Κυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2023

What trade art thou?

Συντάκτης: Newsroom

Δημοσίευση:

Αυτή η χαρακτηριστική ερώτηση (μεταφρ. «ποια είναι η τέχνη σου;») που απευθύνεται κατ’ επανάληψη στην πρώτη σκηνή της πρώτης πράξης του σαιξπηρικού «Ιουλίου Καίσαρα», μέσα στις τρέχουσες συντεταγμένες που διαμορφώνουν το εγχώριο πολιτισμικό τοπίο, θα μπορούσε να επέχει θέση τίτλου, δηλωτικού μιας κακοδαιμονίας που κατατρώγει τα σπλάχνα του χώρου των παραστατικών τεχνών: τους όρους προσδιορισμού και κατοχύρωσης της επαγγελματικής ταυτότητας των ταγών της τέχνης.

  • Από τον Γιώργο Παπαγιαννάκη*

Αν τελικά πρέπει να ζηλέψουμε κάτι από τα σοσιαλιστικά καθεστώτα είναι το γεγονός ότι ο επαγγελματικός χαρακτήρας σφυρηλατούνταν ήδη μέσα στους κόλπους των κέντρων παραγωγής και εκπαίδευσης των μελλοντικών καλλιτεχνών, τις περιώνυμες σχολές και ακαδημίες, των οποίων ο ρόλος περιλάμβανε, συν τοις άλλοις, και τη λειτουργία τους ως εργαστήρια καλλιτεχνικών ζυμώσεων και διαμόρφωσης ρευμάτων και αισθητικών πρωτοποριών. Ο δε επαγγελματισμός στην τέχνη ουδέποτε νοούνταν ως πρόσχημα που εκπορεύεται αποκλειστικά από το δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης και, κυρίως, χωρίς απτή απόδειξη τoυ “sign of your profession”, για να επανέλθουμε σε μια ρήση από την προαναφερθείσα τραγωδία του Σαίξπηρ.

Η υγειονομική κρίση έφερε στην επιφάνεια μια πρωτοφανή ένδεια εκ μέρους της Πολιτείας ως προς τους μηχανισμούς ταυτοποίησης του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας, και ενώπιον της προοπτικής χορήγησης επιδομάτων για την ενίσχυσή του, μια παντελή απουσία κριτηρίων και τεκμηρίων που να απαντά επαρκώς στο ερώτημα «ποιος είναι τι» και, κατ’επέκταση, στο «ποιος δικαιούται τι». Αυτή η συνθήκη παρακίνησε ένα μεγάλο μέρος των κάθε είδους εμπλεκομένων στα καλλιτεχνικά δρώμενα να αξιώσουν συμμετοχή στα έκτακτα βοηθήματα, φέρνοντας ούτε λίγο ούτε πολύ την Πολιτεία αντιμέτωπη με το εφιαλτικό σενάριο η μισή χώρα να αυτοπροσδιορίζεται… καλλιτέχνης. Η ανακλαστική αντίδραση σύστασης μητρώου καλλιτεχνών αποδείχθηκε εν τοις πράγμασι εμβαλωματική, καθώς οι όποιες ασκήσεις θεσμικότητας δεν φάνηκαν να συγκινούν την ακατέργαστη μάζα των εξαγριωμένων καλλιτεχνών και τους πάσης φύσεως καθοδηγητές τους.

Από την άλλη πλευρά, το παράδειγμα άλλων χωρών, όπως της Γαλλίας, που επιδότησε τον Πολιτισμό με ποσά που ανέρχονται σε δύο δις ευρώ, ή της Γερμανίας, που προχώρησε σε έκτακτα επιδόματα 5.000 ευρώ στους καλλιτέχνες, με μια συνολική επένδυση απορρόφησης της κρίσης ύψους ενός δις ευρώ, μοιραία λειτούργησε ως δυναμικό αντιπαράδειγμα και οδικό χάρτη για το πώς μια ευνομούμενη Πολιτεία οφείλει να σεβαστεί τους ανθρώπους των τεχνών, συμβάλλοντας στο άνοιγμα του δημόσιου κορβανά και για τις ανάγκες του πολιτισμού (όχι ασφαλώς με τρόπο επεξεργασμένο ή που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των ενδιαφερομένων, αλλά μάλλον με μια πρόθεση να σωθούν τα προσχήματα και να αποσοβηθεί μια γενική κατακραυγή).

