Με ανάμεικτα συναισθήματα ολοκληρώθηκαν οι θερινές εκπτώσεις για τον εμπορικό κόσμο, καθώς οι τζίροι κινήθηκαν σημαντικά χαμηλότερα από τις προσδοκίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου της ΕΣΕΕ, το 59% των εμπόρων δήλωσε ότι οι πωλήσεις πήγαν χειρότερα σε σχέση με πέρυσι, το 31% απάντησε πως κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα, ενώ μόλις το 10% ανέφερε βελτίωση.
Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, ο οποίος σημειώνει ότι επτά στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση πωλήσεων συγκριτικά με την περσινή περίοδο. Παρά τις προσπάθειες των εμπόρων να προσελκύσουν πελάτες, πραγματοποιώντας εκπτώσεις σε όλα ανεξαιρέτως τα εμπορεύματα, το καταναλωτικό ενδιαφέρον παρέμεινε χλιαρό.
Οι καταναλωτές προτίμησαν διακοπές αντί για ψώνια
Κομβικός παράγοντας της χαμηλής αγοραστικής κίνησης φαίνεται να ήταν η επιλογή πολλών καταναλωτών να διαθέσουν τα εισοδήματά τους στις καλοκαιρινές διακοπές και όχι σε νέες αγορές. Όπως δήλωσαν στην κάμερα του ΟΡΕΝ: «Προτιμήσαμε να δώσουμε τα χρήματα στις διακοπές».
Η στάση αυτή, αν και κατανοητή δεδομένης της ανάγκης για ξεκούραση μετά από μια δύσκολη χρονιά, είχε αρνητικές συνέπειες για την αγορά. Η κατανάλωση διοχετεύθηκε κυρίως στον τουριστικό και επισιτιστικό τομέα, αφήνοντας τους εμπορικούς δρόμους με μειωμένη κίνηση.
Σκιές στην αξιοπιστία των εκπτώσεων
Την ίδια στιγμή, αρκετοί καταναλωτές εξέφρασαν αμφιβολίες για την αξιοπιστία των εκπτώσεων. Όπως σημείωσαν χαρακτηριστικά: «Ανεβάζουν τις τιμές λίγο πριν τις εκπτώσεις και μετά τις φέρνουν υποτίθεται λίγο πιο χαμηλά». Οι δηλώσεις αυτές φανερώνουν την έλλειψη εμπιστοσύνης ενός μέρους του καταναλωτικού κοινού προς τις πρακτικές ορισμένων επιχειρήσεων, γεγονός που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κλίμα.
Η φετινή εικόνα δείχνει πως οι θερινές εκπτώσεις, ένας παραδοσιακά δυνατός θεσμός για την αγορά, δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις ανάγκες ούτε των εμπόρων ούτε των καταναλωτών. Από τη μία πλευρά, οι επαγγελματίες του κλάδου δηλώνουν απογοητευμένοι, καθώς δεν μπόρεσαν να αναπληρώσουν τις απώλειες των προηγούμενων μηνών. Από την άλλη, οι καταναλωτές, ακόμη και όσοι έκαναν αγορές, δηλώνουν επιφυλακτικοί για το κατά πόσο οι εκπτώσεις ήταν πραγματικές.
Η κατάσταση αυτή γεννά ερωτήματα για το μέλλον του θεσμού των εκπτώσεων και την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του. Σε μια περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών πιέζεται από την ακρίβεια και το αυξημένο κόστος ζωής, ίσως απαιτούνται νέες στρατηγικές για την τόνωση της αγοραστικής κίνησης.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι για πολίτες
- Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ): esee.gr
(Ενημέρωση για έρευνες αγοράς, στοιχεία για τις εκπτώσεις, δικαιώματα εμπόρων & καταναλωτών.) - Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ): inemy.gr
(Αναλυτικές μελέτες για την εμπορική δραστηριότητα και τις καταναλωτικές τάσεις.) - Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών: esa.org.gr
(Ανακοινώσεις για εκπτώσεις, δράσεις στήριξης επιχειρήσεων και θέματα αγοράς.) - Γενική Γραμματεία Καταναλωτή: efpolis.gr
(Επίσημη κρατική ιστοσελίδα για δικαιώματα καταναλωτών, καταγγελίες και οδηγίες για αγορές.) - Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας: eccgreece.gr
(Πληροφορίες για ασφαλείς αγορές στην Ελλάδα και την Ε.Ε., δικαιώματα καταναλωτών σε ταξίδια & ηλεκτρονικές αγορές.)
Δείτε επίσης: