What trade art thou?

Αυτή η χαρακτηριστική ερώτηση (μεταφρ. «ποια είναι η τέχνη σου;») που απευθύνεται κατ’ επανάληψη στην πρώτη σκηνή της πρώτης πράξης του σαιξπηρικού «Ιουλίου Καίσαρα», μέσα στις τρέχουσες συντεταγμένες που διαμορφώνουν το εγχώριο πολιτισμικό τοπίο, θα μπορούσε να επέχει θέση τίτλου, δηλωτικού μιας κακοδαιμονίας που κατατρώγει τα σπλάχνα του χώρου των παραστατικών τεχνών: τους όρους προσδιορισμού και κατοχύρωσης της επαγγελματικής ταυτότητας των ταγών της τέχνης.

  • Από τον Γιώργο Παπαγιαννάκη*

Αν τελικά πρέπει να ζηλέψουμε κάτι από τα σοσιαλιστικά καθεστώτα είναι το γεγονός ότι ο επαγγελματικός χαρακτήρας σφυρηλατούνταν ήδη μέσα στους κόλπους των κέντρων παραγωγής και εκπαίδευσης των μελλοντικών καλλιτεχνών, τις περιώνυμες σχολές και ακαδημίες, των οποίων ο ρόλος περιλάμβανε, συν τοις άλλοις, και τη λειτουργία τους ως εργαστήρια καλλιτεχνικών ζυμώσεων και διαμόρφωσης ρευμάτων και αισθητικών πρωτοποριών. Ο δε επαγγελματισμός στην τέχνη ουδέποτε νοούνταν ως πρόσχημα που εκπορεύεται αποκλειστικά από το δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης και, κυρίως, χωρίς απτή απόδειξη τoυ “sign of your profession”, για να επανέλθουμε σε μια ρήση από την προαναφερθείσα τραγωδία του Σαίξπηρ.

Η υγειονομική κρίση έφερε στην επιφάνεια μια πρωτοφανή ένδεια εκ μέρους της Πολιτείας ως προς τους μηχανισμούς ταυτοποίησης του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας, και ενώπιον της προοπτικής χορήγησης επιδομάτων για την ενίσχυσή του, μια παντελή απουσία κριτηρίων και τεκμηρίων που να απαντά επαρκώς στο ερώτημα «ποιος είναι τι» και, κατ’επέκταση, στο «ποιος δικαιούται τι». Αυτή η συνθήκη παρακίνησε ένα μεγάλο μέρος των κάθε είδους εμπλεκομένων στα καλλιτεχνικά δρώμενα να αξιώσουν συμμετοχή στα έκτακτα βοηθήματα, φέρνοντας ούτε λίγο ούτε πολύ την Πολιτεία αντιμέτωπη με το εφιαλτικό σενάριο η μισή χώρα να αυτοπροσδιορίζεται… καλλιτέχνης. Η ανακλαστική αντίδραση σύστασης μητρώου καλλιτεχνών αποδείχθηκε εν τοις πράγμασι εμβαλωματική, καθώς οι όποιες ασκήσεις θεσμικότητας δεν φάνηκαν να συγκινούν την ακατέργαστη μάζα των εξαγριωμένων καλλιτεχνών και τους πάσης φύσεως καθοδηγητές τους.

Από την άλλη πλευρά, το παράδειγμα άλλων χωρών, όπως της Γαλλίας, που επιδότησε τον Πολιτισμό με ποσά που ανέρχονται σε δύο δις ευρώ, ή της Γερμανίας, που προχώρησε σε έκτακτα επιδόματα 5.000 ευρώ στους καλλιτέχνες, με μια συνολική επένδυση απορρόφησης της κρίσης ύψους ενός δις ευρώ, μοιραία λειτούργησε ως δυναμικό αντιπαράδειγμα και οδικό χάρτη για το πώς μια ευνομούμενη Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί τους ανθρώπους των τεχνών, συμβάλλοντας στο άνοιγμα του δημόσιου κορβανά και για τις ανάγκες του πολιτισμού (όχι ασφαλώς με τρόπο επεξεργασμένο ή που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των ενδιαφερομένων, αλλά μάλλον με μια πρόθεση να σωθούν τα προσχήματα και να αποσοβηθεί μια γενική κατακραυγή).

