Mary Somerville: Η Google τιμά τη μεγάλη επιστήμονα με το σημερινό της Doodle

Το σημερινό Doodle της Google τιμά την κληρονομιά της πρωτοπόρου επιστήμονα Mary Somerville. Μια ημέρα σαν σήμερα, στις 2 Φεβρουαρίου του 1826, ένα από τα πειραματικά έγγραφα Φυσικής της Mary Somerville διαβάστηκε στην Βασιλική Εταιρεία του Λονδίνου, την Εθνική Ακαδημία Επιστημών του Ηνωμένου Βασιλείου. Αποτέλεσε το πρώτο ακαδημαϊκό έγγραφο από γυναίκα που δημοσιεύτηκε στις περίφημες Philosophical Transactions, την παλαιότερη έκδοση της επιστήμης στον κόσμο, η οποία εξακολουθεί να είναι ενεργή έως σήμερα.

Γεννημένη στο Jedburgh της Σκωτίας, στις 26 Δεκεμβρίου του 1790, σε μια διακεκριμένη οικογένεια της εποχής, η Σόμερβιλ πέρασε τα πρώτα της χρόνια βοηθώντας τη μητέρα της με δουλειές σχετικές με το σπίτι και απολαμβάνοντας τη φύση στον οικογενειακό κήπο. Στην ηλικία των 10 ετών, ο πατέρας της επέστρεψε από το εξωτερικό (ήταν αντιναύαρχος και ταξίδευε συχνά στις θάλασσες) και αποφάσισε να την στείλει σε οικοτροφείο για μια σωστή εκπαίδευση.

Εκεί, στο οικοτροφείο, η δασκάλα των Τεχνών τής εξήγησε πώς οι βασικές αρχές της ζωγραφικής θα μπορούσαν να «ανιχνευθούν» πίσω από τα στοιχεία της γεωμετρίας του Ευκλείδη. Μετά την απόκτηση ενός αντιγράφου του κλασικού βιβλίου Στοιχεία του Ευκλείδη, η Somerville επικεντρώθηκε στην μελέτη της αστρονομίας και των μαθηματικών. Μετά από χρόνια ανεξάρτητης μάθησης (ήταν κυρίως αυτοδίδακτη) και έρευνας, συνέχισε να δημοσιεύει τα δικά της επιστημονικά έγγραφα και βιβλία.

Tο 1931, Ο Μηχανισμός των Ουρανών (The Mechanism of the Heavens) έδωσε τη δυνατότητα για μια πρωτοποριακή οπτική γύρω από την υπάρχουσα κατανόηση του ηλιακού συστήματος. Ήταν ένα ιδιαίτερα εξαιρετικό δοκίμιο στο οποίο μετέφραζε, σχολίαζε και επεξηγούσε την Ουράνια Μηχανική του Λαπλάς. Το 1834 εξέδωσε το δεύτερο βιβλίο της που είχε τίτλο Η Σύνδεση των Φυσικών Επιστημών στο οποίο συγκέντρωσε τις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις γύρω από την Αστρονομία, τη Φυσική, τη Χημεία, τη Βοτανική και τη Γεωλογία. Αυτό εγινε ένα από τα βιβλία με τις υψηλότερες πωλήσεις του 19ου αιώνα.

Το 1835, η Μαίρη Σόμερβιλ και η Κάρολαϊν Χέρσελ έγιναν οι πρώτες γυναίκες-μέλη της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας. Η Σόμερβιλ πέθανε στη Νάπολη στις 29 Νοεμβρίου 1872, έχοντας κερδίσει πολλές τιμητικές διακρίσεις κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής της πορείας.

Δείτε επίσης: Φαντασιόπληκτος Τούρκος ανακάλυψε πυραύλους και ραντάρ στο Φαρμακονήσι!