Παρέμβαση του Αρείου Πάγου για το Sea Diamond

Το ανώτατο δικαστήριο άσκησε αναίρεση κατά της απόφασης του Εφετείου δίνοντας το πράσινο φως στον Δήμο Θήρας να διεκδικήσει αποζημίωση για ηθική βλάβη και ανέλκυση με εταιρικά έξοδα

Must Read

Ανατροπή φέρνει στην υπόθεση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που βυθίστηκε στις 5 Απριλίου 2007, όταν προσέκρουσε σε ύφαλο στην προσπάθειά του να προσεγγίσει στον όρμο Φηρών της Σαντορίνης, η απόφαση του Αρείου Πάγου που άναψε το «πράσινο» φως στον δήμο για να διεκδικήσει αποζημίωση για ηθική βλάβη από την πλοιοκτήτρια εταιρία, καθώς και την ανέλκυση του πλοίου με δικά της έξοδα.

Οπως όλα δείχνουν, ο Δήμος Σαντορίνης και οι υπεύθυνοι της εταιρίας του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που παρέσυρε στον «υγρό τάφο» της καλντέρας έναν Γάλλο επιβάτη και την ανήλικη κορούλα του, θα διασταυρώσουν εκ νέου τα ξίφη τους στις δικαστικές αίθουσες, 17 χρόνια μετά τη βύθιση του πλοίου, καθώς με αρεοπαγιτική απόφαση που δημοσιεύτηκε στις 9 Απριλίου κρίθηκε ότι θα πρέπει να επαναληφθεί η δίκη για την ανέλκυση του κουφαριού του.

Η χρόνια δικαστική διαμάχη μεταξύ των δύο πλευρών άρχισε το 2012, όταν ο Δήμος Σαντορίνης κατέθεσε αγωγή, με την οποία αξίωνε ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου από τους υπαιτίους της βύθισης και αποζημίωση για ηθική βλάβη. Η πρωτόδικη απόφαση, που εκδόθηκε δύο χρόνια αργότερα, δικαίωνε τη δημοτική Αρχή, καθώς προέβλεπε άμεση ανέλκυση του καραβιού με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρίας, καθώς και αποζημίωση του δήμου, ύψους 6.000.000 ευρώ.

Ωστόσο, το Ναυτικό Τμήμα του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά απέρριψε το 2021 όλες τις απαιτήσεις του δήμου, κρίνοντας ότι οι ΟΤΑ μπορούν να λειτουργήσουν και σε περιβάλλον που έχει υποβαθμιστεί, καθώς και ότι το ναυάγιο δεν έπληξε τη φήμη του νησιού, ούτε μείωσε την τουριστική κίνηση. Σύμφωνα με το iefimerida.gr, το τελευταίο κεφάλαιο στη σφοδρή δικαστική αντιπαράθεση γράφτηκε από τον Αρειο Πάγο, που άσκησε αναίρεση κατά της απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά, κρίνοντας πως είναι εσφαλμένη και ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν τα πραγματικά περιστατικά.

Στην απόφαση των αρεοπαγιτών αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «το ναυαγισμένο πλοίο ρυπαίνει και θα συνεχίσει να ρυπαίνει το θαλάσσιο περιβάλλον του ανωτέρω και των ακτών του, γιατί από αυτό εκλύονται πετρέλαιο, ελαιολιπαντικά και οι λοιπές, αναφερόμενες στην αγωγή, ρυπογόνες ουσίες» και ότι οι εγκαλούμενες εταιρίες «αρνούνται να προβούν στην ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου, παρά τη νόμιμη κλήση τους από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, που αδυνατεί και αυτό, λόγω του κόστους της ανέλκυσης, να ανταποκριθεί, μην έχοντας τους σχετικούς πόρους, γι’ αυτό και δεν προέβη το ίδιο στην ανέλκυση». Παράλληλα, επισημαίνεται η γενική αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και προστίθεται ότι «ως εκ τούτου, βρισκόμενος ο αναιρεσείων δήμος σε σχέση εγγύτητας με το ρυπογόνο πλοίο (…) έχει προφανές έννομο συμφέρον και νομιμοποιείται ενεργητικά να ασκήσει την κρινόμενη αγωγή άρσης της προσβολής του θαλασσίου περιβάλλοντος, διά της ανελκύσεως και απομακρύνσεως του ρυπογόνου πλοίου».

«Η απόφαση του Αρείου Πάγου που έκρινε ότι ο Δήμος Θήρας και έννομο συμφέρον είχε και νομιμοποιείτο να ασκήσει την αγωγή, για να υποχρεωθούν οι υπεύθυνοι να ανελκύσουν και απομακρύνουν το ναυάγιό τους που συνεχώς ρυπαίνει το θαλάσσιο περιβάλλον, είναι πολύ σημαντική για μια σωστή και δίκαιη οριστική απόφαση, προς εξαναγκασμό των υπευθύνων να πράξουν ό,τι ο νόμος προβλέπει, δηλαδή να ανελκύσουν και απομακρύνουν το ναυάγιό τους» δήλωσε ο δικηγόρος του Δήμου Σαντορίνης Στέλιος Παπανδρεόπουλος.

Προσέκρουσε σε ξέρα

Ηταν περίπου 12 το μεσημέρι της 5ης Απριλίου 2007, όταν το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond», που μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος, ξεκίνησε από το λιμάνι του Ηρακλείου με προορισμό τη Σαντορίνη, όπου θα παρέμενε για 4-5 ώρες. Μία ώρα μετά την αναχώρηση εκδηλώθηκε βλάβη στη μία από τις τέσσερις κύριες μηχανές του πλοίου, σε αντλία πετρελαίου, και η μηχανή βγήκε εκτός λειτουργίας. Στις 15.30 προσέκρουσε σε ξέρα στον όρμο των Φηρών, στη Σαντορίνη, και άρχισε να μπάζει νερά. Στη συνέχεια κατάφερε να διανύσει μια απόσταση 10 χιλιομέτρων, ώσπου βυθίστηκε στον όρμο του Αθηνιού πρωινές ώρες της 6ης Απριλίου.

Χάθηκαν πατέρας και κόρη

Ολοι οι επιβαίνοντες του «Sea Diamond» διασώθηκαν, εκτός από τον 45χρονο Γάλλο τουρίστα Ζαν Κριστόφ Αλέν και τη 16χρονη κόρη του Μοντ, που δεν βρέθηκαν ποτέ. Ο 45χρονος και η 43χρονη σύζυγός του Αν ειδοποίησαν τηλεφωνικά τη ρεσεψιόν πως στην καμπίνα τους έμπαιναν νερά και έλαβαν οδηγίες να περιμένουν, ώσπου να έρθει κάποιο μέλος του πληρώματος για βοήθεια. Ανήσυχη για τον γιο της που βρισκόταν εκτός της καμπίνας, η Αν βγήκε από τον πλημμυρισμένο διάδρομο περνώντας με μακροβούτι και φτάνοντας πάνω ενημέρωσε τον επικεφαλής του γαλλικού γκρουπ. Πατέρας και κόρη κηρύχθηκαν «σε αφάνεια» από γαλλικό δικαστήριο, καθώς δεν εντοπίστηκαν ποτέ οι σοροί τους.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This