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στο χώρο του πολιτισμού, και ειδικά των παραστατικών τεχνών, επιβάλλεται να μπει μια τάξη, η οποία θα πρέπει να εκκινεί πρωτίστως από την πιστοποίηση των τυπικών προσόντων όλων όσων επιθυμούν να επικαλούνται με επαγγελματικούς όρους την καλλιτεχνική ιδιότητα σε οποιοδήποτε τομέα. Ακολούθως, θα πρέπει να συνυπολογίζονται η επαγγελματική πορεία τους, τόσο ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της όσο και ως προς τη διάρκεια και την περιοδικότητα της, καθώς και άλλα κριτήρια, όπως, για παράδειγμα, το εν γένει μορφωτικό και επιμορφωτικό υπόβαθρό τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Προς την κατεύθυνση μιας ενδελεχούς καταγραφής του ενεργού καλλιτεχνικού δυναμικού, η σύσταση ειδικών γνωμοδοτικών επιτροπών για την τήρηση των προϋποθέσεων θα λειτουργούσε ως επιστέγασμα μιας συντονισμένης προσπάθειας προστασίας των εκπροσώπων της τέχνης από μια ανεξέλεγκτη διασπορά και αναπαραγωγή καλλιτεχνικής ή καλλιτεχνίζουσας δραστηριότητας που αποσαρθρώνει τα εργασιακά δικαιώματα, καθιστά τους εργαζομένους αντικείμενα στυγνής εκμετάλλευσης, δημιουργεί προσκόμματα στην παροχή ουσιαστικής στήριξης σε όσους πραγματικά το δικαιούνται κατά τη διάρκεια κρίσεων, συσκοτίζει, αν όχι απειλεί, την ίδια την ποιότητα και αξιοπιστία της καλλιτεχνικής ιδιότητας και τροφοδοτεί διάφορα επιχειρηματικά κυκλώματα που πλουτίζουν σε βάρος υπερπλεοναζόντων χρήσιμων, στη θέση των οποίων θα έπρεπε να βρίσκονται πολύ λιγότεροι αλλά αξιότεροι, με πλήρη επίγνωση των δικαιωμάτων τους και με θεσμική συνείδηση.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Νατσιός κατά Μητσοτάκη: «Είναι ανεπίτρεπτο να μην ξεχωρίζει την έννοια του κράτους από το έθνος»

Με μια ανάρτηση-καταπέλτη κατά του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Δημήτρης Νατσιός εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στον Πρωθυπουργό με αφορμή μια αναφορά που...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Ο Άδωνις Γεωργιάδης μετάνιωσε πικρά την ανάρτηση με την Ελληνίδα στη Νορβηγία 

Ο Άδωνις Γεωργιάδης επιμένει στο να κάνει πολιτική με άτοπες συγκρίσεις αλλά δεν του βγαίνει σε καλό. Ο υπουργός υγείας...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μητσοτάκης: Ο καφές με βουλευτές της ΝΔ στο εντευκτήριο

«Εμείς δεν έχουμε μυστικά»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Το δημοψήφισμα ήταν δική μου απόφαση» ξεκαθαρίζει ο Τσίπρας

Άκρως ενδιαφέροντα είναι όσα αναφέρει για το δημοψήφισμα ο Αλέξης Τσίπρας στο βιβλίο του «Ιθάκη». Εκεί και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τσίπρας κατά Μητσοτάκη με αφορμή το βιβλίο του: «Επιλέγει την συγκάλυψη της αλήθειας»

Αιχμηρός προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν ο Αλέξης Τσίπρας λίγες ώρες αφότου ο πρωθυπουργός μίλησε για το βιβλίο «Ιθάκη» στο...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε την παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά;

Πρώτο θέμα στην πολιτική επικαιρότητα είναι η παρέμβαση του Αντώνη Σαμαρά μέσω συνέντευξής στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1. Η σφοδρή επίθεση...
ΕΛΛΑΔΑ

Η κατάθεση Μαρτίκα στην ΕΛΑΣ για το κύκλωμα των απατεώνων με τον μεγαλοεπιχειρηματία

Η καταγγελία του Σπύρου Μαρτίκα στην ΕΛΑΣ ήταν αυτή που ξετύλιξε το κουβάρι της αποκάλυψης για το κύκλωμα των απατεώνων...
ΕΛΛΑΔΑ

Βορίζια: Στο στόχαστρο των Αρχών και δεύτερο άτομο για την κατασκευή της βόμβας

Ο κύκλος των ερευνών στα Βορίζια, τόσο για τους πυροβολισμούς που κόστισαν τη ζωή σε δύο ανθρώπους όσο για την...
ΕΛΛΑΔΑ

Πολυτεχνείο: «Αστακός» από χιλιάδες αστυνομικούς για την επέτειο

Σε τελικό στάδιο ο σχεδιασμός της ΕΛ.ΑΣ για το Πολυτεχνείο. Τα μέτρα ασφαλείας για την επέτειο θα είναι δρακόντεια με...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης