Γιατί το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο έχει γίνει αστικός μύθος

Must Read

Σχεδόν μισό αιώνα προσπαθεί ο ΟΣΕ να δημιουργήσει εμπορευματικό κέντρο που δεν διαθέτει η χώρα, η οποία παρουσιάζεται ως δήθεν κόμβος του διεθνούς εμπορίου, χωρίς να τα καταφέρνει.

Ο τελευταίος διαγωνισμός για την κατασκευή και τη διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο ολοκληρώθηκε, η σύμβαση παραχώρησης εγκρίθηκε από τη Βουλή επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση την έχει μπλοκάρει. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη διερεύνηση της υπόθεσης του διαγωνισμού από την ελληνική Δικαιοσύνη.

Αυτή την περίοδο η κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις τόσο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και με τη ΘΕΚ Α.Ε., την εταιρία που υπέγραψε τη σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο και στην οποία μετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair. Στόχος είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να εγκριθεί η σύμβαση από την Κομισιόν και να μη χρειαστεί να επιστρέψει η Ελλάδα κοινοτικά κονδύλια περί τα 250.000.000 ευρώ που είχαν απορροφηθεί για τα έργα στο εμπορευματικό συγκρότημα του Θριασίου.

Από το 1976 έως σήμερα πραγματοποιήθηκαν έξι διαγωνισμοί για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου και την ανάπτυξη του υπόλοιπου εμπορευματικού συγκροτήματος, στην έκταση των περίπου 2.000 στρεμμάτων. Στα 588 στρέμματα σχεδιάζεται η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου, ενώ στα υπόλοιπα 1.500, μέσω ξεχωριστού διαγωνισμού που ακυρώθηκε πρόσφατα, προωθούνται τα άλλα έργα για τη λειτουργία του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ). Πρόκειται για χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης κ.ά.

Ο ΟΣΕ προσπαθεί σχεδόν μισό αιώνα να αξιοποιήσει την έκταση του Θριασίου, την αγορά της οποίας ολοκλήρωσε το 1976 μέσω απαλλοτριώσεων. Χρειάστηκαν, όμως, οκτώ χρόνια ώσπου να παρουσιαστεί το πρώτο στρατηγικό σχέδιο (master plan) για το εμπορευματικό κέντρο από τη ρουμανική εταιρία Contransimex. Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1999, παρουσιάζεται το δεύτερο master plan, το οποίο αυτή τη φορά είχε αναπτύξει η γερμανική εταιρία De Consult.

Ο ΟΣΕ είχε εξασφαλίσει τρία χρόνια νωρίτερα, το 1996, κοινοτική χρηματοδότηση 60.000.000 ευρώ για την κατασκευή του εμπορευματικού, με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα το 2000! Τον Νοέμβριο του 2000, το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης αυξήθηκε στα 125.000.000 ευρώ, με στόχο ολοκλήρωσης των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2006 και με προϋπόθεση ότι θα επιλεγεί ιδιώτης διαχειριστής του εμπορευματικού κέντρου. Η ελληνική πλευρά είχε λάβει περιθώριο έως 21 Μαρτίου 2003 από την Κομισιόν για την επιλογή του επενδυτή, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα διακοπτόταν η χρηματοδότηση. Υστερα από απανωτές παρατάσεις η χώρα μας έπρεπε έως τα τέλη Μαρτίου 2019 να έχει επιλέξει ιδιώτη επενδυτή για το Θριάσιο, πράγμα που συνέβη (η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη τέλος του 2018), αλλά χωρίς την έγκριση της Κομισιόν. Από τότε Αθήνα και Βρυξέλλες παζαρεύουν αλλαγές στους όρους της σύμβασης που ενέκρινε η Βουλή.

Το 2001 ο ΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή συμβούλου που θα προετοιμάσει τον διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός για τον επενδυτή που θα κατασκεύαζε και θα εκμεταλλευόταν το εμπορευματικό προκηρύχθηκε τελικά στις 16 Ιουλίου του 2002, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση κηρύχθηκε άγονος. Οπως ήταν αναμενόμενο, η κοινοτική χρηματοδότηση πάγωσε. Το 2004 ο ΟΣΕ αποφάσισε να ιδρύσει μια νέα θυγατρική, με την επωνυμία Θριάσιο Α.Ε., η οποία το 2005 μετονομάστηκε σε Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., για τη διαχείριση της έκτασης. Το 2004 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση επτά τμημάτων της έκτασης των 2.000 στρεμμάτων, ώστε να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν αποθήκες. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε προτού καν υποβληθούν προσφορές! Τον Δεκέμβριο του 2005 η ιδιοκτησία της έκτασης, που έως τότε παρέμενε στον ΟΣΕ, μεταφέρθηκε στην Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., με στόχο να προκηρυχθεί ακόμη ένας διαγωνισμός.

