Πέρασαν περίπου δύο μήνες από τότε η ιστοσελίδα «Καλάμι» αποκάλυψε το σκάνδαλο του δήθεν «λομπίστα» Έντι Ζεμενίδη και της οργάνωσής του HALC (Hellenic American Leadership Council).
Αποδείχτηκε μετά από έρευνα ότι η οργάνωση αυτή δεν είναι εγγραμμένη στον σχετικό κατάλογο του Αμερικανικού Υπουργείου Δικαιοσύνης (Foreign Agents Registration Act) (1) όπου είναι υποχρεωτικό να εγγράφονται όλοι όσοι εκπροσωπούν ξένες χώρες και συμφέροντα τρίτων στην Αμερική. Και επομένως ο κ.Ζεμενίδης δεν μπορεί να παρουσιάζεται στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ και να δηλώνει τον λομπίστα «που κατάφερε με την οργάνωσή του να ανατρέψει την πώληση των F-35 στην Τουρκία»…
Σύμφωνα με το καταστατικό της οργάνωσης HALC πρόκειται για ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό τύπου 501(c)(4), που μεταφράζεται ως εξής:
1) Είναι οργάνωση «κοινωνικής ευημερίας» (social welfare), και έχει σκοπούς κοινωνικούς και μορφωτικούς.
2) Οι όποιες δωρεές προς την οργάνωση αυτή δεν αποφέρουν φοροαπαλλαγή του ποσού της δωρεάς.
Πράγματι, όπως προκύπτει από την φορολογική δήλωση του HALC το 2018 (Α.Μ 26-4103685) η αποστολή του είναι «να προωθεί τη δημόσια εκπαίδευση και «κοινωνική υπεράσπιση» (“advocacy”) για θέματα που ενδιαφέρουν τους Ελληνοαμερικανούς και τον Παγκόσμιο Ελληνισμό. Οι προσπάθειες δημόσιας εκπαίδευσης επικεντρώνονται γύρω από τα ακόλουθα: Α) Μια ενημερωτική ιστοσελίδα, ώστε το κοινό να ενημερώνεται για την Ελλάδα, την Ελληνική Διασπορά και τοπικά νέα σχετικά με τον παγκόσμιο Ελληνισμό. Β) Ένα ιστολόγιο, και λογαριαμοί twitter και Facebook. Γ) Μια σειρά διαλέξεων και Δ) Ενα πρόγραμμα σπουδών ηγετικής εκπαίδευσης.» (2)
Μπορεί λοιπόν μια τέτοια μη κερδοσκοπική οργάνωση 501c4 να ασκεί πολιτικές δραστηριότητες; Η απάντηση είναι θετική, ναι σε ορισμένες δραστηριότητες – εφόσον οι δραστηριότητες αυτές δεν αποτελούν την κύρια δράση της οργάνωσης … Αλλά σύμφωνα με την αμερικανική φορολογική υπηρεσία (IRS), οι δαπάνες αυτές μπορεί να υπόκεινται σε φορολόγηση σύμφωνα με τον φορολογικό κώδικα (τμήμα 527 f) (3) Αυτό άλλωστε δηλώνεται και στην ιστοσελίδα της HALC (4).
Εδώ λοιπόν ξεκινούν οι ερωτήσεις προς την HALC και τον ίδιο τον Ζεμενίδη. Σύμφωνα με την φορολογική δήλωση που υπέβαλε η οργάνωση για το έτος 2018, δηλώνονται περιουσιακά στοιχεία (assets) περίπου $3,042,000 όπως και παρόμοιος αριθμών υποχρεώσεων (liabilities – $3,012,000).
Το αντίγραφο της δήλωσης του 2018 από την ιστοσελίδα της ομοσπονδιακής εφορίας:
264103685_201812_990O_2019091816664615
Από ότι αναφέρει το ΚΑΛΑΜΙ και ότι μπορέσαμε να μάθουμε, ο μεγάλος ευεργέτης του Ζεμενίδη και της HALC ήταν ο μακαρίτης Νίκος Μούγιαρης, ένας μεγάλος πατριώτης που με την οικονομική του άνεση βοήθησε παντοιοτρόπως τον αγώνα για το Κυπριακό. Απ’ ότι φαίνεται ο Νίκος Μούγιαρης έδινε κάθε χρόνο (από την ίδρυση της HALC το 2012) ένα σημαντικό ποσό μέχρι και 700,000 δολάρια το χρόνο προς ενίσχυση της οργάνωσης.
Τα ποσά αυτά δίνονταν ως δάνειο. Τούτο αποδεικνύεται αφενός από τις φορολογικές δηλώσεις της οργάνωσης, αφετέρου από την διαθήκη του Νίκου Μούγιαρη της 31ης Οκτωβρίου του 2018, όπου στη σελίδα 7, άρθρο έκτο, αναφέρει: «Χαρίζω όλα τα χρέη της οργάνωσης HALC, Chicago, Illinois».
