18-9-2020

Γιατί το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο έχει γίνει αστικός μύθος

Σχεδόν μισό αιώνα προσπαθεί ο ΟΣΕ να δημιουργήσει εμπορευματικό κέντρο που δεν διαθέτει η χώρα, η οποία παρουσιάζεται ως δήθεν κόμβος του διεθνούς εμπορίου, χωρίς να τα καταφέρνει.

Ο τελευταίος διαγωνισμός για την κατασκευή και τη διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο ολοκληρώθηκε, η σύμβαση παραχώρησης εγκρίθηκε από τη Βουλή επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση την έχει μπλοκάρει. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη διερεύνηση της υπόθεσης του διαγωνισμού από την ελληνική Δικαιοσύνη.

Αυτή την περίοδο η κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις τόσο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και με τη ΘΕΚ Α.Ε., την εταιρία που υπέγραψε τη σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο και στην οποία μετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair. Στόχος είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να εγκριθεί η σύμβαση από την Κομισιόν και να μη χρειαστεί να επιστρέψει η Ελλάδα κοινοτικά κονδύλια περί τα 250.000.000 ευρώ που είχαν απορροφηθεί για τα έργα στο εμπορευματικό συγκρότημα του Θριασίου.

Από το 1976 έως σήμερα πραγματοποιήθηκαν έξι διαγωνισμοί για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου και την ανάπτυξη του υπόλοιπου εμπορευματικού συγκροτήματος, στην έκταση των περίπου 2.000 στρεμμάτων. Στα 588 στρέμματα σχεδιάζεται η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου, ενώ στα υπόλοιπα 1.500, μέσω ξεχωριστού διαγωνισμού που ακυρώθηκε πρόσφατα, προωθούνται τα άλλα έργα για τη λειτουργία του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ). Πρόκειται για χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης κ.ά.

Ο ΟΣΕ προσπαθεί σχεδόν μισό αιώνα να αξιοποιήσει την έκταση του Θριασίου, την αγορά της οποίας ολοκλήρωσε το 1976 μέσω απαλλοτριώσεων. Χρειάστηκαν, όμως, οκτώ χρόνια ώσπου να παρουσιαστεί το πρώτο στρατηγικό σχέδιο (master plan) για το εμπορευματικό κέντρο από τη ρουμανική εταιρία Contransimex. Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1999, παρουσιάζεται το δεύτερο master plan, το οποίο αυτή τη φορά είχε αναπτύξει η γερμανική εταιρία De Consult.

Ο ΟΣΕ είχε εξασφαλίσει τρία χρόνια νωρίτερα, το 1996, κοινοτική χρηματοδότηση 60.000.000 ευρώ για την κατασκευή του εμπορευματικού, με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα το 2000! Τον Νοέμβριο του 2000, το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης αυξήθηκε στα 125.000.000 ευρώ, με στόχο ολοκλήρωσης των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2006 και με προϋπόθεση ότι θα επιλεγεί ιδιώτης διαχειριστής του εμπορευματικού κέντρου. Η ελληνική πλευρά είχε λάβει περιθώριο έως 21 Μαρτίου 2003 από την Κομισιόν για την επιλογή του επενδυτή, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα διακοπτόταν η χρηματοδότηση. Υστερα από απανωτές παρατάσεις η χώρα μας έπρεπε έως τα τέλη Μαρτίου 2019 να έχει επιλέξει ιδιώτη επενδυτή για το Θριάσιο, πράγμα που συνέβη (η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη τέλος του 2018), αλλά χωρίς την έγκριση της Κομισιόν. Από τότε Αθήνα και Βρυξέλλες παζαρεύουν αλλαγές στους όρους της σύμβασης που ενέκρινε η Βουλή.

Το 2001 ο ΟΣΕ προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή συμβούλου που θα προετοιμάσει τον διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός για τον επενδυτή που θα κατασκεύαζε και θα εκμεταλλευόταν το εμπορευματικό προκηρύχθηκε τελικά στις 16 Ιουλίου του 2002, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση κηρύχθηκε άγονος. Οπως ήταν αναμενόμενο, η κοινοτική χρηματοδότηση πάγωσε. Το 2004 ο ΟΣΕ αποφάσισε να ιδρύσει μια νέα θυγατρική, με την επωνυμία Θριάσιο Α.Ε., η οποία το 2005 μετονομάστηκε σε Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., για τη διαχείριση της έκτασης. Το 2004 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση επτά τμημάτων της έκτασης των 2.000 στρεμμάτων, ώστε να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν αποθήκες. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε προτού καν υποβληθούν προσφορές! Τον Δεκέμβριο του 2005 η ιδιοκτησία της έκτασης, που έως τότε παρέμενε στον ΟΣΕ, μεταφέρθηκε στην Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., με στόχο να προκηρυχθεί ακόμη ένας διαγωνισμός.

Το 2006 προκηρύσσεται ο νέος διαγωνισμός και εξασφαλίζεται χρηματοδότηση άλλων 90.300.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πάλι υπό την προϋπόθεση ότι η διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου θα γίνει από ιδιώτη. Με βάση τη συμφωνία με την Κομισιόν, τα έργα θα ολοκληρώνονταν το 2009… Τον Ιούλιο του 2007 η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε. απορροφήθηκε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία και συνέχισε τον διαγωνισμό. Οι δεσμευτικές προσφορές υποβλήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2007 και ακολούθησε κυκεώνας προσφυγών στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Μια κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ επελέγη τον Ιούλιο του 2009 ως προτιμητέος επενδυτής, η οποία λίγους μήνες μετά απέσυρε την προσφορά της.

Τον Ιούνιο του 2010 ανακοινώθηκε ότι θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης, με ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προτάσεων τις 19 Ιουλίου 2011. Αφού χρειάστηκαν μήνες παζαριών με τους υποψηφίους ώστε να αλλάξουν οι αρχικοί όροι της προκήρυξης, τελικά ουδείς εκδήλωσε ενδιαφέρον. Στις 13 Μαρτίου 2012 προκηρύχθηκε ο νέος διαγωνισμός και έναν μήνα μετά κατατέθηκαν δύο προσφορές. Ούτε αυτός ο διαγωνισμός καρποφόρησε και τώρα απειλείται ακόμη και ο έκτος διαγωνισμός, που έπειτα από τόσα χρόνια ολοκληρώθηκε…

Σπάμε τα στεγανά της ενημέρωσης! Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο newsbreak.gr

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΕΛΛΑΔΑ FM 94.3

Η δύναμή μας είστε εσείς! Γίνετε ενεργά δημοσιογράφοι του newsbreak.gr! Στείλτε μας ειδήσεις, βίντεο και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