Θεσσαλονίκη – Κίνηση Πολιτών: «Σκόπιμες ασάφειες για την ανάπλαση της ΔΕΘ»

Επισημάνσεις και προτάσεις

Must Read

Για σκόπιμες ασάφειες και θολά σημεία σε ό,τι αφορά την ανάπλαση της ΔΕΘ κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της η Κίνηση Πολιτών για το Μητροπολιτικό Πάρκο και την Βιώσιμη Ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Oι επισημάνσεις είναι ηχηρές.

Ολόκληρη η ανακοίνωσή της έχει ως εξής:
«Οι σκόπιμες ασάφειες, της τελευταίας ανακοίνωσης, δεν ξεγελούν κανένα.

Αντιθέτως, πολλά νέα ερωτήματα γεννά η πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του Υπερταμείου και της ΔΕΘ, δηλαδή της μητρικής εταιρείας, όπου ανήκει ο χώρος της ΔΕΘ και η ΔΕΘ-HELEXPO, και της θυγατρικής τηςΔΕΘ-HELEXPO, όπου το μόνο σαφές είναι ότι: Το Project, θα προχωρήσει μέσω σύμβασης παραχώρησης σε ιδιώτη.

Το χρηματοδοτικό αυτό μοντέλο το έχουν υιοθετήσει από το 2013. Θυμίζουμε, όταν εγκαταλείφθηκε η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στα Δυτικά και προτιμήθηκε η παραμονή στη θέση της, ως «αναγκαίο κακό», όπως έλεγαν, γιατί τότε το δημόσιο δεν είχε τους πόρους, λόγω μνημονίων, αναζητήθηκε η συμμετοχή ιδιώτη με διάφορα σχήματα στη λεγόμενη «ανάπλαση». Για να προκληθεί το ενδιαφέρον ιδιωτών, στους προβλεπόμενους εκθεσιακούς χώρους, προσέθεσαν ξενοδοχείο, εμπορικές και επιχειρηματικές εγκαταστάσεις, πάρκινγκ 2.500 θέσεων στάθμευσης για εκμετάλλευση, από τον ιδιώτη επενδυτή. Με αποτέλεσμα, οι κτισμένες επιφάνειες να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο τμήμα της έκτασης και να ακυρώσουν στην πράξη οποιαδήποτε δυνατότητα δημιουργίας Μητροπολιτικού πάρκου, παρά τις προβλέψεις των πολεοδομικών σχεδίων, του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, και τη μεγάλη ανάγκη που το έχει η πόλη. Το συνολικό κόστος του έργου, έλεγαν, θα είναι 124 εκ. ευρώ και όλα θα τα έβαζε ο επενδυτής.
Έκτοτε η Διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO αναζητά τον επενδυτή, ενώ το κόστος του «μεγαλόπνοου» έργου το ανέβασαν στα 300 εκ. ευρώ. Ναι, το κόστος του έργου το έφθασαν σε τριπλάσιο σχεδόν ποσό. Ύστερα από δέκα άγονα χρόνια, το έργο της «ανάπλασης» ανέλαβε να το προωθήσει το Υπερταμείο, δηλαδή, ο ιδιοκτήτης της ΔΕΘ – HELEXPO».
Και τονίζεται: «Ενώ στην αρχή της κοινής ανακοίνωσης γράφουν: «Η Δημόσια Συμμετοχή θα είναι έως €120.000.000», στην συνέχεια γράφουν, ότι η συμμετοχή του δημοσίου «δύναται να ξεπεράσει το 1/3 του κόστους», και ότι τα υπόλοιπα θα προέλθουν από ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης και τραπεζικό δανεισμό. Ο τραπεζικός δανεισμός αναφέρεται βέβαια στη ΔΕΘ-HELEXPO, για την οποία, προκειμένου να δανειστεί με κρατική εγγύηση, αποφασίστηκε να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της, παρόλο που θα αναθέσει και το έργο της, τη διοργάνωση εκθέσεων, στον ιδιώτη επενδυτή, όπως γράφουν παρακάτω στην ανακοίνωσή τους.
Είναι επομένως βάσιμοι οι φόβοι, πως τελικά η συμμετοχή του δημοσίου θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τα 120 εκ, ποσό που θα αρκούσε από μόνη του να χρηματοδοτήσει τον εκσυγχρονισμό ορισμένων εκθεσιακών εγκαταστάσεων και τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Αλλά τότε ποιος λόγος θα υπήρχε να παραχωρηθεί στον ιδιώτη για εκμετάλλευση επί 35 χρόνια ένα οικόπεδο-φιλέτο, όπου θα κατασκευαστεί με κύρια χρηματοδότηση του Δημοσίου το έργο Ξενοδοχείο (12όροφο) – Εμπορικό-Επιχειρηματικό Κέντρο – Πάρκινγκ; Στον οποίο μάλιστα ιδιώτη, χωρίς διαγωνισμό, δίνεται και η δυνατότητα να αναλαμβάνει και το εκθεσιακό έργο;