Από τη δήλωση αυτή αλλά και από τη φορολογική δήλωση του έτους 2018 της HALC προκύπτουν τα εξής ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις από τον κ.Ζεμενίδη:
- Γιατί να δηλώνει τις χορηγίες του Νίκου Μούγιαρη ως δάνειο; Μήπως για να αποφεύγει τη φορολογία η οργάνωση; Εφόσον χαρίστηκε το δάνειο του Νίκου Μούγιαρη μετά το 2018, μήπως τώρα όλες οι πολιτικές δραστηριότητες της HALC φορολογούνται αναδρομικά; Εάν ναι, πόσα χρήματα χρωστά η HALC στην αμερικανική εφορία;
- Αλλά στην φορολογική δήλωση της HALC υπάρχουν αρκετά άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία: Στην σελίδα 1 αναφέρονται συνολικές αποδοχές των διοικητών της περίπου $370.000. Στην σελίδα 7 υπάρχει κατάλογος των διοικητών με πρέδρο τον Ζεμενίδη και αντιπρόεδρο τον Τζορτζ Τσούνη (τώρα Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα) και αρκετούς άλλους. Δίπλα στο όνομα του Ζεμενίδη αναφέρεται ότι εργάζεται 45 ώρες την εβδομάδα αλλά για κανένα από του διοικητές δεν υπάρχει αμοιβή, παρά μόνο μηδενικά «0». Στην σελίδα 10 όμως βλέπουμε και πάλι συνολικές αμοιβές συν φορολογία μισθολογίου $370.000 περίπου. Εδώ σαφώς χρειάζονται επεξηγήσεις από τον κ.Ζεμενίδη. Πόσα παίρνει ο καθένας από τους διοικητές και τους εργαζόμενους, όπως και ο ίδιος ο Ζεμενίδης;
- Το 2018 to HALC είχε έσοδα από εισφορές και επιχορηγήσεις $453.765. Την ίδια χρονιά είχαν έξοδα $716.129 με αποτέλεσμα ετήσια απώλεια $262.364. Το 2017 η ετήσια απώλεια ήταν $344.569. Το 2016 η ετήσια απώλεια ήταν $350.523. Το 2015 η ετήσια απώλεια ήταν $365.072. Ο οργανισμός λειτουργεί με ζημιές κάθε χρόνο τουλάχιστον από το 2012. Οι συνδυασμένες ετήσιες ζημίες μεταξύ 2012 και 2018 ήταν $2.986.948. Το ποσό αυτό ισοδυναμεί σχεδόν με το σύνολο των συνολικών δανείων από τον Μουγιάρη. Είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι τα δάνεια από τον Μουγιάρη δίνονταν στο HALC κάθε χρόνο για να καλύψουν τις ετήσιες ζημίες του οργανισμού και η HALC χρησιμοποιούσε τα έσοδα από τα δάνεια για να κάνει ακριβώς αυτό. Τότε γιατί το HALC αναφέρει τα δάνεια Μουγιάρη ως στοιχεία ενεργητικού και παθητικού στις φορολογικές δηλώσεις του 2018, όταν σχεδόν όλα τα έσοδα του δανείου προφανώς χρησιμοποιήθηκαν σταδιακά για την κάλυψη των ετήσιων ζημιών και τα δάνεια θα μπορούσαν να είναι μόνο υποχρέωση στον ισολογισμό του οργανισμού, αλλά όχι «ενεργητικό».
- Ποιες ήταν οι άλλες χορηγίες της οργάνωσης HALC και ειδικότερα προς ποια ειδησεογραφικά μέσα;
- Τον Απρίλιο του 2019 το Ιδρυμα Νιάρχου έδωσε στην HALC (στην μνήμη του Μούγιαρη) ποσό $1 εκατ. για ενίσχυση των υποτροφιών της. Γιατί δεν παρουσιάζει η οργάνωση απολογισμό για την χρήση του ποσού αυτού; Γιατί δεν έκανε φορολογική δήλωση από το 2019 και έπειτα; (Βασιζόμαστε πάντοτε στα στοιχεία της ιστοσελίδας της αμερικανικής εφορίας IRS για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που είναι δημόσια έγγραφα).
- Αλλά το σπουδαιότερο από όλα τα ερωτήματα έχει να κάνει με τον ίδιο το χαρακτήρα της HALC. Μια ματιά στην ιστοσελίδα της οργάνωσης Hellenicleaders.com, πείθει και τον πιο άσχετο ότι η οργάνωση έχει ελάχιστη σχέση με εκπαίδευση και ότι οι δραστηριότητες της είναι σχεδόν αποκλειστικά πολιτικές. Για παράδειγμα ρίξτε μια ματιά εδώ, εδώ και εδώ. Αλλά όπως εξηγήσαμε παραπάνω, εφόσον στην πράξη είναι πολιτική οργάνωση που ασκεί δραστηριότητες πολιτικού λόμπι στην Αμερική τότε οφείλει να καταβάλλει την ανάλογη φορολογία. Μπορεί να μας αποδείξει ο κ.Ζεμενίδης ότι όλες οι εισπράξεις της οργάνωσης συν τα δανεικά τα οποία τελικά τα χάρισε ο μακαρίτης Νίκος Μούγιαρης δαπανήθηκαν αποκλειστικά για την δηλωμένη αποστολή της οργάνωσης;
Αυτά και άλλα είναι τα πολλά ερωτήματα που περιμένουν απάντηση από τον Έντι Ζεμενίδη. Μέχρι να απαντήσει δεν έχει κανένα δικαίωμα να παραπλανά τους πάντες στην Ελλάδα και στην Αμερική και να παρουσιάζεται ως «από μηχανής Θεός» που «λύνει και δένει» – ενώ στην πραγματικότητα βασικός ωφελημένος είναι κυρίως ο ίδιος.
