Περισσότερα από τα 3/4 των τραπεζών στην Ευρώπη αναγκάστηκαν, λόγω της πανδημίας, να αλλάξουν τη στρατηγική τους και να επιταχύνουν τα σχέδιά τους για ψηφιακό μετασχηματισμό, προκειμένου να προσαρμοστούν στη στροφή των καταναλωτών στην ψηφιακή τραπεζική (Digital Banking).
Πλέον, οι τράπεζες δηλώνουν έτοιμες να αυξήσουν τον αριθμό των ψηφιακών υπηρεσιών που προσφέρονται στα καταστήματά τους (72%), την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών πληρωμών (68%), τις επενδύσεις σε online τραπεζικές υπηρεσίες (66%) και τις δυνατότητες ψηφιακής καινοτομίας (61%).
Σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας της εταιρείας Marqeta -πλατφόρμα έκδοσης καρτών- η πανδημία COVID-19 είχε σημαντικό αντίκτυπο σχεδόν σε όλες τις τράπεζες στην Ευρώπη (96%). Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 200 στελεχών τραπεζών επί ευρωπαϊκού εδάφους, διαπιστώνει ότι το 80% των τραπεζών έχει επιταχύνει τα σχέδια του για ψηφιακή μετατροπή, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης για ψηφιακές υπηρεσίες.
Πάντως, σύμφωνα με τα ευρήματα, τα 3/4 (75%) των τραπεζών «δεν ήταν προετοιμασμένα» για το μέγεθος της αλλαγής που προκάλεσε η πανδημία στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Επίσης, το 88% των τραπεζών δέχθηκε σοβαρές πιέσεις λόγω της αύξησης της ζήτησης για internet και mobile banking κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πιεστικοί χρόνοι – μείωση φυσικών καταστημάτων
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες απαντούν, στο μεταξύ, ότι τα έργα του κλάδου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό θα πρέπει να παραδοθούν, πλέον, στα δύο τρίτα (69%) του αρχικά προβλεπόμενου χρόνου. Όπως δηλώνουν σχεδόν 9 στα 10 στελέχη, η πανδημία COVID-19 αύξησε την ταχύτητα της αλλαγής στον τραπεζικό τομέα από χρόνια σε μήνες!
«Η επόμενη ημέρα για τις τράπεζες ήρθε πιο γρήγορα απ’ ό, τι αναμενόταν. Το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 επιτάχυνε πολλές τάσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με περισσότερους ανθρώπους να απομακρύνονται από τα μετρητά και να υιοθετούν ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η online και η mobile τραπεζική», σχολιάζει η μελέτη.
Πάνω από τα 3/4 (76%) των τραπεζών δηλώνουν, πλέον, ότι ο αντίκτυπος της COVID-19 σηματοδοτεί την οριστική και αμετάκλητη αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων που ακολουθούσαν μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα, περισσότερες από μία στις δύο τράπεζες (54%) απαντούν ότι σκοπεύουν να μειώσουν το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων τους.
Πιο σημαντική από ποτέ η καινοτομία
Ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, το 92% των τραπεζών δηλώνει ότι η καινοτομία έχει γίνει πιο σημαντική από ποτέ. Όσον αφορά την καινοτομία, οι τράπεζες εκτιμούν ότι πρέπει να βελτιώσουν τη χρήση data analytics, που θα τους επιτρέψουν να λαμβάνουν αποφάσεις δανεισμού σε πραγματικό χρόνο (91%).
«Με την πανδημία να οδηγεί σε μια ριζική αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών και στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, είναι αναμενόμενο ότι περισσότερο από το ένα τρίτο (34%) δήλωσε ότι φοβάται ότι θα χάσει μερίδιο αγοράς από τους “ψηφιακούς” ανταγωνιστές», τονίζουν οι αναλυτές.
Και καταλήγουν: «είναι ξεκάθαρο ότι η πανδημία COVID-19 εγκαινίασε μια νέα εποχή ψηφιακής τραπεζικής. Οι τράπεζες πρέπει να διασφαλίσουν ότι είναι έτοιμες να προσαρμοστούν σε αυτόν τον κόσμο».