Όπως διαβεβαίωσε πριν από λίγο καιρό τον βουλευτή Μαγνησίας της ΝΔ, κ. Χρήστο Μπούκωρο, ο ΥΕΘΑ, κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, αλλά και όπως φαίνεται από την πλήρη αδράνεια όλων των άλλων στρατιωτικών υπευθύνων (ΑΓΕΕΘΑ, ΑΓΕΣ), η μετεγκατάσταση της 32 ΤΑΞΠΝ στον Αυλώνα και τον Σκαραμαγκά ακυρώνεται.
- Του Δημήτρη Πατσουλέ
Έτσι ένα θέμα ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, το οποίο είχε επισημανθεί ως άκρως επείγον όχι μόνον από τον πρώην ΑΓΕΕΘΑ και μετέπειτα ΥΕΘΑ Ε. Αποστολάκη, αλλά και από πολλούς εχέφρονες αξιωματικούς καθώς και το σύνολο του ειδικού Τύπου, λήγει με περίτρανη νίκη της στρατηγικής των σουβλατζήδων!
Τα σουβλατζίδικα και οι μαγαζάτορες του Βόλου επέβαλλαν να μείνει η 32 ΤΑΞΠΝ στον Βόλο, για να μην χάσει κάτι η τσέπη τους, χωρίς φυσικά να νοιάζονται αν χάσουμε κανένα νησί των Δωδεκανήσων. Αυτοί πίεσαν τους βο(υ)λευτές τους, οι βουλευτές το κόμμα, το κόμμα τον υπουργό, ο υπουργός την στρατιωτική ηγεσία, που φυσικά δεν αντέδρασε καν.
Να σημειώσουμε ότι ο πρώην ΥΕΘΑ είχε καλέσει τους βουλευτές του νομού Μαγνησίας και τους είχε εξηγήσει γιατί επιβάλλεται και μάλιστα το ταχύτερο δυνατόν η μετακίνηση των Πεζοναυτών στην Αττική. Για τον απλούστατο λόγο ότι οι Πεζοναύτες πρέπει να βρίσκονται κοντά στα… αποβατικά. Ο Σύριζα πίεσε τον κ. Αποστολάκη να αναβάλει την μετακίνηση εν όψει εκλογών, μήπως χάσει καμία ψήφο. Μετά τις εκλογές την ίδια και χειρότερη τακτική ακολουθεί και ο ΥΕΘΑ της ΝΔ.
Η 32 ΤΑΞΠΝ δίπλα στον αποβατικό στόλο
Μάλιστα ο κ. Μπούκωρος δεν αρκέστηκε στο ότι πέτυχε το «ρουσφέτι» του, αλλά είχε το θράσος να δώσει και μαθήματα στρατηγικής δηλώνοντας ότι: «Στη Μαγνησία δεν μπορεί παρά να είμαστε ικανοποιημένοι από τη διαβεβαίωση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για την παραμονή της 32ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στον Βόλο. Εκ των πραγμάτων, αποδεικνύεται ότι όσοι επιχειρούσαν την απομάκρυνση των πεζοναυτών από τον Βόλο μόνο προσχηματικά επικαλούνταν επιχειρησιακούς λόγους. Τέλος, δεν μπορεί παρά να αισθάνονται δικαιωμένοι όσοι πραγματικά νοιάστηκαν για την παραμονή της ταξιαρχίας στον Βόλο, χωρίς να παρακολουθούν άβουλοι τις εξελίξεις που είχαν δρομολογηθεί».
Προφανώς ως καλύτερος γνώστης της στρατηγικής και ειδικότερος επί των στρατιωτικών θεμάτων από ναυάρχους και στρατηγούς έκρινε ότι ήταν «προσχηματικοί» οι επιχειρησιακοί λόγοι! Μάλλον νομίζει ότι την μετακίνηση ζητούσαν οι σουβλατζήδες του Αυλώνα…
Βεβαίως, όσοι μπορούν να μετράνε στοιχειωδώς αποστάσεις στον χάρτη και να ασχοληθούν ώστε να μάθουν για τις ταχύτητες των αρματαγωγών, μπορούν πανεύκολα να καταλάβουν γιατί επιχειρησιακά η 32 ΤΑΞΠΝ πρέπει να βρίσκεται «δίπλα» στον αποβατικό στόλο και όχι ώρες επί ωρών μακριά. Παραθέτουμε συγκριτικά τους χρόνους επέμβασης των Πεζοναυτών στο κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο από τον Βόλο, τον Αυλώνα και την Σαλαμίνα με αρματαγωγά (καθώς τα Zubr μας τελείωσαν ολίγον…).
Για να επιβιβαστούν τα 521 και 505 ΤΠΝ στα αποβατικά με κατεύθυνση το Κ. ή Ν. Αιγαίο, τα πλοία πρέπει να εκτελέσουν τον κύκλο: Σαρωνικός, Ν. & Β. Ευβοϊκός, Βόλος, Β. & Ν. Ευβοϊκός, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα. Αυτό σημαίνει μια απόσταση 350 χλμ. από τον Ναύσταθμο μέχρι τον Βόλο, συν άλλα τόσα – εφόσον το πιο λογικό είναι να προτιμηθεί η ασφαλέστερη και πιο καλυμμένη διαδρομή του Ευβοϊκού Κόλπου προς το Ν. Αιγαίο.