Και τελικά υπάρχει και ένα μέγα ηθικό θέμα που αφορά τόσο τον ίδιο τον κ.Ζεμενίδη όσο και τους συνεργάτες του και κυρίως τον τωρινό Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα τον Τζόρτζ Τσούνη, οι οποίοι επίσης θα πρέπει να δώσουν εξηγήσεις για το τί γνώριζαν και πότε το γνώριζαν.
*Παραπομπές
1. Foreign Agents Registration Act of 1938
FARA mandates that you must register before acting as an agent of a foreign principal. Under Section 612(a) of FARA, parties must file a registration statement within 10 days of having agreed to act as an agent of a foreign principal. A party may not begin to act as an agent of a foreign principal before registering. See 22 U.S.C. § 612(a).
Foreign Agents Registration Act | Frequently Asked Questions (justice.gov)
2. Η αποστολή του HALC (copy and paste, από φορολογική δήλωση -990, IRS- 2018, ΕΙΝ 26-4103685): «Mission… THE PURPOSE OF THE ORGANIZATION IS TO PROMOTE PUBLIC EDUCATION AND ADVOCACY EFFORTS FOR ISSUES OF INTEREST TO GREEK AMERICANS AND WORLDWIDE HELLENISM. PUBLIC EDUCATION EFFORTS ARE CENTERED AROUND THE FOLLOWING: (A) A NEWS AGGREGATOR SITE FOR PUBLIC TO BE EDUCATED ABOUT NEWS CONCERNING GREECE, THE GREEK DIASPORA, AND REGIONAL DEVELOPMENTS RELEVANT TO WORLDWIDE HELLENISM; (B) A BLOG, FACEBOOK SITE, AND TWITTER FEED; (C) A LECTURE SERIES; AND (D) A LEADERSHIP TRAINING CURRICULUM».
3. Social Welfare Organizations
The promotion of social welfare does not include direct or indirect participation or intervention in political campaigns on behalf of or in opposition to any candidate for public office. However, a section 501(c)(4) social welfare organization may engage in some political activities, so long as that is not its primary activity. However, any expenditure it makes for political activities may be subject to tax under section 527(f). For further information regarding political and lobbying activities of section 501(c) organizations, see Election Year Issues, Political Campaign and Lobbying Activities of IRC 501(c)(4), (c)(5), and (c)(6) Organizations, and Revenue Ruling 2004-6.
Social Welfare Organizations | Internal Revenue Service (irs.gov)
Political Campaign and Lobbying Activities of IRC 501(c)(4), (c)(5), and (c)(6) Organizations
May IRC 501(c)(4), (c)(5), or (c)(6) Organizations Engage in Attempts to Influence Legislation (Lobbying)?
Yes. Organizations described in IRC 501(c)(4), (c)(5), and (c)(6) may engage in an unlimited amount of lobbying, provided that the lobbying is related to the organization’s exempt purpose.
Microsoft Word – L.Political campaign activitiesFINAL.doc (irs.gov)
Types of Organizations Exempt under Section 501(c)(4)
Internal Revenue Code section 501(c)(4) provides for the exemption of two very different types of organizations with their own distinct qualification requirements. They are:
Social welfare organizations: Civic leagues or organizations not organized for profit but operated exclusively for the promotion of social welfare, and
Local associations of employees, the membership of which is limited to the employees of a designated person(s) in a particular municipality, and the net earnings of which are devoted exclusively to charitable, educational or recreational purposes.
Homeowners associations and volunteer fire companies may be recognized as exempt as social welfare organizations if they meet the requirements for exemption. Organizations that engage in substantial lobbying activities sometimes also are classified as social welfare organizations.
Types of Organizations Exempt under Section 501(c)(4) | Internal Revenue Service (irs.gov)
4. Join the movement! Become an official HALC member today.
We need you! Everyday, HALC fights for the issues that matter most the Hellenic community. This vital work could not be done without the generous contributions of our supporters.
HALC needs your support to ensure we can continue our efforts. We offer three membership levels — $250, $1,000 or $2,500. You can also choose to donate a different amount. You can choose to pay in one payment or split your donation into 12 monthly payments per year or 4 quarterly payments.
Please note that donations to our 501(c)(4) advocacy work are not tax-deductible.
Join the Movement: Become a HALC Member (salsalabs.org)