5-8-2020

Ανθίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο! Προϊόντα αξίας 5 δις ψώνισαν οι Έλληνες από τις ιντερνετικές βιτρίνες

Τo ηλεκτρονικό εμπόριο ανθίζει και στη χώρα μας. Το τέλος του 2019 βρήκε τα ηλεκτρονικά καταστήματα να καταγράφουν τζίρο που άγγιξε τα 5 δισ. ευρώ, ενώ οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια θέλουν τον αριθμό αυτό να εκτοξεύεται στα 7 δισ. ευρώ. Αν αναλογιστούμε, μάλιστα, πως αυτήν τη στιγμή μόνο το 40% του πληθυσμού πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές, καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη αύξηση.

  • Του Βασίλη Παπακωνσταντόπουλου

Σύμφωνα με ετήσια μελέτη προοπτικών του ηλεκτρονικού εμπορίου, που διεξήγαγε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) με την υποστήριξη του GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου), το 85% των χρηστών του διαδικτύου κάνει σήμερα τακτικές αγορές μέσω ίντερνετ και ενώ το 2016 το ποσοστό αυτό άγγιζε το 65%. Σημειώνεται ότι αυτό το ενισχυμένο ποσοστό των online καταναλωτών έκανε το 80% των αγορών του μέσω εγχώριων ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Όσον αφορά τον τζίρο, το 2019 άγγιξε, όπως προαναφέραμε, τα 5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 8% σε σχέση με τα έσοδα συνολικού ύψους 3,7 δισ. ευρώ που κατέγραψε η ελληνική βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου το 2018. Την ίδια στιγμή η αξία του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου ξεπερνά πλέον τα 2,8 τρισ. δολάρια και αναμένεται να φτάσει τα 5 τρισ. δολάρια στο τέλος του 2021.

Οι Έλληνες, λοιπόν, αρχίζουν να εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με τη χρήση των καρτών. Επιπλέον, αισθάνονται πιο ασφαλείς στην περιήγηση στο διαδίκτυο. Αυτήν τη στιγμή περίπου 4.000.000 Έλληνες αγοράζουν ετησίως online προϊόντα και υπηρεσίες, με περισσότερους από 5.000.000 μοναδικούς επισκέπτες να χρησιμοποιούν τις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου για εύρεση και σύγκριση προϊόντων/υπηρεσιών.

Δείτε επίσης: Πάνω από 180.000 δάνεια ρυθμίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο – Γιατί οι τράπεζες πιέζουν τους οφειλέτες;

Σήμερα περισσότερες από 10.000 εταιρίες (τα 2/3 αυτών μεσαίες ή μεγάλες και το 1/3 μικρές δυναμικές εταιρίες με κύριο κανάλι πώλησης το ψηφιακό) έχουν πλέον ψηφιακό κανάλι προώθησης, ενώ υπάρχουν βέλτιστες πρακτικές στον χώρο του τουρισμού, ασφαλειών κ.λπ. Παράλληλα, περισσότερες από 5.000 ελληνικές επιχειρήσεις πραγματοποιούν πλέον τις αγορές τους ηλεκτρονικά, ενώ τουλάχιστον 20.000 ελληνικές επιχειρήσεις ήδη διακινούν ετησίως πάνω από 25.000.000 τιμολόγια ηλεκτρονικά (από τα 250.000.000 που εκδίδονται σε ετήσια βάση).

Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής που επιλέγουν οι καταναλωτές στις αγορές προϊόντων μέσω διαδικτύου, στην κορυφή βρίσκεται η χρεωστική κάρτα, με το 64% των ερωτηθέντων να την προτιμά στις συναλλαγές του. Στη δεύτερη θέση των online πληρωμών είναι η αντικαταβολή (54%), ενώ ακολουθούν στην τρίτη θέση (37%) η πιστωτική κάρτα και στην τέταρτη (33%) η PayPal. Ωστόσο, οι online αγοραστές συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα, που αφορούν κυρίως την παράδοση των προϊόντων που έχουν παραγγείλει από κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Ειδικότερα, το 70% των ερωτηθέντων στη σχετική έρευνα του ELTRUN αντιμετωπίζει προβλήματα με τις υψηλές χρεώσεις παράδοσης, το 31% με το ωράριο παραλαβής των προϊόντων και το 15% με την παραλαβή ελαττωματικών προϊόντων. Σχετικά με τη δεύτερη κατηγορία προβλημάτων, που αφορά την υποστήριξη, το 19% των ερωτηθέντων αντιμετωπίζει δυσκολίες με την πληροφόρηση μετά την αγορά, ενώ το 13% βρίσκει προβλήματα στην τηλεφωνική επικοινωνία.

Από 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου η εβδομάδα με e-προσφορές

Από τη Δευτέρα 30 Μαρτίου έως την Κυριακή 5 Απριλίου 2020 θα πραγματοποιηθεί φέτος η Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Αποτελεί τη μεγαλύτερη γιορτή του ελληνικού eCommerce και διοργανώνεται για έβδομη χρονιά από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), τελώντας υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν ELTRUN από το ΟΠΑ και των Bestprice.gr και Skroutz.gr.

Στόχος της Εβδομάδας είναι να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να ψωνίζουν διαδικτυακά, δείχνοντάς τους τα πλεονεκτήματα των online αγορών, καθώς επίσης δίνοντας βαρύτητα στην εκπαίδευση και ενημέρωσή τους για τα θέματα που τους απασχολούν και τους προβληματίζουν. Κατά το διάστημα αυτό, πλήθος ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων παρέχει ελκυστικές προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό, προτρέποντάς το να «βιώσει» την online αγοραστική εμπειρία. Οι καταναλωτές θα μπορούν από τη Δευτέρα 30 Μαρτίου να επισκέπτονται το https://ecommerce-week.gr/ και να ενημερώνονται για τα ηλεκτρονικά καταστήματα που συμμετέχουν στην εν λόγω ενέργεια, καθώς και για τις αντίστοιχες προσφορές τους.

Το 2019 καταγράφηκε ρεκόρ συμμετοχών, με τον αριθμό των e-shops να είναι αυξημένος κατά 70%. Περισσότερα από 350 καταστήματα συμμετείχαν στην Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με το 55% των ηλεκτρονικών καταστημάτων να δηλώνει σημαντική αύξηση στον τζίρο του, ενώ σημαντική ήταν και η αύξηση χρήσης της κάρτας στις online πληρωμές κατά 30%. Επίσης, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας διοργανώνονται δράσεις που απευθύνονται στα e-shops, με βασικό στόχο την εκπαίδευση και την ενημέρωσή τους για τις νέες τάσεις που επικρατούν στον κλάδο.

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιάννης Χ. Κουριαννίδης
Γιάννης Χ. Κουριαννίδης
Χαράλαμπος Κατσιβαρδάς
Χαράλαμπος Κατσιβαρδάς

ΔΗΜΟΦΙΛΗ