Το 2006 προκηρύσσεται ο νέος διαγωνισμός και εξασφαλίζεται χρηματοδότηση άλλων 90.300.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πάλι υπό την προϋπόθεση ότι η διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου θα γίνει από ιδιώτη. Με βάση τη συμφωνία με την Κομισιόν, τα έργα θα ολοκληρώνονταν το 2009… Τον Ιούλιο του 2007 η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε. απορροφήθηκε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία και συνέχισε τον διαγωνισμό. Οι δεσμευτικές προσφορές υποβλήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2007 και ακολούθησε κυκεώνας προσφυγών στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Μια κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ επελέγη τον Ιούλιο του 2009 ως προτιμητέος επενδυτής, η οποία λίγους μήνες μετά απέσυρε την προσφορά της.

Τον Ιούνιο του 2010 ανακοινώθηκε ότι θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης, με ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προτάσεων τις 19 Ιουλίου 2011. Αφού χρειάστηκαν μήνες παζαριών με τους υποψηφίους ώστε να αλλάξουν οι αρχικοί όροι της προκήρυξης, τελικά ουδείς εκδήλωσε ενδιαφέρον. Στις 13 Μαρτίου 2012 προκηρύχθηκε ο νέος διαγωνισμός και έναν μήνα μετά κατατέθηκαν δύο προσφορές. Ούτε αυτός ο διαγωνισμός καρποφόρησε και τώρα απειλείται ακόμη και ο έκτος διαγωνισμός, που έπειτα από τόσα χρόνια ολοκληρώθηκε…

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Οι επισκέπτες που αναστάτωσαν το Ψυχικό

Ένας ασυνήθιστος συνωστισμός υψηλών προσώπων παρατηρήθηκε νωρίς το μεσημέρι της Πέμπτης στο Νέο Ψυχικό. Αυτό διότι πολλοί κυβερνητικοί και επιχειρηματικοί...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Νέο βιβλίο ο Πατέλης, μαχαιριά στο Μαξίμου

Ο συγγραφικός του οίστρος είναι αστείρευτος
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Η παρέμβαση που τον οδήγησε στα ανώτατα αξιώματα…

Διαβάζουμε πως ο Μάξιμος Χαρακόπουλος προτείνεται από τον πρωθυπουργό για να πάρει την θέση του γραμματέα της κοινοβουλευτικής επιτροπής της...
SLIDER

Ανδρουλάκης στην ΔΕΘ: 13ος μισθός, κατάργηση ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, νέο ΕΚΑΣ – Ζήτησε εκλογές

Ο Νίκος Ανδρουλάκης από το βήμα της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης παρουσίασε το προγραμματικό σχέδιο του ΠΑΣΟΚ. Ο πρόεδρος του...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: «Κάτι αλλάζει τα Σάββατα»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχολιάζει την έναρξη από το Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, της 24ωρης κυκλοφορίας των Μέσω Μεταφοράς. Στο βίντεο που...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε τις εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ;

Στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, δόθηκε έμφαση σε φοροελαφρύνσεις αντί για επιδοματικά μέτρα και...
SLIDER

Αποκάλυψη Newsbreak: Παρακολουθούσαν ανώτατο δικαστή! Ο αποκλεισμός στο κέντρο της Αθήνας – Όλο το χρονικό

Το σκηνικό που αποκαλύπτει το newsbreak.gr εκτυλίχθηκε την Παρασκευή (12/9) στις 15:00 στο κέντρο της Αθήνας και συγκεκριμένα στη συμβολή...
ΕΛΛΑΔΑ

Σύνταγμα: Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί συνεπλάκησαν στον Άγνωστο Στρατιώτη – Ένας τραυματίας

Πεδίο μάχης το Σύνταγμα! Το απόγευμα του Σαββάτου, μπροστά από το Μνημείο Αγνώστου Στρατιώτη, συνεπλάκησαν Ισραηλινοί και Παλαιστίνιοι σε ένα...
ΕΛΛΑΔΑ

Εξωφρενικό! Οδηγός ΚΤΕΛ κατέβασε ανήλικους μαθητές σε χωράφια – «Μαμά είμαι στο πουθενά»

Σοβαρό περιστατικό με οδηγό ΚΤΕΛ στην Δράμα. Μητέρα κατήγγειλε ότι ανάγκασε την κόρη της και 2 ακόμη μαθητές να αποβιβαστούν...

Διαβάζονται τώρα