Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα νέα από τις Βρυξέλλες σε ότι αφορά το περιβάλλον και τις θαλάσσιες μεταφορές, λόγω των οποίων, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, κάθε χρόνο εκλύονται 140.000.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που ισοδυναμεί με τους ρύπους 20 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης!
Σύμφωνα, μάλιστα, με επιστημονικές εκτιμήσεις, η αρνητική -για την εξέλιξη του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής που έχει λάβει τερατώδεις διαστάσεις- επίδοση ενδέχεται να αυξηθεί κατά 33.000.000 τόνους διοξειδίου τον χρόνο. Ωστόσο, παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις των επιστημόνων, οι Βρυξέλλες διστάζουν να επιβάλουν περιβαλλοντικό φόρο στα πλοία.
Γεγονός είναι ότι για να μπορέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβάλει τη σχετική φορολογία χρειάζεται ομόφωνη ψήφιση από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, πολλά κράτη με αυξημένες θαλάσσιες μεταφορές, όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Ισπανία, η προς αποχώρηση Βρετανία και η Ιταλία, είναι αρκετά δύσκολο να συναινέσουν σε κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «δημοκρατία» η νέα πρόεδρος της Επιτροπής, η Γερμανίδα Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, προσανατολίζεται σε μία πιο «επιεική» πολιτική, η οποία αφορά την επέκταση και στις θαλάσσιες μεταφορές του Συστήματος Εξαγοράς Ενέργειας (Emission Trading System – ETS), που ισχύει και σε άλλους τομείς της οικονομίας.
Όπως αναφέρει η υπηρεσία Transport & Environment, η εφαρμογή του ETS στις θαλάσσιες μεταφορές θα απέφερε έσοδα 7,2 δισ. ευρώ τον χρόνο, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην παροχή κινήτρων για τη μετάβαση του εμπορικού στόλου στην ηλεκτροκίνηση -μόνη λύση για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου-, χωρίς να επιβαρύνονται οι επιβάτες μέσω των εισιτηρίων.