Σε μια κίνηση που προκαλεί παγκόσμια ανησυχία, ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Μοτζτάμπα Χαμενεΐ, διεμήνυσε την Πέμπτη ότι η χώρα του προχωρά σε μια νέα φάση ελέγχου των Στενών του Ορμούζ, ακριβώς την ώρα που οι διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο. Παρά το γεγονός ότι η πρόσφατη συμφωνία εκεχειρίας προέβλεπε το άμεσο άνοιγμα της ζωτικής αυτής θαλάσσιας διόδου, η Τεχεράνη διατηρεί την περιοχή ουσιαστικά κλειστή.
Το πρώτο δημόσιο μήνυμα του Χαμενεΐ μετά την κατάπαυση του πυρός, το οποίο δημοσιεύθηκε με αφορμή το μνημόσυνο του πατέρα του, χαρακτηρίζει το Ιράν ως τον «οριστικό νικητή» της σύγκρουσης και ξεκαθαρίζει πως η χώρα δεν προτίθεται να υποχωρήσει από τα δικαιώματά της, απαιτώντας παράλληλα αποζημιώσεις για τις απώλειες που υπέστη.
🚨 BREAKING
A US ship that set out to cross the Strait of Hormuz changed course at the last moment and turned back. pic.twitter.com/XIHrHBeTZF
— GBX (@GBX_Press) April 9, 2026
Ναυτικό θρίλερ στον Περσικό Κόλπο και το καθεστώς του φόβου
Η πραγματικότητα στο πεδίο απέχει δραματικά από τις επίσημες διαβεβαιώσεις για ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Σύμφωνα με στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας και διεθνείς παρατηρητές, η πρόσβαση στα στενά παραμένει περιορισμένη και υπόκειται σε αυστηρούς όρους, με το Ιράν να απαιτεί ουσιαστικά πολιτική και διοικητική άδεια για κάθε διέλευση. Εκατοντάδες δεξαμενόπλοια παραμένουν ακινητοποιημένα, ενώ σχεδόν 20.000 ναυτικοί βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια κατάσταση ομηρίας. Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν ότι η δίοδος είναι τεχνικά ανοιχτή, παραδέχονται ταυτόχρονα ότι η κίνηση των πλοίων έχει παγώσει λόγω των ιρανικών απειλών και της τακτικής του εξαναγκασμού που εφαρμόζει η Τεχεράνη.
🇺🇸🇮🇷 No energy tanker has crossed the Strait of Hormuz since the ceasefire kicked in.
Four dry cargo ships made it through carrying grain and metals. That’s it.
Ceasefire or not, nobody’s testing it with oil just yet.pic.twitter.com/CAIGOiSNB1 https://t.co/vRwavPDRnh
— Mario Nawfal (@MarioNawfal) April 9, 2026
Πετρέλαιο σε τιμές πολέμου και η απαίτηση για ψηφιακά διόδια
Η στρατηγική του Ιράν φαίνεται να έχει και μια ισχυρή οικονομική διάσταση που απειλεί να ανατρέψει τους διεθνείς κανόνες του εμπορίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Τεχεράνη αξιώνει την καταβολή «διοδίων» ύψους ενός δολαρίου ανά βαρέλι πετρελαίου που διακινείται μέσω των στενών, ζητώντας μάλιστα οι πληρωμές να γίνονται σε κρυπτονομίσματα. Η απαίτηση αυτή, εφόσον επιβληθεί, θα κρατήσει τις τιμές της ενέργειας σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι για παρατεταμένο διάστημα, πλήττοντας την παγκόσμια οικονομία. Οι ΗΠΑ εξετάζουν ήδη μέτρα για την ενθάρρυνση της ναυσιπλοΐας, ωστόσο η αγορά παραμένει νευρική, με το βλέμμα στραμμένο στις επικείμενες συνομιλίες της Ισλαμαμπάντ.
Container (green) and tanker (red) vessel traffic through the Strait of Hormuz via @MarineTraffic since the announcement of the ceasefire shows that the few vessel transits that have occurred continued to deviate out of the main channel around the north side of Larak Island for… pic.twitter.com/exJPBqCNFl
— OSINTdefender (@sentdefender) April 9, 2026
Ο κίνδυνος του «στραγγαλισμού» της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας
Το μεγάλο ερωτηματικό για το αμέσως επόμενο διάστημα είναι η στάση που θα τηρήσει η Τεχεράνη σε συνάρτηση με τις συνεχιζόμενες στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στον Λίβανο. Εάν το Ιράν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τα Στενά του Ορμούζ ως μοχλό πίεσης για το μέτωπο του Λιβάνου, κινδυνεύει να αποκοπεί το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας προμήθειας πετρελαίου. Μια τέτοια εξέλιξη θα μετέτρεπε την περιφερειακή κρίση σε παγκόσμιο οικονομικό σοκ, καθιστώντας τις ειρηνευτικές συνομιλίες του Σαββάτου την τελευταία ίσως ευκαιρία για την αποτροπή μιας γενικευμένης ενεργειακής ασφυξίας.
Δείτε επίσης:
- Χαμενεΐ: «Το Ιράν δεν επιδιώκει τον πόλεμο, αλλά δεν θα παραιτηθεί από τα δικαιώματά του»
- Στενά του Ορμούζ: Οι Φρουροί της Επανάστασης αλλάζουν τη ροή των πλοίων για τον «κίνδυνο ναρκών»
- Σε τεντωμένο σχοινί η εκεχειρία – Νέα άνοδος των τιμών του πετρελαίου







