Η δικαιολογημένη όσο και αναγκαστική μείωση των δαπανών των καταναλωτών για έτοιμα γεύματα, κατά τη διάρκεια του lockdown, ώθησε πολλούς από αυτούς στην κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος.
Επίσης, δεν ήταν και λίγοι εκείνοι που δοκίμασαν νέες συνταγές, σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε σε δείγμα σχεδόν 11.000 καταναλωτών από 11 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
«Εν μέσω του lockdown οι άνθρωποι τρώνε πιο υγιεινά, μαγειρεύουν το δικό τους φαγητό και καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά», δήλωσε η Σαρλότ ντε Μπάκερ, που συντόνισε την έρευνα στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας στο Βέλγιο.
Καθώς εγκατέλειψαν τα γραφεία τους και μαγείρευαν στο σπίτι, οι καταναλωτές μείωσαν τις αγορές έτοιμων γευμάτων που απλά ζεσταίνονται στους φούρνους μικροκυμάτων σε όλες τις χώρες στις οποίες διενεργήθηκε η έρευνα – Αυστραλία, Βέλγιο, Χιλή, Ουγκάντα, Ολλανδία, Γαλλία, Αυστρία, Ελλάδα, Καναδάς, Βραζιλία και Ιρλανδία.
«Πήγαμε από τα σνακ, το φαγητό εστιατορίου και τις παραγγελίες ντελίβερι στο μαγείρεμα στο σπίτι. Έχασα τέσσερα κιλά και είμαι περήφανος γι’ αυτό», δηλωσε ο Φιρέν, που είναι από το Αζερμπαϊτζάν και ζει στις Βρυξέλλες, καθώς περιγράφει τις αλλαγές στο δικό του σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Μείωση στην κατανάλωση αλμυρών και γλυκών σνακ
Περίπου στις μισές από τις χώρες στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα, οι καταναλωτές αγόρασαν λιγότερα αλμυρά ή γλυκά σνακ, αν και οι πωλήσεις συνολικά παρέμειναν σταθερές.
Η κατανάλωση αλμυρών προϊόντων καθώς και προϊόντων με αυξημένα λιπαρά και ζάχαρη, συνήθως αυξάνεται όταν οι άνθρωποι βιώνουν καταστάσεις που προκαλούν άγχος, αλλά, κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι πιο έντονες λιγούρες ικανοποιήθηκαν σε πολλές χώρες με σπιτικές λιχουδιές, δήλωσε η ντε Μπάκερ, επικεφαλής της FOOMS, μιας ερευνητικής ομάδας για τα τρόφιμα και τα μέσα ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας.
Η Χιλή, για παράδειγμα, είχε μεγάλη μείωση στις πωλήσεις των σνακ αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στις αγορές αλευριού και μαγιάς. Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση κρέατος, ψαριών και οινοπνευματωδών ποτών παρέμεινε σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.
Η έρευνα, που βασίστηκε σε εθελοντικές απαντήσεις μέσω Διαδικτύου από τις 17 Απριλίου έως τις 7 Μαΐου, εκ των οποίων οι 6.700 ήταν από το Βέλγιο, θα επεκταθεί σε καταναλωτές σε περίπου 25 χώρες, με τα τελικά της συμπεράσματα να ανακοινώνονται έως τα τέλη Ιουνίου.
Η ντε Μπάκερ δήλωσε ότι τα αρχικά ευρήματα καταδεικνύουν ξεκάθαρες τάσεις που είναι απίθανο να αλλάξουν με τα νέα στοιχεία, καθώς η πανδημία έχει ενισχύσει την προσοχή που δίνουν οι άνθρωποι στο φαγητό και σε πιο υγιεινές επιλογές.
Η Μιριέλ Μπερνάρ, ιδρύτρια του ηλεκτρονικού καταστήματος βιολογικών τροφίμων eFarmz στο Βέλγιο, αναγκάστηκε να διπλασιάσει σχεδόν το προσωπικό της σε 25 άτομα, για να καλύψει τη ζήτηση για τα φρέσκα προϊόντα της. «Ύστερα από μερικές ημέρες περιορισμού, είδαμε μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις», δήλωσε.
Αύξηση στις αγορές φρέσκων ή κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών
Σε όλες τις χώρες στις οποίες διενεργήθηκε η έρευνα, οι άνθρωποι αγόρασαν περισσότερα φρέσκα, κατεψυγμένα ή σε κονσέρβα φρούτα και λαχανικά κατά τη διάρκεια της καραντίνας, μια αλλαγή που, σύμφωνα με την ντε Μπάκερ, μπορεί να εξηγηθεί από τις εντονότερες ανησυχίες για την υγεία.
Ο προσεκτικός σχεδιασμός για να μειωθεί ο χρόνος παραμονής στο σούπερ μάρκετ, μπορεί επίσης να αποτέλεσε παράγοντα, δήλωσε η ντε Μπάκερ. «Εάν έχεις μια λίστα για ψώνια, σχεδιάζεις εκ των προτέρων τα γεύματά σου και είναι λιγότερο πιθανόν να προσθέσεις ανθυγιεινά τρόφιμα».
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα, κυρίως γυναίκες, δοκίμασαν επίσης νέες συνταγές κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αξιοποίησαν περισσότερο τα περισσεύματα, μειώνοντας την ποσότητα τροφίμων που πετούσαν. Αυτή η συμπεριφορά συνδέεται με τους φόβους για έλλειψη τροφίμων, δήλωσε η ντε Μπάκερ, και πιθανόν να περιοριστεί, μόλις οι καταναλωτές πάψουν να βλέπουν άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ, όπου παρατηρήθηκαν κάποια προβλήματα στην τροφοδοσία κατά την πανδημία.
Ωστόσο, ορισμένες από τις διατροφικές συνήθειες πιθανόν να διατηρηθούν και μετά την επιδημία, πρόσθεσε η ντε Μπάκερ, διότι σε πολλές χώρες τα lockdowns κράτησαν περισσότερο από έξι εβδομάδες, όσο χρειάζεται για να σχηματιστεί μια νέα συνήθεια. Επίσης, καθώς οι άνθρωποι αρχίζουν να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην κουζίνα, δοκιμάζοντας νέες συνταγές, ένα από τα βασικά εμπόδια στη μαγειρική στο σπίτι ίσως απλά να «γκρεμίζεται», ανέφερε η ντε Μπάκερ.
Υπήρξαν, όμως, και κάποιοι αγρότες που βγήκαν ζημιωμένοι, καθώς το κλείσιμο των εστιατορίων μείωσε τη ζήτηση για προϊόντα όπως μανιτάρια, λάχανο και μικρολαχανικά, σύμφωνα με τη Freshfel Europe, την ένωση που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό κλάδο νωπών προϊόντων.
Υπάρχουν, βέβαια, πάντα και αυτοί που κινούνται ενάντια στο ρεύμα. «Τρώμε λίγο χειρότερα. Κάνουμε κραιπάλες με περισσότερα γλυκά», δήλωσε ο Σαλβατόρε από το Βέλγιο.