Τα τελευταία ατυχήματα με θύματα τους διανομείς με δίκυκλο, δηλαδή τους ντελιβαράδες (επιτέλους) ενεργοποίησαν το υπουργείο Εργασίας το οποίο έδωσε οδηγίες (με το άρθρο 56 του ν. 4611/2019) για την προστασία τους.
Οι οδηγίες διευκρινίζουν ότι πλέον είναι υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλλει αποζημίωση χρήσης και για τη συντήρηση του δικύκλου, στην περίπτωση που ανήκει στον εργαζόμενο.
Συγκεκριμένα, ορίζει ότι η πρόσθετη αποζημίωση θα πρέπει να είναι ίση µε το 15% του κατώτατου µισθού, εφ’ όσον το όχηµα είναι ιδιοκτησίας του εργαζοµένου και καταβάλλεται αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών συντήρησης και χρήσης του οχήματος (ασφάλιστρα, τέλη κυκλοφορίας επισκευές, κ.λπ.). Σε αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα κίνησης όπως καύσιμα , πληρωμή διοδίων κ.λ.π.
Ο υπολογισμός του ποσοστού 15% γίνεται με βάση τον εκάστοτε νόμιμο κατώτατο μηνιαίο μισθό ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση χρήσης και συντήρησης δεν έχει το χαρακτήρα μισθού ούτε συμπεριλαμβάνεται στην έννοια των τακτικών αποδοχών, ενώ δεν υπόκειται και σε κρατήσεις ασφαλιστικών εισφορών. Συνεπώς, δεν υπολογίζεται στα επιδόματα εορτών, αδείας κλπ.
Επίσης, ορίζει ότι ο εργοδότης, εφόσον έχει την ιδιοκτησία του δικύκλου που οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, οφείλει να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα συντήρησής τους, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των εργαζομένων και υποχρεώνεται να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τους εργαζόμενους (προστατευτικό κράνος, πανωφόρι, γάντια, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη, αδιάβροχη προστασία και ανακλαστικό γιλέκο κ.τ.λ.). Τα προβλεπόμενα μέτρα δεν επιβαρύνουν οικονομικά τον εργαζόμενο διανομέα, αλλά μόνον τον εργοδότη.
Τέλος, σημειώνεται ότι για τον έλεγχο της τήρησης των παραπάνω καθιερώθηκε η υποχρέωση για την καταβολή της μηνιαίας αποζημίωσης, μέσω λογαριασμού πληρωμών, ώστε να φαίνονται (οι καταβολές) στα εκκαθαριστικά σημειώματα αποδοχών.