Στην… πρίζα η ΔΕΗ για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης

Must Read

Με την κυβέρνηση και τη διοίκηση της ΔΕΗ να βάζουν υψηλούς στόχους για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σε βαθμό που ορισμένοι να τους θεωρούν μη ρεαλιστικούς, οι ειδικοί επιμένουν ότι απαιτείται σχέδιο, ώστε να επωφεληθεί και η Ελλάδα από την παγκόσμια στροφή, με τη δημιουργία εγχώριας βιομηχανίας που θα δραστηριοποιηθεί σε τομείς όπως οι μπαταρίες και τα εξαρτήματα.

Όπως προκύπτει και από τις προτάσεις αρκετών φορέων στην πρόσφατη διαβούλευση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), απαιτείται ένα ολόκληρο πλέγμα νομοθετικών ρυθμίσεων, φορολογικών κινήτρων και, κυρίως, στρατηγικού σχεδιασμού, ώστε να ενισχυθεί η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Αισιόδοξες προβλέψεις για 82.000 οχήματα έως το 2030

Φέτος, όπως έχει υποστηρίξει και η γενική γραμματέας Ενέργειας στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης (ΥΠΕΝ), Αλεξάνδρα Σδούκου, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου θα κλείσει φέτος με 118.000 οχήματα ως νέες ταξινομήσεις, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι μόλις 460. Στο ΕΣΕΚ εκτιμάται ότι σε 11 χρόνια, δηλαδή το 2030, θα ταξινομηθούν 82.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα και εκείνη τη χρονιά ένα στα τρία οχήματα που θα κυκλοφορήσουν στη χώρα θα μπαίνει στην πρίζα!

Ήδη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, ανακοίνωσε ότι η επιχείρηση θα εγκαταστήσει 1.000 σταθμούς φόρτισης στην Ελλάδα την επόμενη διετία-τριετία, ενώ μεσοπρόθεσμα θα εγκαταστήσει 10.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Θεσμικό πλαίσιο και λεπτομερής σχεδιασμός για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης δεν υπάρχει, με την κυβέρνηση να έχει συστήσει ειδική επιτροπή η οποία θα παραδώσει τις προτάσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Η Ελλάδα έχει σήμερα τον τέταρτο γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη, όπου ποσοστό πλέον του 56% απαρτίζεται από οχήματα 10-20 ετών, ενώ ένα στα τέσσερα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας μας είναι άνω των 20 ετών. Πώς θα ανανεωθεί ο στόλος, ειδικά με ηλεκτροκίνητα οχήματα, που προς το παρόν τουλάχιστον είναι ακριβότερα από τα συμβατικά;

Όπως επισημαίνει και το Εργαστήριο Συστημάτων Αποφάσεων & Διοίκησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) στη διαβούλευση για το ΕΣΕΚ, «στην ηλεκτροκίνηση οι στόχοι που θέτει το κείμενο είναι υψηλοί, ιδιαίτερα για την περίοδο 2027-2030. Ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη τους ότι δεν υπάρχει σχετική εγχώρια βιομηχανία στη χώρα.

Τα φορολογικά ή άλλα κίνητρα για τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να δώσουν μια ώθηση στη διείσδυσή τους στην αγορά. Χωρίς εγχώρια βιομηχανία, όμως, έστω για επιμέρους τομείς της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης και περαιτέρω δραστική μείωση της εργοστασιακής τιμής των μπαταριών αυτοκινήτου ή/και των κυψελών καυσίμου, η αγορά και χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα παραμείνει περιορισμένη».

Γι’ αυτό στο ΕΜΠ θεωρούν ότι «η ενότητα της ηλεκτροκίνησης να εξετασθεί εκ νέου το 2023 υπό το πρίσμα και των νέων δεδομένων κόστους, σε συνδυασμό με τη σχετιζόμενη βιομηχανική δραστηριότητα που θα υπάρχουν έως τότε».