Απόσταση 700 χλμ
Επομένως, πριν ακόμη η αμφίβια δύναμη ανοιχτεί στο Αιγαίο για να εκτελέσει την αποστολή τους, θα πρέπει να έχει διανύσει 700 χλμ. Ακόμα και με την μέγιστη ταχύτητα των 16 κόμβων (30 χ.α.ω) για τα αρματαγωγά (κάτι μη ρεαλιστικό, με πιο πιθανό μια ταχύτητα 14-12 κόμβων [26-22 χ.α.ω]), η διαδρομή αυτή θα διαρκέσει 23 ώρες και 20 λεπτά ή 27 ή 32 ώρες (χωρίς να υπολογιστεί ο χρόνος φόρτωσης των μονάδων). Με αυτά τα δεδομένα έχουμε τους κάτωθι χρόνους επέμβαση της 32 ΤΑΞΠΝ.
Για επέμβαση στο Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο των Πεζοναυτών με αρματαγωγά, και ανάβαση/ κατάβαση σε Βόλο σημαίνει τις κάτωθι αποστάσεις και χρόνους επέμβασης μαζί με τα χιλιόμετρα που προστίθενται από την έξοδο από τον Ν. Ευβοϊκό μέχρι τα νησιά-στόχους και με ταχύτητες 16, 14 και 12 κόμβων:
Χίος: 700 + 168 χλμ., ήτοι 868 χλμ. = 29 ή 33,2 ή 39,5 ώρες
Σάμος: 700 + 225 χλμ., ήτοι 925 χλμ. = 31, 35,3 ή 42 ώρες
Κως: 700 + 278 χλμ., ήτοι 978 χλμ. = 32,5 ή 36,5 ή 44,5 ώρες.
Ρόδος: 700 + 375 χλμ., ήτοι 1.075 χλμ. = 35 ή 41,2 ή 49 ώρες.
Καστελόριζο: 700 + 566 χλμ., ήτοι 1.266 = 42, 48,4 ή 57,3 ώρες.
Ας συγκρίνουμε τις ώρες επέμβασης από τον Βόλο με αυτές από τον Αυλώνα που εδρεύει το 575 ΤΠΝ.
Συγκεκριμένα, για επέμβαση των Πεζοναυτών στο Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο με αρματαγωγά η ανάβαση/ κατάβαση σε λιμάνι Ωρωπού (όπου κατεβαίνουν από Αυλώνα οι Πεζοναύτες) σημαίνει τις κάτωθι αποστάσεις και χρόνους επέμβασης μαζί με τα χιλιόμετρα που προστίθενται μέχρι τα νησιά και με ταχύτητες 16, 14 και 12 κόμβων:
Χίος: 260 + 168 χλμ., ήτοι 428 χλμ. = 14,1 ή 16,3 ή 19,5 ώρες
Σάμος: 260 + 225 χλμ., ήτοι 485 χλμ. = 16,1, 18,4 ή 22 ώρες
Κως: 260 + 278 χλμ., ήτοι 538 χλμ. = 18 ή 20,4 ή 24,3 ώρες.
Ρόδος: 260 + 375 χλμ., ήτοι 645 χλμ. = 21,5 ή 24,9 ή 29,4 ώρες.
Καστελόριζο: 260 + 566 χλμ., ήτοι 862 = 28,7, 33,1 ή 39,2 ώρες.
Με έδρα τον Ναύσταθμο η επέμβαση ενός τάγματος Πεζοναυτών με αρματαγωγά (16-14-12 κόμβοι) σε ώρες είναι:
Χίος: 258 χλμ. = LST: 8,6 ή 10,3 ή 11,2 ώρες.
Σάμος: 303 χλμ. = LST: 10,1 ή 12,6 ή 13,8 ώρες.
Κως: 345 χλμ. = LST: 11,5 ή 14,4 ή 15,2 ώρες.
Ρόδος: 450 χλμ. = LST: 15 ή 18,6 ή 20,4 ώρες.
Καστελόριζο 624 χλμ. = LST: 20,8 ή 26 ή 28,3 ώρες.
Συμπερασματικά:
Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Βόλο στην Ρόδο φτάνει με LST σε 35 ή 41,2 ή 49 ώρες.
Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Αυλώνα στην Ρόδο φτάνει με LST σε 21,5 ή 24,9 ή 29,4 ώρες.
Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Ναύσταθμο/ ΚΕΕΔ με φτάνει στην Ρόδο φτάνει με LST σε 15 ή 18,6 ή 20,4.
Ας κάτσουν να υπολογίσουν και μόνοι τους οι κύριοι βουλευτές της Μαγνησίας τις αποστάσεις – και ο ΥΕΘΑ – και μετά να μιλήσουν για «προσχηματικούς» επιχειρησιακούς λόγους. Από τους αριθμούς είναι τοις πάσι προφανές ότι η παραμονή της 32 ΤΑΞΠΝ στον Βόλο δεν είναι απλώς επιχειρησιακά ακατάλληλη αλλά εγκληματικά επικίνδυνη για την ασφάλεια νησιών στο κεντρικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα, όπου και η απειλή όχι απλώς έχει αυξηθεί ραγδαία τον τελευταίο καιρό, αλλά επικρεμάται καθημερινώς η ισχυρή πιθανότητα ενός θερμού επεισοδίου έως και εισβολής σε περισσότερα από ένα μικρά ή μεγάλα νησιά. Αλλά οι κυριολεκτικώς αλλά και μεταφορικώς «σουβλατήδες» γνωρίζουν καλύτερα…