Όλα αυτά δεν αποτελούν ένα τεράστιο σκάνδαλο σε βάρος του Δημοσίου; Αυτή η δήθεν «ανάπλαση» Ξενοδοχείο-Εμπορικό Κέντρο-Πάρκινγκ δεν αποτελεί, όπως έχουμε τεκμηριωμένα αναδείξει, ένα έγκλημα σε βάρος της βιώσιμης ανάπτυξης της πόλης;

Θέλοντας προφανώς να κάμψουν τις αντιδράσεις των Θεσσαλονικέων, διατείνονται, τετραγωνίζοντας κυριολεκτικά τον κύκλο, ότι και το έργο θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, και Μητροπολιτικό Πάρκο με πυκνή φύτευση100 στρεμμάτων θα εξασφαλιστεί. Ας μας εξηγήσουν πως θα προκύψει αυτή η ενιαία έκταση πρασίνου των 100 στρεμμάτων, όταν στο προωθούμενο σχέδιο, σύμφωνα με το διαγωνισμό, οι χώροι που απομένουν ως πραγματικό πράσινο και όχι απλώς «ελεύθεροι χώροι» (δρόμοι, πεζοδρόμια, πλακόστρωτα) δεν ξεπερνούν τα 30 στρέμματα;»

Καταλήγοντας: «Ο δήμος Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώνει την δήλωση της ΔΕΘ, ότι συμφωνεί με το σχέδιό της; Έχουν υποχρέωση να παρουσιάσουν, στα επί χάρτου σχέδια του έργου της δήθεν «ανάπλασης», τη μορφή που θα πάρει τελικά το «ενιαίο πάρκο πυκνής φύτευσης των 100 στρεμμάτων.

Η εναντίωσή μας στο σχέδιο του Υπερταμείου δεν περιορίζεται μόνο στο σκανδαλώδες σχήμα χρηματοδότησης και στιςσοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της προωθούμενης «ψευδοανάπλασης». Εξίσου προβληματική είναι και η πρόβλεψη για ολοκλήρωση του έργου,και μάλιστα με παράλληλη λειτουργία της Έκθεσης, το 2031, πέντε χρόνια αργότερα από την ημερομηνία που έδιναν μέχρι πριν μερικούς μήνες. Η εμπειρία δείχνει ότι σύνθετα έργα, όπως η «ανάπλαση της ΔΕΘ», απαιτούν πλήθος ειδικών μελετών, προϋποθέτουν διαγωνιστικές διαδικασίες χρονοβόρες και έχουν να αντιμετωπίσουν απρόβλεπτα κατασκευαστικά προβλήματα, χωρίς να συνυπολογίζουμε τη βεβαιότητα για αρχαιολογικά ευρήματα στο χώρο.