Διαφορετική άποψη εκφράζουν από το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ). Όπως υποστήριξαν στη διαβούλευση, «η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θεωρούμε ότι θα είναι πολύ πιο μεγάλη τα επόμενα δέκα χρόνια από ό,τι υπολογίζεται από πολλούς, σε συνδυασμό με την αυτόνομη οδήγηση. Οι μελέτες διαφόρων οργανισμών πάντα υποτιμούν τους ρυθμούς ανάπτυξης διαφόρων τεχνολογιών γενικά…».

Στο ΙΕΝΕ τονίζουν, όμως, ταυτόχρονα ότι στο ΕΣΕΚ «δεν έχει γίνει τεχνικοοικονομική ανάλυση του κόστους-οφέλους των πολλών μέτρων και κινήτρων που δίνονται, κυρίως σε ό,τι αφορά την πραγματική μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέχρι το 2028, την απώλεια των κρατικών ταμείων από φορολογικά έσοδα, αλλά και του κόστους υποδομών που θα απαιτηθούν».

Στο υπουργείο απαντούν ότι όλες αυτές οι λεπτομέρειες θα απαντηθούν από την αρμόδια επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση.

Η αναγκαιότητα για δημιουργία υποδομών

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το ΕΣΕΚ, η διοίκηση του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ (ΕΣΗΑΠΕ) επισήμαινε ότι οι στόχοι για την ηλεκτροκίνηση είναι «μη ρεαλιστικοί» αλλά και τις αντικρουόμενες προβλέψεις για τα ηλεκτρικά οχήματα που θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2030. Όπως αναφέρει η διοίκηση του ΕΣΗΑΠΕ, «τόσο ο τομεακός στόχος για ενεργειακή αναβάθμιση του 15% όλων των κατοικιών μέχρι το 2030 (600.000 κατοικίες ή 60.000 κατοικίες τον χρόνο) όσο και ο αντίστοιχος στόχος για συνολικά 280.000 – 340.000 ηλεκτρικά οχήματα μέχρι και το 2030, από 800 που είναι σήμερα, εμφανίζονται ως μη ρεαλιστικοί».
Προσθέτει πως ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα «η μεν Eurelectric εκτιμά τον αριθμό τους το 2030 στην Ελλάδα σε περίπου 23.000, ενώ το εν ισχύι Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων στον τομέα των Μεταφορών και την υλοποίηση των σχετικών υποδομών εκτιμά, σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, ότι το 2030 θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα 15.000 ηλεκτρικά οχήματα».

Η διοίκηση του Ελληνικού Συνδέσμου Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) αναμένει ότι θα θεσπιστεί άμεσα το πλαίσιο δημιουργίας της απαραίτητης υποδομής παράλληλα με επαρκή κίνητρα που θα επιταχύνουν την είσοδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά, ενώ οι εκπρόσωποι της ιταλικής ENEL Green Power Hellas ζητούν «να εξεταστεί η εφαρμογή δημόσιας χρηματοδότησης και να προβλεφθούν ελάχιστα επίπεδα ποιότητας (…), αλλά και εξέταση της δυνατότητας χρηματοδοτικής ενίσχυσης ιδιωτών για την αγορά φορτιστή ηλεκτροκίνητου οχήματος».
Η κυρία Σδούκου έχει δηλώσει, πάντως, ότι ως τον Μάρτιο του 2020 θα ενσωματώσουμε στην ελληνική νομοθεσία την ευρωπαϊκή οδηγία που υποστηρίζει την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης στα νέα κτίρια αλλά και σε ριζικά ανακαινιζόμενα. Κάθε επαγγελματικό κτίριο θα πρέπει να εξασφαλίζει την εγκατάσταση ή την υποδομή ενός τουλάχιστον σημείου επαναφόρτισης για έναν στους πέντε χώρους στάθμευσης. Αντίστοιχη υποχρέωση υπάρχει και για τα νέα κτίρια κατοικιών ή όσα θα κάνουν σημαντική ανακαίνιση.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This