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στο χώρο του πολιτισμού, και ειδικά των παραστατικών τεχνών, επιβάλλεται να μπει μια τάξη, η οποία θα πρέπει να εκκινεί πρωτίστως από την πιστοποίηση των τυπικών προσόντων όλων όσων επιθυμούν να επικαλούνται με επαγγελματικούς όρους την καλλιτεχνική ιδιότητα σε οποιοδήποτε τομέα. Ακολούθως, θα πρέπει να συνυπολογίζονται η επαγγελματική πορεία τους, τόσο ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της όσο και ως προς τη διάρκεια και την περιοδικότητα της, καθώς και άλλα κριτήρια, όπως, για παράδειγμα, το εν γένει μορφωτικό και επιμορφωτικό υπόβαθρό τους.

Προς την κατεύθυνση μιας ενδελεχούς καταγραφής του ενεργού καλλιτεχνικού δυναμικού, η σύσταση ειδικών γνωμοδοτικών επιτροπών για την τήρηση των προϋποθέσεων θα λειτουργούσε ως επιστέγασμα μιας συντονισμένης προσπάθειας προστασίας των εκπροσώπων της τέχνης από μια ανεξέλεγκτη διασπορά και αναπαραγωγή καλλιτεχνικής ή καλλιτεχνίζουσας δραστηριότητας που αποσαρθρώνει τα εργασιακά δικαιώματα, καθιστά τους εργαζομένους αντικείμενα στυγνής εκμετάλλευσης, δημιουργεί προσκόμματα στην παροχή ουσιαστικής στήριξης σε όσους πραγματικά το δικαιούνται κατά τη διάρκεια κρίσεων, συσκοτίζει, αν όχι απειλεί, την ίδια την ποιότητα και αξιοπιστία της καλλιτεχνικής ιδιότητας και τροφοδοτεί διάφορα επιχειρηματικά κυκλώματα που πλουτίζουν σε βάρος υπερπλεοναζόντων χρήσιμων, στη θέση των οποίων θα έπρεπε να βρίσκονται πολύ λιγότεροι αλλά αξιότεροι, με πλήρη επίγνωση των δικαιωμάτων τους και με θεσμική συνείδηση.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

Ακολουθήστε μας στο Youtube!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Έλληνας λαουτίστας Βασίλης Κώστας διεκδικεί βραβείο Grammy!

«Φουσκώνει» από περηφάνια όλη η Ελλάδα με την είδηση ότι ο 33χρονος λαουτίστας, Βασίλης...

Η οπερατική «Στρέλλα» από σήμερα στη Λυρική

Ο νέος κύκλος αναθέσεων έργων μουσικού θεάτρου και όπερας που βασίζονται σε διάσημες κινηματογραφικές...

Ο Μιχάλης Κουμπιός παρουσιάζει τις «Σταγόνες» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Συναυλία με τίτλο «Σταγόνες» θα δώσει ο καταξιωμένος συνθέτης Μιχάλης Κουμπιός στον πολυχώρο της...

Η μεγάλη αναδρομική έκθεση του Γιώργου Σταθόπουλου στο Christmas Theater

Πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου τα επίσημα εγκαίνια της αναδρομικής  έκθεσης του Γιώργου Σταθόπουλου...

Αρετή Κοκκίνου: «Ήταν ένα ιδιαίτερο μάθημα η συνεργασία με τον Κώστα Φασουλά»

«Το σ΄ αγαπώ του κόσμου» είναι το νέο album σε μουσική Αρετής Κοκκίνου με...

«Κανένα ταξίδι δεν σε χώρεσε»: Μουσικοποιητική εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής

Ένας ερμηνευτής, ένας ηθοποιός και δύο μουσικοί συμπράττουν δημιουργικά με αφορμή τα κείμενα του...