Με όλες αυτές τις δυσκολίες του έργου που προωθείται, χρηματοδοτικές, περιβαλλοντικές και κατασκευαστικές, είναι πολύ πιθανό η ΔΕΘ-HELEXPO να εξακολουθήσει για χρόνια να λειτουργεί στις ίδιες υποβαθμισμένες εγκαταστάσεις και η πόλη να ζήσει μια απίστευτη ταλαιπωρία, ενώ θα έχει χάσει την ευκαιρία να αποκτήσει επιτέλους το τόσο αναγκαίο Μητροπολιτικό Πάρκο.

Η Διπλή Ανάπλαση που προτείνει η Κίνηση Πολιτών, δηλαδή, πραγματικό και όχι ψευδεπίγραφο Μητροπολιτικό Πάρκο, με εκσυγχρονισμένα ορισμένα αξιόλογα ιστορικά κτίρια της ΔΕΘ, που αξίζει να διατηρηθούν, όπου θα γίνονται οι ελαφρές εκθέσεις, και μεταφορά Δυτικά των βαριών εκθέσεων, είναι η μόνη εφικτή, βιώσιμη, πράσινη και αναπτυξιακή λύση, απέναντι στο σκάνδαλο της παραχώρησης και της υπερφόρτωσης του κέντρου της πόλης».

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ψάχνουν τον διάδοχο του Βεσυρόπουλου… εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ!

Αρκετά ονόματα ακούγονται  τις τελευταίες  ημέρες  ως διάδοχοι του  Απόστολου  Βεσυρόπουλου  ωστόσο ακόμη ο πρωθυπουργός δεν έχει καταλήξει στην επιλογή...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Τατσόπουλος για τον καρδιοχειρουργό που συνελήφθη: «Χωρίς αυτόν θα βρισκόμουν κάτω από το χορτάρι»

Ανάρτηση για τον καρδιοχειρουργό που συνελήφθη για φακελάκι στο νοσοκομείο Ιπποκράτειο έκανε ο Πέτρος Τατσόπουλος αποκαλύπτοντας ότι είναι ο ίδιος γιατρός...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Προβοκατόρικη δημοσκόπηση αναστατώνει το Μαξίμου

Τα ονόματα είναι «καυτά»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

To όραμα και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ο Σωκράτης Φάμελλος

«To όραμα και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για μια καλύτερη και δικαιότερη Ελλάδα, για μια Προοδευτική Ελλάδα, όπου οι...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μέσω Μπαϊρακτάρ η αντίδραση της Άγκυρας για την πρόταση της αμερικανικής Chevron

Μέσω του Τούρκου υπουργού Ενέργειας, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, ήρθε η αντίδραση της Άγκυρας στην πρόταση που κατέθεσε η αμερικανική Chevron για...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε τις εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ;

Στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, δόθηκε έμφαση σε φοροελαφρύνσεις αντί για επιδοματικά μέτρα και...
ΕΛΛΑΔΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Στο 8ο δημοτικό Νέας Φιλαδέλφειας για τον αγιασμό – Το μήνυμά του

Στο 8ο δημοτικό σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας βρέθηκε το πρωί της Πέμπτης ο πρωθυπουργός και παρακολούθησε τον καθιερωμένο αγιασμό για την...
ΕΛΛΑΔΑ

«Μου το σκότωσαν στο αυτοκίνητο, όχι στο δρόμο»: Ξεσπά ο πατέρας της 19χρονης που πέθανε στην Καλαμάτα

Απόλυτα συντετριμμένος είναι ο πατέρας της 19χρονης η οποία έχασε τη ζωή της σε σφοδρό τροχαίο στην Καλαμάτα. Ο πατέρας...
ΕΛΛΑΔΑ

Πειραιάς: Ο οδηγός του τραμ λιποθύμισε και δεν κατάλαβε την σύγκρουση με το λεωφορείο!

Επιβεβαιώνει την αδιαθεσία του οδηγού του τραμ που έπεσε πάνω στο λεωφορείο το απόγευμα της Τρίτης στον Πειραιά με αποτέλεσμα...

Διαβάζονται τώρα