάνατο-μυστήριο γνωστού Αλβανού...

Αυτή είναι η δασκάλα που σκοτώθηκε στα Σύβοτα – Ξεσπά ο γιος της 

Δικαιοσύνη για τον θάνατο της μητέρας του ζητά ο...

Στο νοσοκομείο ο Γιώργος Δασκαλάκης – Έκκληση για αίμα

Μάχη για τη ζωή του δίνει ο γνωστός τραγουδιστής...

Γερμανικά κόλπα με τα τεθωρακισμένα!

Το Βερολίνο, από τη μια, θέλει να στείλει τα ελληνικά τανκς στην Ουκρανία και, από την άλλη, δεν θέλει να δυσαρεστήσει περισσότερο τη Μόσχα

Εμπαίζουν τον ελληνικό λαό! Ξαφνική «βόμβα» για τους νεκρούς από κορωνοϊό

Σχεδόν δυόμιση χρόνια μετά από την πανδημία και ενώ...

Κυριάκος Μητσοτάκης: Με διάγγελμα- κονσέρβα μετέτρεψε σε κουρελόχαρτο το Σύνταγμα της Ελλάδας!

Μισό διάγγελμα με εμφανή πανικό - Προσπάθησε να την μετακυλήσει τις ευθύνες

Τεράστιο σκάνδαλο αποκαλύφθηκε από το διάγγελμα του πρωθυπουργού!

Ζήτησαν και... παράταση στην παρακολούθηση Ανδρουλάκη!

Ύβρεις κατά του πρωθυπουργού σε ζωντανή σύνδεση της ΕΡΤ

Όλο και πιο έντονες είναι οι αντιδράσεις κατά του...

Όπλα στην Ουκρανία: Ρεπορτάζ του CBS αποκαλύπτει σημεία και τέρατα

Σε ένα άκρως αποκαλυπτικό αφιέρωμα με έρευνα της πρώτης...

Όταν μπαίνει ένας κλόουν στο παλάτι…

Οργισμένος και πανικόβλητος φυσικά ο διευθυντής του γραφείου τύπου...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