Λάκης Λαζόπουλος με μπιμπερό για την τρίτη ηλικία – Μία και μόνο παράσταση με...

Ενα μπιμπερό, μία ανθοδέσμη και μία αγκαλιά στα άτομα της τρίτης ηλικίας, στις 14...

Πέθανε ο Μαρσέλ Ζανινί – H ελληνική καταγωγή και οι συνεργασίες με «θρύλους»

Ο Γάλλος μουσικός Μαρσέλ Ζανινί, ένας μεγάλος μουσικός της γαλλικής τζαζ, πέθανε σήμερα σε...

«Αι γενεαί πάσαι…Νικηταράς!» – Συνεχίζονται οι παραστάσεις από αρχές Φεβρουαρίου

Ένα ακόμη αριστούργημα από τη πένα του θεατρικού συγγραφέα, Γιώργου Α. Χριστοδούλου, όπου αυτή...

«Παρεξήγηση» στο Θέατρο Τέχνης

Με την «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμί, που θα ανέβει στο Θέατρο Τέχνης, στη σκηνή...

Διεθνής διάκριση για την Ελληνίδα συνθέτρια Πηγή Λυκούδη στα Global Music Awards 2022

Για το Συμφωνικό της έργο «Μακρυγιάννης» σε ποίηση Άγγελου Σικελιανού, η συνθέτις Πηγή Λυκούδη,...

Αποχώρησε με «καρφιά» ο Νίκος Καλτσάς από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Με μια αιχμηρή ανάρτηση για την «εξουσία» και όσους διαφωνούν μαζί της, ο επιστημονικός...

Παρουσίαση βιβλίου του Μανώλη Κοττάκη στην Φλώρινα

Το βιβλίο του «Οι απόρρητοι φάκελοι του Καραμανλή» παρουσιάζει στις 28 Ιανουρίου, στη Φλώρινα...

Ευρήματα από το μετρό Θεσσαλονίκης παρουσιάζονται σε έκθεση στην Ιταλία!

Εντυπωσιακά ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό Θεσσαλονίκης παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο εξωτερικό,...

«Γεννήθηκα στη Σαλονίκη» από τον Διονύση Σαββόπουλο

Συναυλίες με τίτλο «Γεννήθηκα στη Σαλονίκη» θα δώσει μεθαύριο και την Κυριακή (8 μ.μ.)...

Σχολιαστε το αρθρο

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Σοκ! «Δεν προήλθε από ασφυξία ο θάνατος της Ίριδας!» – Τι κατέθεσε η Αγγελική Τσιόλα

Αλλάζει το τοπίο η νέα συμπληρωματική κατάθεση που κλήθηκε...

Σείστηκε το Νευροκόπι από τις κραυγές της μάνας του αδικοχαμένου Ικάρου – Γαμπρός κηδεύτηκε ο Σμηναγός Τσιτλακίδης

Στην τελευταία κατοικία του ο Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης - Εικόνες από αρχαία τραγωδία στην κηδεία του

Φρούριο το Κολωνάκι για το δείπνο της Σακελλαροπούλου

Το βράδυ της περασμένης Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, ανήμερα των...

Βγήκε στο Κολωνάκι με ρόμπα και γούνινες παντόφλες

Έχει τον τρόπο να κάνει «φασαρία» και να γίνεται...

Έγκλημα! «Αμέλεια» της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου μάς κόστισε 5.179.865 ευρώ

Μια σκανδαλώδη ενέργεια, ταυτόσημη με παράβαση καθήκοντος και απιστία...

Μάγκας ο Νίκος Μάνεσης

Πριν από λίγες ημέρες η εφημερίδα Δημοκρατία και το...

Κατέρρευσε πάνω από τον τάφο του σμηναγού Τσιτλακίδη η αρραβωνιαστικιά του, Μαρία

Δεν άφησε από την αγκαλιά της την φωτογραφία του αρραβώνα τους
spot_img

NEWSROOM