Πώς το λένε στον Στρατό; «Ευδοκίμως τερματίσας». Ο Αρχιεπίσκοπος κατάφερε να συμπληρώσει αλώβητος 15 συνεδριάσεις της Συνόδου της Ιεραρχίας. Τους βιαστικούς «δελφίνους» τούς ενημερώνω να μη ράβονται.
- Από την εφημερίδα Ορθόδοξη ΑΛΗΘΕΙΑ
Πιθανολογώ πως θα έχει πολλές επιπλέον. Για το μέλλον, τα ξέρει μόνο ο Θεός. Γι’ αυτό θα επικεντρωθώ σε όσα έγιναν στο παρελθόν. Από το 2008 έως το 2022, ο Ιερώνυμος μετρά πάρα πολλές «Ιεραρχίες» – και δεν αναφέρομαι στις έκτακτες. Με τις κανονικές, τις επίσημες, που γίνονται κάθε Οκτώβριο, θα καταπιαστώ και με τους… καρπούς που έφεραν στην Εκκλησία.
Δεν θα πάω παλαιότερα, επί Χριστοδούλου, γιατί δεν έχει νόημα. Ο,τι έγινε επί Χριστοδούλου, πάνω κάτω, έγινε και επί των ημερών του Ιερωνύμου. Εκτός από καμιά πενηνταριά εκλογές αρχιερέων δεν έχει να θυμάται κάτι ο μελετητής της σύγχρονης εκκλησιαστικής ιστορίας. Σε πόσες από τις 15 συνεδριάσεις της Ιεραρχίας έμεινε κάποια κληρονομιά; Σχεδόν σε καμία. Πόσα θέματα υλοποίησε η Εκκλησία από αυτά που εισηγήθηκαν ο Αρχιεπίσκοπος και οι εισηγητές μητροπολίτες; Ελάχιστα ως κανένα.
Μηδέν στο πηλίκο
Θα το πω όπως το λέει ο λαός. Οι περίπου 60 εισηγήσεις που έκαναν οι μητροπολίτες και ο Αρχιεπίσκοπος από το 2008 πήγαν «άκλαυτες». Μηδέν στο πηλίκο. Πόσο συγκλονίστηκε ο λαός από όσα συζήτησαν οι ιεράρχες μας; Ούτε που πήραν χαμπάρι. Τίποτε βαρύγδουπο που να άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η διοικούσα Εκκλησία έγινε; Οχι. Εγινε τομή στις σχέσεις της Εκκλησίας με την Πολιτεία, στην πνευματικότητα που ατονεί, στην προσέλευση των πιστών που εξασθενεί, στη μόρφωση του κλήρου, στην αξιοποίηση της εναπομείνασας περιουσίας; Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε. Ογδόντα αρχιερείς κλείνονταν σε μια αίθουσα και έβγαιναν ύστερα από τρεις τέσσερις μέρες. Ποια ήταν η… επίγευση; «Αξιος, άξιος» να φωνάζουν και, από εκεί και πέρα, «του χρόνου τον Οκτώβρη πάλι».
Από τις 60 και πλέον εισηγήσεις που έγιναν, ποια ήταν η πιο εντυπωσιακή και ρηξικέλευθη; Αυτή του Μεσογαίας Νικολάου για την Τεχνητή Νοημοσύνη και την τεχνολογία, και το πώς μπορεί η Εκκλησία να την προσεγγίσει.
Ποιες έπιασαν τόπο; Αυτή που έκανε ο Αρχιεπίσκοπος το 2019 για την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, εκείνη που έκαναν ο Υδρας Εφραίμ για τα Θρησκευτικά και ο Καισαριανής Δανιήλ για την εκκλησιαστική εκπαίδευση, που έγιναν και νόμοι του κράτους.
Οι δύο εισηγήσεις που έχουν ιστορικό νόημα είναι του Σερρών Θεολόγου (2016) για τον απολογισμό της Πανορθόδοξης Συνόδου στην Κρήτη και του Ν. Ιωνίας Γαβριήλ (2021) για το πώς χειρίστηκε η Εκκλησία την πανδημία του Covid-19. Ιστορική και η εισήγηση του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου, η γνωστή και «απαγορευμένη». Σε αυτήν ο κ. Χρυσόστομος κατακεραύνωσε τον Αρχιεπίσκοπο για τη συμφωνία Εκκλησίας και κυβέρνησης Τσίπρα για τους κληρικούς. Σε αυτήν ο σεβασμιότατος αναφέρθηκε στον τότε διοικητή του Αγίου Ορους Κ. Δήμτσα και κάλεσε τον Αρχιεπίσκοπο να περιορίσει τον συνεργάτη του στα του οίκου του, να πάψει να κάνει τον διαμεσολαβητή με την τότε κυβέρνηση, αφού υπήρχαν πιο κατάλληλα και… εκκλησιαστικά πρόσωπα.