Έναντι 30 εκατ. ευρώ πωλήθηκε σε δημοπρασία το «Πορτρέτο της δεσποινίδος Λίζερ» του Γκούσταβ Κλιμτ. Ο πίνκακας έμεινε ημιτελής λόγω του θανάτου του Αυστριακού ζωγράφου. Παρά το αστρονομικό ποσό, υπάρχουν πολλά ερωτηματικά που προκύπτουν από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες του.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το καλοδιατηρημένο, μη υπογεγραμμένο έργο θεωρούνταν επί χρόνια χαμένο, ωστόσο, κοσμούσε τους τοίχους βίλας κοντά στην Βιέννη, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Im Kinsky. Τον είχε εκτιμήσει 30-50 εκατ. ευρώ. Εικονίζει μια κοπέλα, πιθανότατα έφηβη, με τιρκουάζ φόρεμα και γαλάζια, λουλουδάτη εσάρπα σε κόκκινο φόντο. Το αλαβάστρινο δέρμα της και το διαπεραστικό βλέμμα των καστανών ματιών της έρχονται σε αντίθεση με τα μαύρα, σγουρά μαλλιά της.
Ο Κλιμτ την παρουσίασε ξεκάθαρα, εντούτοιος είναι ασαφές ποια ακριβώς ήταν η «δεσποινίς Λίζερ». Οι αδελφοί Άντολφ και Γιούστους Λίζερ ήταν εύποροι βιομήχανοι της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας και έκαναν μεγάλη περιουσία κατασκευάζοντας σχοινιά και σπάγγους από γιούτα και κάνναβη. Η Χενριέτε Αμαλίε Λίζερ-Λαντάου ή «Λίλι» είχε παντρευτεί τον Γιούστους, αλλά χώρισαν το 1905. Ήταν γνωστή προστάτιδα καλλιτεχνών και ενδεχομένως παρήγγειλε την προσωπογραφία μιας από τις κόρες της. Θα μπορούσε όμως και να πρόκειται για την Μαργκαρέτε Λίζερ, την κόρη του Άντολφ.
Δεν είναι σαφές τι συνέβη με τον πίνακα μετά τον θάνατο του Κλιμτ το 1918 και μετά την προσάρτηση της Αυστρίας από την ναζιστική Γερμανία το 1938, όταν οι Εβραίοι της χώρας στάλθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και οι περιουσίες τους απαλλοτριώθηκαν.
Η μοναδική φωτογραφία του πίνακα που είναι γνωστή πιθανότατα τραβήχθηκε το 1925 στο πλαίσιο έκθεσης και άφηνε να εννοηθεί ότι ανήκε στη Λίλι Λίζερ.
Η Μαργκαρέτε έφυγε από την Αυστρία για την Ουγγαρία και μετά για την Βρετανία, αλλά ο πίνακας παρέμεινε στη χώρα. Η Λίλι Λίζερ έμεινε στην Βιέννη έως ότου εκτοπίστηκε το 1942 και πέθανε στο Άουσβιτς τον επόμενο χρόνο. Οι κόρες της επέστρεψαν στην Βιέννη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να διεκδικήσουν την περιουσία τους, όμως ο πίνακας δεν αναφερόταν σε κανένα έγγραφο, σύμφωνα με τον οίκο Im Kinsky.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Der Standard, που βασίζεται σε αρχεία αλληλογραφίας ενός αυστριακού μουσείου, η Λίλι Λίζερ ενδέχεται να εμπιστεύτηκε τον πίνακα σε κάποιο μέλος του υπηρετικού προσωπικού προτού την στείλουν στο στρατόπεδο εξόντωσης.
Ο πίνακας επανεμφανίστηκε σε έναν Ναζί έμπορο τέχνης, από τον οποίο τον κληρονόμησε αρχικά η κόρη του και κατόπιν μακρινοί συγγενείς της.
«Αυτές οι αμφιβολίες και τα ιστορικά κενά ώθησαν τους σημερινούς ιδιοκτήτες να επικοινωνήσουν με τους διαδόχους της οικογένειας Λίζερ και να καταλήξουν σε μια “δίκαιη συμφωνία” μαζί τους, το 2023» ανέφερε ο οίκος δημοπρασιών. Το περιεχόμενο της συμφωνίας παραμένει απόρρητο και όλες οι διεκδικήσεις θα επιλυθούν με την πώληση του έργου.
«Η συμφωνία ουσιαστικά σημαίνει ότι από καθαρά νομική σκοπιά, δεν έχει σημασία ποιος παρήγγειλε τον πίνακα στον Γκούσταβ Κλιμτ και ποια από τις τρεις νεαρές γυναίκες εικονίζεται σε αυτόν» πρόσθεσε.
Δείτε το βίντεο
Πηγή φωτό: Print Screen